BIBELN 365 DAGAR – DAG 203

DAGENS TEXTER; Ps. 36, 37 och Apg. 23:1-11

Ps. 36; En Psalm av Herrens tjänare David, hur han uttrycker “den ogudaktiges ondska och Herrens godhet” Detta är en läropsalm och genom hela psalmboken finns det ju så mycket vi kan lära utav psalmisten David. Var enda vers, linje och varje ord har en mening. Läs och begrunda de 150 PSALMERNA!

“Ty hos dig är livets källa,
i ditt ljus ser vi ljus.” Ps. 36:10

Ps. 37; Denna psalm plus psalm 25, 34, 37, 111, 112, 119 och 145 är uppbyggda på ett speciellt sätt. De har 22 verser eller grupper av verser som utgår från de hebreiska bokstäverna i ordningsföljd. Med denna utformningen kunde man minnas de olika avsnitten och sjunga psalmen utantill, när man vandrade upp till Jerusalem och templet vid de olika högtiderna. Psalmen 37 av kung David handlar om de ogudaktigas skenbara lycka som bara bestod för en tid och mycket mera. Läs och begrunda!

Apg. 23:1-11; Paulus inför Stora rådet! Översteprästen Ananias befallde sin tjänare att slå Paulus på munnen. Paulus säger till Ananias; “Gud skall slå dig på munnen.” Här var Sadduceerna och Fariseerna som var en del utav Stora rådet. Då var Paulus så smart att han släpper en bomb med att säga; Bröder jag är en farise´ och son till farisé och jag tror på de dödas uppståndelse och i och med detta blev det en väldig diskussion mellan Sadduceerna och Fariseerna. Striden blev så häftig dem emellan att de tog Paulus därifrån till fästningen igen. Där talade Herren till Paulus följande;

“Följande natt kom Herren till honom och sade: “Var vid gott mod. Ty så som du har vittnat i Jerusalem om det som rör mig, måste du vittna i Rom.”Apg. 23:11

I och med detta visste Paulus att han kommer inte dö i Jerusalem och hur än sjöresan blir till Rom kommer han komma dit därför Herren hade bestämt så.

Sadduccerna är ett parti som inte trodde på uppståndelsen och det övernaturliga. De fjäskade med romarna och var liberalteologer, precis som du har s.k.kristna ledare idag, politiskt korrekta och vill inte stöta sig med världen. Sadduccerna var ett religiöst och politiskt parti bland judarna från mackabeertiden. De var under ledning av det högre prästerskapet i Jerusalem och de var i ständig opposition mot fariséerna. Fariseérna på denna tiden var så att säga en radikala och hängivna lagboken i allt. De trodde på de dödas uppståndelse och det övernaturliga, änglar och demoner allt som rörde sig. De var de mest lagiska människor du kunde tänka dig, de hade 613 bud som skulle följas till punkt och prick. De var i full opposition mot sadduccerna och det kunde vara högljudda diskutioner om doctriner och läran var som var rätt eller fel. Dessa så hängivna  korsfäste Jesus Guds Son. TÄNKVÄRT!

Maria Hallman