BIBELN 365 DAGAR – DAG 127

DAGENS TEXTER; 1 Kung. 14, 15 och Joh. 1:1-28

1 Kung. 14; Det var ständigt krig mellan Rehabeam och Jerobeam. Rehabeam var Salomos son och var kung över Juda i 17 år, Davids hus, två stammar och hans son Abiam blev kung efter honom. Jerobeam var Salomos tjänare och var kung över Israels 12 stammar i 22 år. Hans son Nadab blev kung efter honom. Men båda dessa kungar Rehabeam och Jerobeam gjorde vad ont var mot Herren, tillbad andra avgudar och tempelprostitution m.m. Herren sänder profeter till dem, i detta kapitel få vi bekanta oss med profeten Ahia som talar direkt och rakt på, till Jerobeams hustru, vem hon är och vad som ska komma. Sådana profetröster behöver vi idag. Läs och begrunda!

1 Kung. 15; Abiam var kung i Juda, Davids hus, men han gjorde inte vad Herren ville och han var kung bara tre år. Hans son däremot Asa blev kung över Juda, Davids hus och gjorde allt som behagade Herren, han slog ner avgudabilderna och utrotade tempelprostitution, till och med tillrättavisade han sin egen mor som hade avgudabilder. Han var kung i 41 år och verkade utifrån Jerusalem, Judas huvudstad. Samtidigt hände det saker i övriga stammarna i Israel där Jerobeams son Nadab var kung i 2 år, han gjorde det som var ont i Herrens ögon. Profeten Ahias son Basha dödade Nadab och blev själv kung i Nadabs ställe. Men Asa Judas kung och Basha Israels kung låg i krig med varandra så länge de levde. Ständigt bråk dem imellan. Läs och begrunda!

Joh. 1: 1-28; Författaren till Johannes Evangelium skriver inte sitt namn, men det  är uppenbart att det är Johannes Jesu lärjunge som skrivet boken. Redan i prologen Joh.1:14 träder han emellertid fram som ett bland ögonvittnena och förklarar ; Vi såg hans (Kristi) härlighet. Evangelisten talar sedan om sig själv som ”den lärjunge som Jesus älskade. Som sådan måste han ha hört till kretsen av Jesu mest förtrogna lärjungar och varit en av dessa tre; Petrus, Jakob eller Johannes. Men Petrus står gång på gång omnämnd vid sidan av denne lärjunge, och Jakob led redan år 44 e. Kr. martyrdöden. Det återstår då endast aposteln Johannes. Efter Jesu bortgång verkade Johannes först i Jerusalem där han räknades bland ”pelarna” i församlingen. Enligt traditionen skrev han evangeliet i Efesus i Mindre Asien, där han också avled vid hög ålder. Johannes var den ende av lärjungarna som led en naturlig död, alla de andra led martyrdöden för sin tro på Jesus Kristus Guds Son.

Ordet blev kött. Mäktigt att läsa dessa första verser. Det talas om att Jesus var med i skapelseakten för 6000 år sedan och att han kom till oss på jorden för 2000 år sedan och han bodde och verkade mitt ibland oss. Och alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn. Författaren Johannes, lärjungen, berättar om Johannes Döparen som döper i vatten och är en röst som ropar i öknen och han är inte värd att knyta hans skoremmar, så mycket större och mäktigare är han som kommer efter mig; säger Johannes Döparen om Jesus hans kusin. Läs och begrunda!

”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.  Han var i begynnelsen hos Gud.  Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till.  I honom var liv, och livet var människornas ljus.  Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. En man trädde fram, sänd av Gud. Hans namn var Johannes. Han kom som ett vittne för att vittna om ljuset, för att alla skulle komma till tro genom honom. Själv var han inte ljuset, men han kom för att vittna om ljuset. Det sanna ljuset, som ger ljus åt alla människor, skulle nu komma till världen.  Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, och världen kände honom inte.  Han kom till sitt eget, och hans egna tog inte emot honom.  Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.  De är inte födda av blod eller av köttets vilja eller av någon mans vilja utan av Gud. Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.  Johannes vittnar om honom och ropar: ”Det var om honom jag sade: Han som kommer efter mig är före mig, eftersom han var före mig.”  Av hans fullhet har vi alla fått, nåd och åter nåd.  Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.  Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.” Joh.1:1-18

Maria Hallman