BIBELN 365 DAGAR – DAG 207

DAGENS TEXTER; Ps. 47, 48, 49 och Apg. 26

Ps. 47; En psalm av Koras söner; Gud är Konung! Denna psalmen är lite speciell för oss personligen. Vår kassett “VÅRFLODEN” som spelades in 1995, har just denna psalmen med.

“Klappa i händerna, alla folk,
höj jubel till Gud med fröjderop!
Lovsjung Gud, lovsjung!
Lovsjung vår konung, lovsjung!
Ty Gud är konung över hela jorden,
lovsjung honom med en psalm.” Ps. 47:2,7 och 8

Att “KLAPPA” inför Herren är ett uttryck för att Jesus har gjort något väldigt bra, bra jobb på Golgata. När någon har gjort något extra bra då brukar vi stå upp för den personen. Vi vill klappa för Jesus och stå upp och ära honom för den frälsning han har berett oss människor. För 30 år sedan skrev jag en artikelserie om LOVSÅNG i tidningen “Flammor” Holger Nilssons profetskrift. “Lovsång ett vapen” i 12 artiklar där gick jag igenom; Tehillah, Shabach, Barak, Yadah, Towdah, Halal och Zamar. Dessa hebreiska ord för lovsång och dess olika betydelser bl.a. att klappa inför Herren.

Ps. 48; En psalm av Koras söner; Konungens heliga stad. Här läser vi en lovsång som vi använde väldigt mycket under 70,80 talet; Stor är Herren!
“Stor är Herren och högt prisad
i vår Guds stad, på sitt heliga berg.
Skönt höjer det sig, hela jordens fröjd,
berget Sion längst upp i norr,
den store konungens stad.” Ps. 48:2,3

Läs och begrunda!

Ps. 49; En psalm av Koras söner; De rikas framgång är kort! I vers 12 står det att man uppkallade ett jordagods efter sina egna namn; vilket vi gjort; HALLMANSGÅRDEN!

“De tror att deras hus skall bestå för evigt,
deras boningar från släkte till släkte.
De uppkallar jordagods efter sina namn,
men mitt i sin härlighet
har en människa ingen beständighet,
hon är lik djuren som förgås.” Ps. 49:12,13

Jan Hanvold ägare till TV VISJON NORGE i DRAMMEN NORGE. Han sa en gång till oss, när han ville vi skulle flytta till Norge och jobba på heltid, han sa; NI KAN INTE TA MED HALLMANSGÅRDEN TILL HIMLEN, NI KAN BARA TA MED SJÄLAR DIT! Och det är sant, vi kan inte ta med något av ägodelar till himlen och ändå så håller man så hårt runt det man äger, precis som om man skulle äga det i evighet och att vi var odödliga. Nej oh Nej, det materiella och det jordiska är inget värt i förhållande till den härlighet som Herren har att ge, till människor som vill ge allt till Honom.

“Petrus sade till honom: “Se, vi har lämnat allt och följt dig.”  Jesus sade: “Amen säger jag er: Ingen lämnar hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar för min och evangeliets skull  utan att få hundrafalt igen. Här i världen får de hus, bröder, systrar, mödrar, barn och åkrar, mitt under förföljelser, och i den kommande tidsåldern evigt liv.  Men många som är de första skall bli de sista, och de som är de sista skall bli de första.” Mark. 10:28-31

Apg. 26; Som sagt Paulus får tala till alla samhällsgrupper, nu till kung Agrippa och hans hustru som var hans syster. Festus fick höra ännu en gång Paulus vittnesbörd, de fick verkligen höra evangeliet och en möjlighet att svarat JA till Jesus, men de sa; NEJ till evangeliet. Provat sa de; Paulus har inget gjort som förtjänar döden eller fängelset, kung Agrippa sa; Paulus kunde  bli släppt men nu har han vädjat till kejsaren så låt honom fara till Rom. Uttrycket “SPARKA MOT UDDEN” tycker jag är ett bra uttryck, för människor som är upproriska och tjuriga, de vill inte lyssna och ta varning, de vill bara gå sin egen väg i sitt högmod. Detta sa; JESUS till Paulus, men tänk Herren kunde få den mest envise ner på knä ?

“Vi föll alla till marken, och jag hörde en röst som sade till mig på hebreiska: Saul, Saul, varför förföljer du mig? Det är hårt och smärtsamt för dig att sparka mot udden. Jag sade: Vem är du, Herre? Och Herren svarade: Jag är Jesus, den som du förföljer.” Apg. 26:14,15

Sparka mot udden; denna bild syftar på dragdjuret som slår bakut mot pådrivarens käpp som var försedd med en udd. Sverige som nation “Sparka mot udden” Inte välsignat! Och vad som kommer hända denna höst September 2015 återstår att se, men dödandet i detta land bara ökar och ökar. Snart kommer vi att höra om självmordsbomber i Sverige ? vi går inte längre säkra ? Du har väl din sak klar med JESUS! Idag är frälsningens dag!

Maria Hallman