DAGENS TEXTER; Ps. 85, 86, 87 och Rom. 9
Ps. 85; En psalm av Koras söner. Kora var en levit, Kehats son Jishars äldste son, stamfader till koraiterna som var en betydande levitsläkt. Tillsammans med Datan och Abiram, Eliabs söner, gjorde Kora uppror mot Mose, och de fick många med sig. Upprorsledarna straffades med att de foro levande ned i dödsriket. 4 Mos. 16:1-35. Koras söner omkom emellertid icke. De var också verksamma som tempelsångare och skrivit en hel del psalmer utav de 150 psalmerna som finns, ps. 85 är en av dem med överskrift; ”Bön om ny nåd för Herrens folk.”
Ps. 86; En psalm av kung David där han skriver om förtröstan på Herren i svår nöd.
Ps. 87; Ännu en psalm av Koras söner; ”Staden där folken föds på nytt.” Läs och begrunda!
Rom. 9; Romarbrevet kap. 9-11 handlar om Israels ställning.
Låt oss först ta en översikt på hela Romarbrevet.
Romarbrevets tema är; ”Den rättfärdige skall leva av tro” Rom.1:17;
ROMARBREVET Kap.1-16
UNDERVISANDE HUVUDDEL Kap.1-11
1. Rättfärdiggörelse; Rom. kap.1-5
2. Helgelse; Rom. kap. 6-8
3. Israels ställning; Rom. kap. 9-11
FÖRMANANDE HUVUDDEL Kap.12-15
1. Ett liv i kärlek och lydnad; Rom. kap.12,13
2. De starka och de svaga; Rom. kap. 14
3. Judekristna och hednakristna; Rom. kap. 15: 1-13
4. Apostelns kallelse och verksamhet; Rom. kap. 15:14-33
AVSLUTNING MED HÄLSNINGAR Kap.16
Romarbrevet kap. 9 ger oss GUDSFRUKTAN! Gud har rätt att göra vad han vill med sin skapelse, Israel och varje människa god eller ond. Guds tankar är högre än våra tankar och Guds vägar är högre än våra vägar. Herren Gud ser helheten från ett helt annat perspektiv än vad vi människor gör. Herren Gud ser från början till slut, från alfa till omega. Herren Gud förhåller sig till tid annorlunda än vi gör, en dag är som tusen år för Herren.
”Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag. Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig. Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakroppar upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till. Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte.” 2 Petr.3:8-13
När man hör en del bröder och systrar på svensk och norsk kristen TV predikar, gammal skafferi mat, halvsanningar från 80,90 tal, då blir jag bedrövad i mitt inre. Dessa halvsanningar har orsakat avfällighet, mass skiljsmässor, barn och barnbarn är trötta på hyckleriet. NÄR SKA VI VÅGA ROPA UT ATT GUD ÄR HELIG, RÄTTFÄRDIG, DÖMMER SYNDEN OCH PRENTA IN GUDSFRUKTAN I DET SKANDINAVISKA FOLKET. FOLKET LÄNGTAR EFTER ATT HÖRA GUDS ORD SOM DET STÅR! Herre, hjälp oss alla! Läs Nu Rom. 9 nedan.
Det sanna Israel
4 De är israeliter, de har barnaskapet och härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. 5 De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa, han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen.
6Detta inte sagt som om Guds ord skulle ha blivit om intet. Ty Israel är inte alla som kommer från Israel, 7 och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej,”Isaks efterkommande skall räknas som dina barn.” 8 Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande. 9 Ty ett löftesord var detta:”Vid denna tid skall jag komma tillbaka, och då skall Sara ha en son”.
Guds rätt att välja
10Men inte bara det, Rebecka fick två söner med en och samme man, vår fader Isak. 11 Innan barnen ännu var födda och innan de hade gjort vare sig gott eller ont, sades det till henne: ”Den äldre skall tjäna den yngre”. Det blev sagt för att Guds beslut att välja vem han vill skulle stå fast och inte bero på gärningar utan på honom som kallar. 12 13 Det står ju skrivet: ”Jakob älskade jag, men Esau hatade jag”.
14Vad skall vi då säga? Att Gud är orättfärdig? Naturligtvis inte! 15 Han säger till Mose: ”Jag vill vara barmhärtig mot den som jag är barmhärtig mot, och jag vill förbarma mig över den som jag förbarmar mig över”. 16 Alltså beror det inte på någon människas vilja eller strävan utan på Guds barmhärtighet. 17 Skriften säger ju till farao: ”Just därför lät jag dig träda fram, att jag på dig skulle visa min makt och att mitt namn skulle förkunnas över hela jorden”. 18 Alltså är han barmhärtig mot vem han vill och vem han vill förhärdar han.
19Nu säger du kanske till mig: Varför förebrår han oss då? Vem kan stå emot hans vilja? 20 Men du, människa, vem är du som går till rätta med Gud? Inte kan väl det som formas säga till den som formar det: Varför gjorde du mig sådan? 21 Har inte krukmakaren den rätten över leret att av samma klump göra ett kärl för hedrande användning och ett annat för mindre hedrande?
22 Men om nu Gud, fastän han ville visa sin vrede och göra sin makt känd, ändå med stort tålamod hade haft fördrag med vredens kärl, som var färdiga att förstöras, vad har du då att säga? 23 Och om han gjorde detta för att göra sin härlighets rikedom känd på barmhärtighetens kärl, som han i förväg har berett för härligheten? 24 Det är ju oss han har kallat, och det inte endast från judarna utan också från hednafolken.
25 Så säger han genom Hosea: ”Det folk som inte var mitt skall jag kalla mitt folk, och henne som jag inte älskade skall jag kalla min älskade”. 26 ”Och på den plats där det sades till dem: Ni är inte mitt folk, där skall de kallas den levande Gudens barn”. 27 Men om Israel utropar Jesaja: ”Om än Israels barn vore talrika som havets sand, skall bara en rest bli frälst”. 28 ”Ty snabbt och slutgiltigt skall Herren hålla räkenskap på jorden”. 29 Jesaja har också förutsagt: ”Om Herren Sebaot inte hade lämnat kvar några efterkommande åt oss, då hade vi blivit som Sodom, då hade vi blivit som Gomorra”.
Israels egenrättfärdighet
30Vad skall vi då säga? Jo, att hedningarna, som inte strävade efter rättfärdighet, vann rättfärdigheten, den rättfärdighet som kommer av tro. 31 Israel däremot, som strävade efter att uppfylla den lag som ger rättfärdighet, har inte nått fram till den lagen. 32 Varför? Därför att de inte sökte rättfärdigheten av tro, utan tänkte sig kunna vinna rättfärdigheten genom gärningar. De har snubblat på stötestenen, 33 så som det står skrivet:”Se, jag lägger i Sion en stötesten och en klippa till fall. Men den som tror på honom skall inte stå där med skam”. Rom. 9:4-33
Maria Hallman