BIBELN 365 DAGAR – DAG 116

DAGENS TEXTER; 2 Sam. 15, 16 och Luk.20:27-47

2 Sam. 15; David blir sviken utav Absalom sin son. Absalom stal Israels mäns hjärtan en efter en i 40 år. När han var stark nog drog han in i Jerusalem. David flyr från sin kungatron upp till bergen. Läs och begrunda!

2 Sam. 16; David och Siba. Siba var Mefibosets tjänare och han hade bröd, russin, fruktkakor och vin med till kung David för att styrka dem på flykten. Mefiboset var kvar i Jerusalem, på ett sätt kan man säga att också han svek David. Nästan alla svek David, nu ville man vara kompis med Absalom som till synes hade makten för en stund. Simei förbannade David, kastade sten på honom och ropade åt kung David; “FÖRSVINN, FÖRSVINN, DU BLODSMAN” Lögner, hot, svek var det dagliga som David fick möta. Ahitofels råd. Ahitofels råd var lika mycket värt som man hade frågat Gud till råds. Ahitofel hade också sviket David och nu också gått över på Absaloms sida. Ahitofels råd till Absalom var; “GÅ IN TILL DIN FARS BIHUSTRU” Sådan far sådan son, summeringen var full kaos i den inre kretsen av kungahuset i Jerusalem och i morgon få vi upplösningen. Följ med, fortsättning följer….

Luk. 20:27-47; Vi har påträffat olika kategorier av människorna bland judarna som översteprästen, de äldste, de skriftlärde, publikaner, fariséer och nu träffar vi på Sadducer. Vilka var sadducerna ? Motsats till fariséerna som på denna tiden var en väckelserörelse, de ville väcka människorna andligt med lagen till hjälp. Sadducerna var mera politiskt inriktade än andligt. Och de i frågasatt allt övernaturligt, som uppståndelsen och annat som inte gick logiskt att förklara. Man kanske skulle kunna kalla sadducerna i dagens språk för “liberal teologer” ? I alla fall trodde de inte på uppståndelsen!

Sadduceer var ett religiöst och politiskt parti bland judarna från mackabeertiden, 200 år före Kristus till 70 år efter Kristus i samband med Jerusalems förstörelse. Sadduceerna stod under ledning av det högre prästerskapet i Jerusalem och det stora inflytande de utövade var mer politiskt än religiöst. De mötte ständigt en bitter opposition från fariséerna.

Nu kom dessa sadduceer fram till Jesus och frågade om hur det blir med giftemål i himlen ? Jesus säger; det blir inga giftemål i himlen vi kommer att vara som änglarna.  Läs och begrunda!

“När bröder bor tillsammans och en av dem dör utan någon son, skall den dödes hustru inte gifta sig med någon främmande man utanför släkten. Hennes svåger skall gå in till henne och ta henne till hustru och så uppfylla sin plikt som svåger. 5 Mos.25:5

Vem Messias är!  Denna gången är det Jesus som frågar; “Hur kan man säga att Messias är Davids son ?

Messias betyder den Smorde. I G.T. förekommer oftast “Herrens Smorde”, den grekiska motsvarigheten i N.T. är “Kristus” Jesus Kristus, det samma som  “Jesus den Smorde” Messias betecknar en person som har med helig smörjelse invigts till ett teoretiskt ämbete, särskilt konungens men också prästens. Smörjandet med olja symboliserar och förmedlar andeugjutelse och andeutrustning för den heliga tjänsten. Intressant läsning!

Messias i N.T. Jesus är den i G.T. utlovade frälsningskonungen, Messias, är hela N.T.´s fundamentala trosbekännelsen. I N.T. träffar du på Jesus som Messias 280 gånger. Läs mera om betydelsen om Messias i Illustrerat Bibel lexikon, bok 2, spalt 3824.

Jesus varnar för de skriftlärda; “De äter änkorna ur husen och ursäktar sig med sina långa böner. De skall få en så mycket strängare dom.” Luk.20:47

Maria Hallman