BIBELN 365 DAGAR – DAG 233

DAGENS TEXTER; Ps. 119:1-48 och 1 Kor. 3

HEJA SVERIGEDEMOKRATER 25% IDAG! Vi ber att Ni håller Er ödmjuka och balanserade. Så vi tillsammans kan ta över styret i Sverige och lägga till en 3:e och 4:e vers i vår nationalsång.

1. Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord Du tysta, Du glädjerika sköna! Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord./: Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.:/

2. Du tronar på minnen från fornstora da’r, då ärat Ditt namn flög över jorden. Jag vet att Du är och Du blir vad Du var. /: Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.:/

3. Jag städs vill dig tjäna, mitt älskade land, Dig trohet till döden vill jag svära. Din rätt skall jag värna med håg och med hand. /:Din fana, högt den bragderika bära.:/

4. Med Gud skall jag kämpa för hem och för härd, för Sverige, den kära fosterjorden. Jag byter Dig ej mot allt i en värld. /: Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden!.:/

Du gamla, du fria (du friska) är Sveriges nationalsång, skriven av Richard Dybeck 1844, tillägg 3 och 4 av Louise Ahléns 1910.

Ps. 119:1-48; En psalm av kung David på 176 verser i hebreiskt alfabets ordning 8 x 22. Fantastisk Psalm Läs och begrunda! Idag tar jag ut en enda lärdom och det är till alla ungdomar som kämpa med internetporr och onani. Du lever ett dubbelliv i församlingen och det är stängt uppåt. Du behöver bli befriad från demonisk påverkan och döpt i den helige Ande. Men bibelordet idag ger dig en lösning till och det är att LEVA DAGLIGEN I GUDS ORD OCH SÖKA HERREN AV HELA DITT HJÄRTA; Ps. 119:9-11 LÄS OCH LÄR DIG DESSA RADER UTANTILL. Menar Du verkligen allvar att bli fri, ta kontakt med en andlig ledare som är radikal och som du har förtroende för, du klarar det inte själv!

“Hur kan en ung man bevara sitt liv rent?
När han håller sig till ditt ord.
Jag söker dig av hela mitt hjärta,
låt mig inte fara vilse från dina bud.
Jag gömmer ditt tal i mitt hjärta
för att jag inte skall synda mot dig.” Ps. 119:9-11

1 Kor. 3; “Församlingen ett Guds tempel” Guds Rikes LAGAR finns inom Dig, i och med “på nytt födelsen” genom den helige Andes kraft. Du byter rike från djävulens rike till Guds Rike och du byter LAGAR från djävulens antikristliga lagar till Guds Rikes lagar. Guds Rike är invärtes i ER!

Vem var Apollos ?

Apollos var en i grekisk retorik och filosofi lärd jude från Alexandria. Han hade blivit undervisad om “Herrens väg” och uppträdde som kristen förkunnare i Efesus. Han var nitisk i att undervisa om Jesus och framträdde under stor frimodighet, trots att han endast hade en ofullkomlig kunskap om kristendomens grundsanningar. På Paulus Tredje Missionsresa kan vi läsa att Paulus kom till Efesus och där träffade han på Apollos som sagt var han en lärd man och mycket kunnig i skrifterna, filosofisk insikt och hade en bländande vältalighet.  Denne Apollos var brinnande i Anden och talade mycket noga om Jesus och bevisade för judarna att Jesus var Messias. Men här ser vi trots all kunskap han hade, hade han inte sanningens ljus om TROENDEDOPET, han kände bara till Johannes Dop. Akvila och Priskilla hörde på Apollos undervisning och fick säkert ett särskilt hjärta för honom, de tog sig an Apollos och förklarade grundligare Guds väg för honom. Jag tycker jag kan läsa mellan raderna att Akvila och Priskilla blev som en fader och moder i Anden för Apollos, vem vet kanske hans karaktär var svagt och behövde någon som gav honom stöd mellan föreläsningarna. Men hur som helst här i Korint uppstod alltså en splittring en del höll sig till Apollos och en del höll sig till Paulus eller Petrus (Kefas) detta kallade Paulus för att vara “KÖTTSLIGA” och att vara andliga bäbisar som behöver mjölk och kan ännu inte ta emot fast föda. Ursäkta mig; Men jag menar att det är här vi befinner oss andligt sett, i den svenska kristenheten, en bunt bäbisar som har nappflaska och tröstas med napp till söms utav våra andliga ledare i detta land Sverige. NÄR SKA VI VÄXA UPP OCH TA ÖVER DETTA LAND ?

En sak till som Paulus tar tag i här i början av brevet; Det första är SPLITTRINGSTENDENSER, det andra är det moraliska förfallet i Romarriket som ideligen knackade på i Korint församlingen och ville komma in. Paulus säger; Läs nedan. 1 Kor. 3:16, 1 Kor. 6:18

“Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er?  Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni. Bedra inte er själva” 1 Kor.3:16-18

Kroppen är den helige Andes tempel
“Fly bort från otukten! All annan synd som en människa begår är utanför kroppen, men den otuktige syndar mot sin egen kropp.  Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva?  Ni har blivit köpta och priset är betalt. Så förhärliga då Gud i er kropp!” 1 Kor.6:18-20

Otukten och drogerna för med sig FÖRBANNELSER, det ser vi helt klart där otukten och drogerna råder; sambo sex utanför äktenskapet, lesbiskhet, homosexualitet, onani, satanstillbedjan med sex, all typ av sex utanför äktenskapet är förbjudet. KROPPEN bryts ner på ett eller annat sätt tex. av könssjukdommar, ofruktsamhet, insest, droger, självskadebeteende, anorexia, psykisk ohälsa och ångest. För att inte tala om RÖKNING OCH SNUS. Låt ditt liv och din kropp tillhöra Herren och ge honom dig lovsång istället för att vara en djävulen slav.

PAULUS FÖRSTA BREV TILL KORINTERNA!

Inledning; Hälsningar och tacksägelse; 1:1-9

A. Partiväsen och tvister; 1:10 – 4:21

1. Varning för partiväsen 1:10-16

2. Världens visdom och Guds visdom 1:17-2:5

3. Guds hemliga visdom 2:6-16

4. Församlingen ett Guds tempel kap. 3

5. Apostlarna Kristi tjänare kap. 4

B. Kristen vandel; kap. 5-7

1. Varningför osedlighet; kap. 5

2. Varning för att gå till rätta inför hednisk domstol; 6:1-11

3. Kroppen den helige Andes tempel; 6:12-20

4. Äktenskap och ogift stånd; kap. 7

C. Kristen frihet; kap. 8 – 11:1

D. Kristen gudstjänst; 11:2 – 14:40

E. De dödas uppståndelse; kap. 15

Avslutning; Förmaningar och hälsningar; kap.16

Maria Hallman