BIBELN 365 DAGAR – DAG 114

DAGENS TEXTER; 2 Sam. 10, 11, 12 och Luk. 19:29-48

2 Sam. 10; Här kan vi verkligen se ett exempel på att “en liten lögn” kan sluta med ett “stort blodigt krig” David ville visa godhet och omsorg mot Hanun. Men ammoniternas furste i frågasatte David och hans välvilja och sa till Hanun; “Tro inte på David han är listig, uträknesam och spejar för att döda oss” Och Hanun lät förnedra Davids tjänare och detta triggade David igång och förgjorde ammoniterna och arameerna slöt fred med Israel. David är på topp, Herren var med honom, han lyckades med allt han förtog sig och folket hade respekt och hyllade sin kung David. Här uppifrån har många fallit ner pladask, likaså David! TA VARNING!

2 Sam. 11; David och Bat-Seba. Här finns så mycket att lära, varningar och uppfostran. Den första varningen är; David var alltid med i Herrens krig, nu hade han beslutat att ta lite fritt och stanna kvar i Jerusalem medans de andra var ute i striden. Visst måste vi vila ibland men det är oftas då fienden kommer med sina lögner, erbjudande och frestelser. Tex. predikanternas fria måndag som skulle vara lugn och ro, ladda batterierna för nästa drabbning, kan vändas till ett helvete på bara en timme. Igen säger inte jag att vi inte behöver slappa ibland och vara med familjen, men det jag vill trycka på är att vi ska vara på vår vakt, när vi inte är ute i Herrens krig. Läs nedan!

1 Petr. 5:8,9  “Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han skall sluka.  Gör motstånd mot honom, orubbliga i tron, och tänk på att era bröder här i världen utstår samma lidanden.”

Ef.4:27 “Ge inte djävulen något tillfälle.” 

Ef.6:10-13 “Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. 11 Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp. Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna.  Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt.”

Davids problem var ju kvinnor det är uppenbart och detta blev också hans fall. Jag ska förklara med något annat; Om en alkoholist blir frälst och fri från spriten, är oftast hans största frestelse att gå förbi systembolaget utan att köpa något ? Djävulen frestar oss alltid på det området som vi är svagast och mest sårbar.

” Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd.” Joh.10:10

Men å andra sidan kan du inte skylla allt på djävulen, du har ett eget ansvar och med denna texten blir du varnad hur djävulen går tillväga men också hur du ska vara på din vakt att stoppa medans tid är så du inte faller för frestelsen.

Varje frestelse har ett mönster på 8 moment och detta måste du lära dig så du avbryter och ödmjukar dig och befaller djävulen fly från ditt liv.

“Gud står emot de högmodiga, men de ödmjuka ger han nåd.”  Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från er.” Jak.4:6,7

Synda fallet; 1 Mos.3:1-14; 1. Eva diskuterar med djävulen. 2. Eva såg. 3. Eva frestades. 4. Eva tog. 5. Eva åt. 6. Hon gav. 7. De gömde sig. 8. Syndens konsekvenser.

Davids fall; 1. David stannade kvar i Jerusalem. 2. David ser en kvinna. 3. David frestades. 4. David lät hämta henne. 5. David låg med henne. 6. Kvinnan blev havande. 7. David gömde sig. 8 Syndens konsekvenser, David lät döda Bat-Shebas man Uria.

Våra fall; Jak.1:13-16 “Ingen som frestas skall säga: “Det är Gud som frestar mig.” Ty Gud frestas inte av det onda och frestar inte heller någon. Var och en som frestas, dras och lockas av sitt eget begär. När så begäret har blivit havande föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död.  Bedra inte er själva, mina älskade bröder. “

TA VARNING! VA PÅ DIN VAKT! DU KAN STÅ OCH INTE GE EFTER FÖR FRESTELSEN

” Ni vet ju att när er tro sätts på prov, så gör prövningen er uthålliga.  Men låt er uthållighet visa sig i fullbordad gärning, så att ni är fullkomliga och hela, utan brist i något avseende.”Jak.1:3,4

“Salig är den som håller ut i prövningen, ty när han har bestått sitt prov skall han få livets krona, som Gud har lovat dem som älskar honom.” Jak.1:12

Bat-Sheba har hon inget ansvar eller skyld i denna otuktshandling ? Visst har hon det! Henne hör vi inte så mycket om. Det är ju bara Davids fel ? Karlarnas fel ? Och vi ska till slut ta med Davids bekännelse i Ps. 51 men först BAT-SHEBA!

Bat-Sheba är den 59:onde kvinnan som är nämd vid namn i bibeln. Hon var Urias hustru. Uria var en utav Davids bästa krigare, hängiven sin uppgift och trogen intill döden. Uria och Bat-Sheba bodde nära Davids slott, så de levde gott. I alla fall bodde de inte i slummen och Bat-Sheba var inte en prostituerad. Hon var säkert både intelligent och upplyst och hitintills hade hon säkert varit trogen sin man. Uria litade på sin hustru! Men Bat-Sheba var tydligen inte så helgjuten som alla trodde ? Visste hon om att kung David var hemma i Jerusalem, ja det får vi inte reda på ? Men hon klär av sig och badar naken på taket inte så långt från slottet, det får vi veta med….Hur dum får man vara som kvinna, du kan ju inte visa dig naken eller delvis naken eller blotta din bröst och ben och tro att detta inte påverkar karlarna sexuellt. Klart det gör! Klä på dig, du kvinna, sluta visa dina bröst för både män och kvinnor. Bat-Sheba kunde sagt NEJ, hon hade inte behövt följa med till kungen. Hon medvetet var otrogen sin man. Hon blev med barn och var delaktig i mordet på sin man Uria. Barnet som hon födde åt David, dog och fruktansvärda följder kom efter denna lustdag. Allt detta kunde Bat-Sheba ha stoppat om hon hade fruktat Gud mer än människor. Läs och begrunda!

Ps. 51; Bön om syndernas förlåtelse
1För sångmästaren, en psalm av David, 2 när profeten Natan kom till honom, sedan han hade gått in till Bat-Seba.
3Gud, var mig nådig enligt din godhet,
utplåna mina överträdelser enligt din stora barmhärtighet.
4Två mig ren från min missgärning,
rena mig från min synd.
5Ty jag känner mina överträdelser
och min synd är alltid inför mig.
6Det är mot dig jag har syndat
och gjort det som är ont i dina ögon.
Du är rättfärdig när du talar,
du är ren när du dömer.
7Se, i synd är jag född,
och i synd blev jag till i min moders liv.
8Du vill ju ha sanning i mitt innersta,
lär mig då vishet i mitt hjärtas djup.
9Rena mig med isop, så att jag blir ren,
två mig, så att jag blir vitare än snö.
10Låt mig få höra fröjd och glädje,
låt de ben som du har krossat få jubla.
11Vänd bort ditt ansikte från mina synder,
utplåna alla mina missgärningar.
12Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta
och ge mig på nytt en frimodig ande.
13Förkasta mig inte från ditt ansikte
och tag inte din helige Ande ifrån mig.
14Låt mig åter få jubla över din frälsning
och håll mig uppe med en villig ande.
15Jag vill lära överträdarna dina vägar,
så att syndare omvänder sig till dig.
16Rädda mig från blodskulder, Gud,
du min frälsnings Gud,
så skall min tunga jubla över din rättfärdighet.
17Herre, öppna mina läppar,
så skall min mun förkunna ditt lov.
18Slaktoffren gläder dig inte,
annars skulle jag ge dig sådana,
brännoffren tycker du inte om.
19Offer som Gud vill ha är en förkrossad ande,
ett förkrossat och bedrövat hjärta
föraktar du inte, Gud.
20Gör väl mot Sion i din nåd,
bygg upp Jerusalems murar.
21Då skall du glädja dig åt rätta offer,
brännoffer och heloffer,
då skall tjurar offras på ditt altare.

2 Sam. 12; Profeten Natan kommer till David och ger honom en gripande liknelse om en fattig man och en rik man. Den rike mannen tar allt vad den fattige mannen har, så grymt. Profeten Natan säger till kung David; DU ÄR DEN RIKE MANNEN! Konsekvensen av Davids synd, dör hans barn. David ber om förlåtelse och får förlåtelse men konsekvensen av synden utblir inte. MEN Herren lät Bat-Sheba bli gravid ännu en gång och födde Salomo och Herren älskade honom. Men Salomo ärvde tydligen sin fars synder och hade 1000 kvinnor som misshagade Herren Gud ?? Läs och begrunda!

Luk. 19:29-48; Jesu intåg i Jerusalem. Jesus gråter över Jerusalem. Jesus i templet. Läs och begrunda!

Maria Hallman