BIBELN 365 DAGAR – DAG 168

DAGENS TEXTER; Neh. 4, 5, 6 och Apg. 2:14-47

Neh. 4; Svårigheter vid bygget och stort motstånd! INRE TRÖTTHET kan få vem som helst att ge upp. Sanballat och Tobia med flera blev rasande på Nehemja, därför att de började förstå att Nehemja menade allvar. Murarna var nu till hälften uppbyggda och sprickorna i muren började täppas till ty folket arbetade helhjärtat. Men de närmaste och även de utomstående började kriga mot Nehemja och hans medarbetare. Och det är klart att arbetarnas krafter började svika. Nehemja fick uppmuntra dem att fortsätta men också ge en ny strategi till arbetarna. Han delade upp folket en del arbetade praktiskt med muren en del andra stod beväpnade med spjut, sköldar, bågar och pansar. Men även de som byggde på muren hade ett svärd bundet vid höften och trumpetblåsare var här och där på muren. När de såg fara skulle de blåsa i trumpeterna och arbetarna samlas på ett ställe. “Varken jag eller mina bröder eller mina tjänare eller de som höll vakt hos mig kom ur kläderna. Var och en hade sitt vapen hos sig, likaså vatten.” Neh.4:23 Som ledare måste du vara stark och inte ge upp när kampen tilltar. Motståndet kommer utifrån, de judiska grannarna hade börjat lägga sig i och 10 gånger givet dem rådet att de skulle sluta.

Den andliga vapenrustningen
“Till sist, bli starka i Herren och i hans väldiga kraft. Tag på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot djävulens listiga angrepp.  Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt. Stå alltså fasta, spänn på er sanningen som bälte kring era höfter och kläd er i rättfärdighetens pansar och sätt som skor på era fötter den beredskap som fridens evangelium ger. Tag dessutom trons sköld. Med den kan ni släcka den ondes alla brinnande pilar. Tag emot frälsningens hjälm och Andens svärd som är Guds ord.  Gör detta under ständig åkallan och bön och bed alltid i Anden. Vaka därför och håll ut i bön för alla de heliga.” Ef.6:10-18

Neh. 5; Intensiva satsningar på reperationsarbetet var särskilt kännbart för de fattiga människorna. De orkade inte med skatterna, räntorna och familjeförsörjningen samtidigt som de byggde på muren. En del fick sälja sina barn till slavar p.g.a. skulderna de hade. Detta satte Nehemja stopp för och samlade folket och fodringsägarna, de fick ge tillbaka vad de tagit från de fattiga. Räntebetalningar annulerades och Nehemja själv var också ett fördömme. Han tog ingen lön de 12 första åren istället gästade massor av folk Nehemjas hem och han lånade både säd och pengar till de fattiga, Nehemja löste den ekonomiska krisen.

Neh.6 Arbetet avslutas. Personangrepp mot Nehemja, lögner och SKRÄMSELBREV, MOTSTÅNDET ÖKAR samtidigt som MUREN blir FÄRDIGställd efter 52 veckor. Fienden börjar förstå att de är besegrade. Då tar de till alla medel de kan. De planerade att till fångata Nehemja, gick på honom personligen. Organiserade en motståndsrörelse av Samariens krigsfolk Araberna, ammoniterna och asdoditerna.

a)Fienden; Kom låt oss diskutera, 4 gånger gav de detta förslaget.

b) Fienden skrev ett öppet brev om Nehemja. Nehemja försvarade sig och sa att allt var påhittat och tagit i luften.

c) Semaja en broder i Herren var lejd av fienden Jer. 29:24-32 här kan vi läsa om Semajas brev. Och där kan vi också läsa om vilket straff han fick för att han var olydig. Detta vet fienden att det är väldigt effektivt att ta någon, leja någon, från församlingen inifrån, som går emot ledarskapet eller pastorn eller någon annan medlem. Här har många församlingar och visioner STUPAT.

d) Tobia var en släkting, måg till Sekanja och det var heller inte lätt att hantera, mycket känsligt fall. Tobia sände ett brev till Nehemja för att skrämma honom

e) Profetissan Noadja och de andra profeterna ville skrämma Nehemja.

ALLA DESSA FEM ATTACKER GÅR EMOT NEHEMJA PERSONLIGEN. Det är fantastiskt att se hur Nehemja hantera varje attack, han var en mogen andligt utrustad man. Nehemja ville inte bråka helt enkelt och diskutera, barn bråkar inte vuxna. Nehemja var ståndaktig hur än de försökte 4 ggr. Nehemja gav inte upp även om de gick ut med ett öppet brev och ljög om honom. Nehemja var klarsynt och hade nådegåvan att skilja mellan andar. Han kunde skilja på Guds tilltal och djävulens röst. Nehemja kunde stå rak mot Semaja, tala sanning till honom, inte alla orkar tillrättavisa en broder så där. Nehemja var trogen Herren även om det var tufft för honom och ta i en släkt situation. Till slut hade Nehemja fått nog och slängde ut Tobia Kap.13. Nehemja tappade inte modet, men han var ingen järnmänniska som inte var berörd heller. STYRK DU NU MITT MOD, v.9 Nehemja avslutade det han hade börjat det hör också till en mogen person. MOTSTÅNDARNA GAV MED SIG OCH LÄMNADE ARENAN. FIENDEN BLEV BESEGRAD FÖR DENNA GÅNGEN! Neh.6:6

Apg. 2:14-47; Det som är intressant här är att när Petrus predikar sin PINGSTPREDIKAN gick han inte fram själv, utan tillsammans med de andra 11 apostlarna. Petrus text är Joel 2:28-32. Om vi analysera hans predikan, får vi en lektion i Homiletik, läran om predikokonst. Wikipedia förklarar följande;

Homiletik är läran om predikan. I kristet språkbruk är homiletik läran om predikokonst, och har som ämnesområde influerats av retorik och psykologi. Beteckningen homilet kan antingen avse en lärjunge eller en forskare/lä­rare i homiletik.

Oftast består en predikan av; En överskrift, läsning av Skriften som du ska predika över, detta bibelord utläggs i 3 punkter och en avslutning, som du summera vad du talat om och hur du tillämpar det i ditt vardagliga, personliga liv, en utmaning och det ska träffa hjärtat och folket ska fråga; VAD SKA JAG GÖRA ? Då har man lyckats i predikan! Läs Apg.2:37 “När de hörde detta, högg det till i hjärtat på dem, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: “Bröder, vad skall vi göra?” Petrus svarade dem: “Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.” 

Petrus text var som sagt Joel 2:28-32, jag älskar denna texten och pingstbudskapet, utgjutandet av den helige Ande över ALLT KÖTT inkluderat man och kvinna, pojk och flicka.

“Och det skall ske därefter
att jag skall utgjuta min Ande över allt kött.
Era söner och era döttrar skall profetera,
era gamla män skall ha drömmar,
era unga män skall se syner.
Också över tjänare och tjänarinnor
skall jag i de dagarna utgjuta min Ande.
Och jag skall låta tecken synas
på himlen och på jorden:
blod, eld och rökpelare.
Solen skall vändas i mörker
och månen i blod,
innan Herrens dag kommer,
den stora och fruktansvärda.
Och det skall ske
att var och en som åkallar Herrens namn
skall bli frälst”

Denna predikan av Petrus gjorde att församlingen ökade med 3000, alltså 3000 lärjungar till Jesus. Lärjungar är vi allihopa men här var det bara 12 apostlar, senare 70 utvalda och idag tusentals som Herren har kallat till olika ämbeten som ska bygga upp Kristi Kropp på jorden. Läs; Ef. 4:11-16

“Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare. De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp,  tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus. Vi skall då inte längre vara barn som kastas hit och dit av vågorna och som förs bort av varje vindkast i läran, när människorna bedriver sitt falska spel och i sin list förleder till villfarelse. Vi skall i stället i kärlek hålla fast vid sanningen och i allt växa upp till honom som är huvudet, nämligen Kristus. Från honom får hela kroppen sin tillväxt. Så byggs kroppen upp i kärlek, och den fogas samman och hålls ihop genom det stöd som varje led ger, alltefter den kraft som är utmätt åt varje särskild del.” Ef. 4:11-16

De troendes gemenskap! DE FYRA “B” BUDSKAPET, BRÖDRAGEMENSKAPEN, BRÖDSBRYTELSEN och BÖNERNA.

Och församlingen ökade för varje dag, fantastiskt, Läs och begrunda! “De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna. Och fruktan kom över alla, och många under och tecken gjordes genom apostlarna.  Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt. De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde. Varje dag var de endräktigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och höll måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.” Apg.2:42-47

Maria Hallman