BIBELN 365 DAGAR – DAG 245

DAGENS TEXTER; Ord. 1, 2 och 1 Kor. 12

Ord. 1; Kung Salomo som regerade 970-930 f. Kr. är författare till de flesta ordspråken i denna fantastiska bibelbok. Salomo var kung Davids son. Läs och begrunda! Inledningen, Varning för förförelse och Visheten kallar till bot.

”Av dem lär man känna vishet och förmaning
och att förstå kloka ord.
Av dem hämtar man förmaning till vist handlande,
till rättfärdighet, rätt och redbarhet.
De ger enkla människor klokhet,
de unga kunskap och omdöme.
Den vise hör dem och får ökad lärdom
och den förståndige inhämtar visa råd.
Av dem lär man sig förstå ordspråk och liknelser,
de visas ord och deras gåtor.
Att frukta Herren
är början till kunskap,
men vishet och förmaning föraktas av dåren.” Ord.1:1-7

Ord. 2; Visheten bevarar från fördärv. Läs och begrunda!

”Visheten skall rädda dig från den främmande kvinnan,
från din nästas hustru som talar hala ord,
från henne som har övergivit sin ungdoms vän
och glömt sin Guds förbund.
Hennes hus sjunker ner i döden,
till skuggornas boning leder hennes stigar.
De som går in till henne vänder aldrig tillbaka,
de finner inte livets stigar.
Därför skall du vandra på de godas väg
och hålla dig på de rättfärdigas stigar.
Ty de redbara skall bo i landet,
de ostraffliga får stanna kvar där.
Men de ogudaktiga skall utrotas ur landet,
de trolösa ryckas bort därifrån.” Ord. 2:16-22

1 Kor. 12; DAGENS TEXT; NÅDEGÅVORNA!  På fredag ska jag gå igenom de olika gåvorna och tjänsterna. Men idag ska Ni få något alldeles extra skrivet av min älskade man Stefan Hallman.

Den Helige Andes gåvor och manifestationer i Guds församling genom historien!

av bibellärare och pastor Stefan Hallman

Apostlarnas tid! Guds rikes övernaturliga krafter och gåvor har funnits med och framträtt under hela den kristna kyrkans historia, gång på gång finner man vittnesbörd om detta. Ju mer tron anpassat sig efter Guds ord, desto oftare framträdde gåvorna. Kyrkofäderna, dvs de mest tongivande kristna ledarna under kyrkans första tid, var Ignatius som skrev 115 e.kr och påminner Polykarpus (som var en lärjunge till evangelisten Johannes) ”Du må be om att du inte kommer till korta, utan har med nådegåvorna i ett rikligt mått.”

Justinius, som levde 103-165 e.kr sa;  ”Det finns bland oss många kristna vilka i Jesu Kristi namn, som korsfästes under Pontius Pilatus, har helat många runt omkring i världen, som var besatta av onda andar.”  Ireneus, född i Mindre Asien, nuvarande Turkiet, 130 – 202, e.kr. Han var lärjunge till Polykarpos, han sa; ”De som är Guds sons sanna lärjungar, de mottaga i Hans namn dessa gåvor från Honom och bruka dem till andra människors frälsning. Några driver ut de onda andarna på det mest kraftiga sätt, återigen andra vet i förväg om framtida ting och ha syner och profetiska utsagor. Andra botar sjuka och gör dem friska genom händers handpåläggning. JA DÖDA HAR UPPSTÅTT OCH HA LEVAT MÅNGA ÅR TILLSAMMANS MED OSS.”

Origenes, född i Antiokia 185. e.kr. dog 255. Hans far dog martyrdöden i den stora förföljelsen som utbröt 202, Origenes vittnar ”Jag har sett många vilka genom anropandet av Jesu namn över dem, och även vid smörjandet med olja, har blivit lösta från de svåraste sjukdomar, t.ex. vansinne och oräkneligt annat ont, från vilket ingen annan hjälp fanns”  CYRILLOS VITTNAR ” Andens kraft, utlöser på Guds befallning och i Kristi namn mångahanda krafter, någon får hans tunga att tala vishet, hos en annan upplyser den hjärtat till profetia, åt en annan ges makten att driva ut onda andar.  Augustinus skriver ”Vem som än lärde känna Den Helige Ande, blev plötsligt uppfylld av Honom och talade andra folks språk och inte endast de 120.” Men sen började andens yttringar avtaga i kyrkan; Krysostomos menar ”Högmodet var den största anledningen till att Herren efterhand drog tillbaka sina gåvor.”

Biskopen i Milano, Ambrosius skriver att ”Hedningarna tog anstöt av att inga under längre skedde bland de kristna och de ville att de kristna skulle omvända sig och bekänna att den första troskraften avtagit då människorna ej längre så troget följde i Kristi fotspår” Men då uppstod en ny väckelserörelse i kyrkan. Montanus blev döpt i Den Helige Ande på 160 talet e.kr och kring honom och de två profetissorna Prisca och Maximilla samlades nu stora skaror av kristna som började uppleva den Helige ande med dess manifestationer på nytt. Här talades i tungor och profeterades, sjuka botades och väckelse bröt ut och man fick en förnyad vision om att leva i väntan på Jesu återkomst. Man började helga sig och söka Herren.

En av de mest välkända kyrkofäderna, vanns för rörelsen år 202 e. Kr. och blev dess ivrigaste försvarare, han skrev en skrift ”om extasen ” till försvar för deras upplevelse av Den Helige Ande  Han menar i skriften ”man måste förstå att de människor som skådar Guds härlighet med nödvändighet måste förlora brukbarheten av sinne och förnuft, då hon överskuggas av Guds kraft”!

Kyrkohistorikern Eusebius skriver i sin kyrkohistoria från 300 talet att, Montanisterna kunde uppvisa en obruten linje av karismatiker alltfrån apostlarnas dagar till dem. Alltså en annan apostolisk succesion än den katolska kyrkan berömde sig av. Även om vissa delar av rörelsen spårade ur i en alltför spekulativ eskatologi, så kom den att vara en renande och väckande faktor i sin kamp mot kyrkans förvärldsligande och moraliska slapphet ända fram till 500 talet.!

Från 400 talet fram till c:a 1000 talet så finns det inte så mycket dokumenterat om väckelser och DHA yttringar, av den enkla orsaken att statsreligionen/maktreligionen tog över och styrde kyrkan åt ett helt annat håll. Även om självklart DHA verkade bland folket på olika håll.

Men på 1100 talet finner vi ibland Valdenserna Andens verkningar och gåvor i funktion igen.  Det berättas grundaren av klostret i Clairvaux i Frankrike, Berhard av Clairvaux, (1090-1156) varifrån klostret Nydala i Sverige. Han hade helbrägdagörelsens gåva.  Den Helige Franciskus (1181-1226) sade man att han botade sjuka i Jesu namn.  Martin Luther, bekämpade och drev ut demoner och botade sjuka på 1500 talet. Bland Anabaptisterna FANNS DET KRINGRESANDE PROFETER SOM VAR RIKLIGT UTRUSTADE OCH SMORDA AV GUD.

På 1660 talet, under den svåra förföljelse som drabbade de 2 miljoner evangeliska kristna i Frankrike så framträdde en evangelisk rörelse med apostoliska kännetecken, de s.k. Cervenne profeterna. I en tysk berättelse från den tiden heter det ”Här framträder vid fromhetens utövande utomordentliga gåvor och krafter av Anden, i synnerhet profetians gåva. Även barn och gamla framträda och HÅLLA UNDER STARKA KROPPSKAKNINGAR MÄKTIGA PREDIKNINGAR. DESSA GÅVOR FÖROSAKADE STORT UPPSEENDE” Män, kvinnor, barn och åldringar, bildade och obildade blev gripna av den Helige Ande och profeterade. Verkningarna av dessa gudomliga välsignelser var kraftigt märkbara. Vid påskhögtiden 1702, så var alla kyrkor tomma i ett område, därför att folket gett sig av ut i ödemarken för att fira nattvard på ett bibliskt sätt. Denna rörelse gick inte trots stor förföljelse att stoppa utan till slut uppmuntrade man dem att utvandra till andra platser istället.

Därifrån kom alltså rörelsen till England och därifrån till Holland. Den kom att kallas inspirationsrörelsen och framträdde i både Skandinavien och Tyskland och Schweiz. I Halle, sätet för pietismens fäste, hos August Herman Franckes, efterföljare så blev både studenter och anställda på Franckes Barnhem Andedöpta. Det berättas om hur de kom under andens kraft med våldsamma konvulsioner och kroppskakningar och profeterade, fick visioner och såg mäktiga helbrägdagörelser. August Herman Francke, sa att ”MAN EJ VID DEN SKARPASTE UNDERSÖKNING SKULLE FINNA ATT DET VORE NÅGOT BEDRÄGERI” Många välkända kyrkomän från den tid blev gripna av rörelsen , t.ex Greve von Zinsendorf, Herhutismens grundare. Även inspirationsrörelsen upplevde tyvärr splittring och tappade kraften senare.

England på 1700 talet räddades från fullständig moralisk kollaps genom den rörelse som kom att kallas MetodismenJohn Wesley, efterlämnade sina dagböcker från sitt liv och från dem hittar vi följande ” 1 januari 1739 ”ungefär kl 3 på morgonen, då vi höll ut i bön kom Guds kraft så mäktigt över oss, så att många av oss HÖGLJUTT ROPADE AV ÖVERSTRÖMMANDE GLÄDJE OCH MÅNGA FÖLL TILL MARKEN. Så snart vi hämtat oss en smula från fruktan och förundran över Hans Heliga Majestäts närvaro så utbrast vi enstämmigt VI PRISAR DIG O GUD VI ERKÄNNER DIG ATT DU ÄR HERREN”! Några veckor senare, när Wesley predikade i Bristol, så ropade plötsligt en välklädd dam i medelåldern till, som om hon kom i dödsångest. Hon föll ner på marken och låg där ett längre tag tills hon fått frid med Gud och reste sig full av Guds glädje.

Nu började detta fenomen uppstå regelbundet under hans förkunnelse, de som träffats av Guds ord ropade högljutt eller sjönk som döda till marken. Den 25 april skriver Wesley i sin dagbok ”genast sjönk en och åter en och sen en tredje till marken. De bröt samman på alla sidor som träffade av blixten” Det blev en vålsam rörelse på mötena och Wesley berättar ”min röst kunde knappt höras på grund av allt stönande och skriande , de var i syndanöd och ropade till Gud om frälsning.” Under ett möte i London drabbades 26 personer samtidigt av syndanöd, han skriver ” Några sjönk samman och ingen kraft blev kvar i dem, andra darrade och bävade häftigt, hos andra framträdde konvulsiva rörelser i hela kroppen” Inte alla gillade vad de såg, ”En dam blev mycket förargad över vad hon såg och menade att folket kunde behärska sig om de bara ville, hon tog några steg , då hon plötsligt föll till marken och vred sig i häftig ångest precis som de andra”

Mängder av vittnesbörd om helbrägdagörelser följde; Manifestationerna blev till slut så kraftiga att både John Wesley och George Whitfield fick varna dem som satt uppklättrade i träden för att höra eftersom ”risken finns att ni faller ner på marken under predikan” På samma sätt manifesterade sig Guds Ande genom the Great Awakening 1740 talet i Nordöstra USA. Jonathan Edwards församling  var egentligen en ganska torr teolog som predikade i timslånga bibelutläggningar. Men så kom Gud… och allting ställdes på ända… samma överbevisning och kraftfulla manifestationer av den Helige Ande som i England. George Whitfield åkte 7 ggr över Atlanten för att sprida elden över de nya staterna i östra USA.  Jonathan Edwards har i sina skrifter noggrant redogjort för skeendet i församling och berättar bl.a om när han höll sin berömda predikan ”syndare i händerna på en vred Gud”, då folken skrek och föll till golvet, andra kastade sig på pelarna för att inte falla ner i helvetet under dem.

Jonathan Edwards hustru, mötte Gud så starkt att hon under tider knappt kunde höra bibeln läsas utan att hon blev fullständigt kraftlös och upptagen i Guds härlighet. Vid ett tillfälle blev hon så starkt överväldigad att hon låg som hänryckt i fyra dygn, varvid Jonathan fick sköta om barnen.! Allt detta blev till en kraftfull förvandling av livstilen på Östkusten i USA. Mängder av kyrkor och församlingar bildades och kom att i långa tider skapa rättfärdighet och välgång bland folket.

POMMERN år 1817, blev en ung officer vid ett gardesregemente i Pommern frälst och döpt i DHA, även hans två bröder blev frälsta. Det sägs ”att det flög gnistor från den himmelska elden ut från huset i hela nejden och tände en utomordentlig väckelsens låga” Trots ett allt starkare motstånd från kyrkliga och världsliga myndigheter samlades allt fler och fler under brödernas förkunnelse; här utspelades ungefär samma scener man sett under den tidiga metodismens dagar. Människor blev väckta under de märkvärdigaste uttryck och former. Man sjönk till marken och bad i timmar och ropade till Gud om kraft. Här fick man visioner, tjänare och tjänarinnor hade syner, man både talade och sjöng i DHA. Denna väckelse spreds också genom att de nystartade nyhetstidningarna rapporterade vad som skedde. Man skickade en välkänd teolog , dr Heubner från Wittenberg, till platsen för att undersöka vad det var för något. Hans rapport var positiv och han menade att efter att gjort en ingående prövning av väckelsen på plats funnit att detta var ett välsignelserikt Guds verk.” Han sade också att de veckor han tillbragt bland de troende på platsen var de mest välsignelsebringande veckor han haft i hela sitt liv. Han hade funnit, Guds sanna barn, upplysta av Den Helige Ande och helgade i rätt tro”

TYSKLAND år 1818 bröt det ut en väckelse. I Tyskland hos kyrkoherde Spleiss församling vid Schaffhausen, kom det att kännetecknas av de mest ovanliga verkningar av Den Helige Ande. Den 23 april upplevde han hur Herren fullständigt tagit över och att han känt hur kraft utgått från honom, så började ett nytt skeende. Människor började spontant att få en oemotståndlig längtan till bön. Över hela staden började folk samlas i grupper för att be och söka Herren. Kyrkoherden kallades till ett hus där 30 personer samlats i förtvivlad och syndanöd. Äldstebröder drabbades likaså. Under de följande dagarna kom det över den ene efter den andre; människor blev plötsligt mäktigt gripna av en stark överbevisning om deras synd, en del skakades och kastades till marken av ett övernaturligt tvång för att slutligen brista ut i hänförd lovprisning över Herrens nåd.

Några månader in i väckelsen började det sprida sig bland barnen. Under predikan började barnen se hänförda ut, började sjunga och tala för sig själva så att man måste ta ut dem ur kyrkan. De vittnade sen under stor glädje att de sett Frälsaren och att de nu blivit hans barn. De föll sedan till marken och låg och skrattade på marken. Sen började de komma till prästgården för att be och där skedde liknande saker. Under kristendoms- undervisningen föll Guds ande på barnen så snart man läste bibeln eller katekesen. Barnen tycktes plötsligt smaka på något underbart och sjönk ner radvis på golvet där de låg och skrattade och i glädje strålade. I kyrkan och på mötena började plötsligt folk att darra och jämra sig, däribland även icke troende, för att efter en våldsam kamp till slut överlämna sig till Herren och fått en underbar frid. Även här omvittnas det om sång i Den Helige Ande. Det berättas att hela trakten påverkades på ett fördelaktigt sätt, tro och sedlighet växte lavinartat. Under bilden av kyrkoherden står det ”Guds rike består inte av ord utan av kraft”

År 1826 fick den katolska församlingen i staden Moos, en ny präst. George Lutz, var en frälst väckelsepräst som vägrade predika annat än den korsfäste Kristus. Han var en bönens man och ropade ihärdigt till Gud om kraft och seger. Under mässan undervisade och predikade han från Nya testamentet, vilket fick folket att själva börja läsa Nya testamentet. I November 1826 började väckelsen och folk sökte Herren. Vid nyår utbröt en bot och bättringsrörelse i gudstjänsten. På nyårsdagens morgon kom folk redan kl 4 på morgonen, väckte prästen och berättade att kyrkan var full av folk som ville bikta sig. Han fann skaror som, djupt förkrossade och gripna av syndanöd. En våldsam rörelse var i de församlade man grät högljutt och snyftade mötet varade i 11 timmar. Under den följande våren tilltog bönerörelsen. Sen började Guds Ande att falla över folk och man profeterade och prästen Lutz gjorde själv djupa andliga erfarenheter. Efter att denna väckelse varat flera år blev kyrkoherden förstås obekväm och man flyttade honom till en ny plats. Senare blev han avsatt för sina åsikter skull och verkade som fri evangelist till sin död 81 år gammal.

SVERIGE år 1840. I Småland och Närke var Den Helige Ande mäktigt utgjuten, främst över unga bondflickor, som oberoende av varandra, faller som i dvala för att när de senare vaknar, predikar omvändelsebudskap och bättringsrop till de församlade. Ett fenomen som man fortfarande har svårt att förklara. Dåtidens präster och vise män började häftigt förfölja denna rörelse som snabbt spred sig i bygderna. Men fann att då de kom för att stoppa spektaklet i stället fick finna sig att offentligt genom profetiska hälsningar avslöjas i sitt avfall och synd. Här uppstod också skakningar och konvulsioner då ungdomarna föll i Guds Andes kraft.

HOLLAND år 1846 i Ermelo.  Den unge pastorn Herman Witteveen började sitt arbete med glödande iver. Han predikade en starkt väckelsebudskap och kyrkan började fyllas. Men framför allt var han en bedjare. År 1855-56 nådde väckelsen sin kulmen det berättas ”Herren verkade på ett särskilt sätt bland de nyväckta med sin andes krafter och gåvor. Många sjuka blev botade genom bön. En läkare konstaterade att en som läkaren redan dödförklarat väcktes till liv genom Wittveens bön och tro” Här manifesterades Guds kraft på många sätt och utifrån denna väckelse startades en annan framgångsrik man Sumatra. Även denne pastor ansågs alltför frimodig och avsattes av sitt kyrkoråd. De som inte ville omvända sig, skaffade fram polismakt för att hindra pastorn att beträda predikstolen. Därför flyttade väckelsen till en bondgård i närheten och blev en tillflykt för sjuka och lidande.

ENGLAND 1850 talet, Cornwall, södra England. Predikanten W Haslam, upplever radikal frälsning efter en enkel trädgårdsmästares vittnesbörd. Detta blev början till en stor väckelse i hans församling som varade i tre år. I första gudstjänsten efter hans omvändelse, började plötsligt folket ropa om nåd och förlåtelse. Detta upprepades om igen under mötena, människor blev så överväldigande av sin skuldkänsla att de skriande for till marken. Folket rymdes inte längre i kyrkan utan trängdes i gångar och fönster. Oavsett det var möte eller inte var kyrkan befolkad av sökande människor. Man upplevde profetiska syner och drömmar. Under ett friluftsmöte, 3000 församlade , föll flera hundra plötsligt till marken. Haslam fick sluta predika och ta sig an de slagna som man tog till ett skolhus i närheten. Under vägen till huset ropande och grät de slagna så att en annan präst blev livrädd och lämnade platsen. Detta frälsningsmöte i skolhuset ville inte sluta, ingen ville gå hem, först efter åtta dygns intensivt bön och själavårdsarbete kunde man avsluta samlingen!

Givetvis blev motståndet från kyrkan väldigt stark så han måste skriva försvarsbrev för väckelsen.  Han går till rätta med anklagelserna om vad som passar eller inte och menar att detta är ett naturligt skeende när levande Gud är åfärde att förlossa bundna syndare och att man istället för att gå emot skeendet borde ”MAN BLÅSA ÄNNU VÅLDSAMMARE I BASUNEN FÖR ATT ÄNNU KRAFTIGARE VÄCKA DEN STORA HOPEN AV LIKGILTIGA MÄNNISKOR SOM KOMMA söndag EFTER söndag PLIKTMÄSSIGT TILL KYRKAN. KALLA OSS GÄRNA FÖR SVÄRMARE, MEN ISTÄLLET FÖR ATT BLI UPPHETSADE ÖVER UPPHETSNING I KYRKAN SÅ LÅT OSS MED UPPHETSNING VÄNDA OSS MOT LASTER, VÄRLDSLIGHET OCH LIKGILTIGHET!”

IRLAND år 1859. Bröt en mäktig besökelsetid genom en mäktig andlig rörelse som från en oansenlig början på kort tid utvecklades till en orkanartad väckelse. Från små grupper av väckta människor bildades mötesförsamlingar vars antal oupphörligt ökades och och vilka slutligen uppvisade besökare i tusental och tiotusental. Alla delar av samhället greps av väckelsen, alla evangeliska kyrkor understödde väckelsen. I denna väckelse skedde manifestationer; mängder med människor som kastades plötsligt till golvet under predikan i kyrkan eller ute till marken, av en osynlig makt som man ansåg vara Guds Ande. De som upplevt detta stod sen upp efter en kortare eller längre tid på marken och vittnade om en fullständig förvandling, vilket sen visade sig genom härliga frukter av levande tro! En prästman från Dublin berättar i en ögonvittnesskildring om dessa i ögonfallande yttringar och frukten därav.

”Skaror församlade sig dagligen kring ordet och sakramenten…mötena varar till 3-5 på morgonen…unga gossar och flickor började predika…människor som hör blir så gripna att de faller till marken…prästerna är överarbetade…de gripna faller till marken i påtaglig sinnesrörelse, hela kroppen skakar, konvulsivt, utan att de känna smärtor….detta sker i husen, på gatan i fabriken i kyrkan eller ute på fälten…de faller i skaror skrikande och ropande om nåd ”Herre Jesus förbarma dig över min själ”… där ligger de i upp till en halvtimme sen reser de sig och tillber Herren i sång…Några förblir utan mat och dryck i dagar som i en slags hänryckning….. Jag såg en ung man som med ett strålande ansikte satt och samtalade med en ängel och därefter talade till oss om frälsarens stora kärlek med ett ljus över sitt ansikte, jag  kommer aldrig att glömma det… under några dagar här har jag sett mer av Andens verkningar än under hela mitt liv”

Nyhetstidningarna skriver och berättar vad som sker ”det är omöjligt att redogöra för hur många som i vår stad genom högre våld kastats till marken och omvänt sig till Gud. En kväll fann vi 2000 personer ute på öppna gatan som låg fördjupade i bön och lovsång till Gud. På ett annat ställe samma kväll fann vi 7 hus fullproppade med människor som sökte Gud, de hängde t.om. i fönsterkarmarna. Väckelse och reformation och förvandlade människor.

Författat av STEFAN HALLMAN.

Detta vill vi ha, väckelse där tiotal och hundratals svenskar blir frälsta, fyllda med den helige Ande och ännu en gång att NÅDEGÅVORNA kommer i bruk. Herren må det ske, börja med mig!

PAULUS FÖRSTA BREV TILL KORINTERNA!

Inledning; Hälsningar och tacksägelse; 1:1-9

A. Partiväsen och tvister; 1:10 – 4:21

1. Varning för partiväsen 1:10-16

2. Världens visdom och Guds visdom 1:17-2:5

3. Guds hemliga visdom 2:6-16

4. Församlingen ett Guds tempel kap. 3

5. Apostlarna Kristi tjänare kap. 4

B. Kristen vandel; kap. 5-7

1. Varning för osedlighet; kap. 5

2. Varning för att gå till rätta inför hednisk domstol; 6:1-11

3. Kroppen den helige Andes tempel; 6:12-20

4. Äktenskap och ogift stånd; kap. 7

C. Kristen frihet; kap. 8 – 11:1

1. Förhållandet till offerkött och svaga samvete; kap. 8

2. Friheten att tjäna; kap.9

3. Utläggning av Israels ökenvandring; 10:1-13

4. Kristen bordsgemenskap; 10:14-11:1

D. Kristen gudstjänst; 11:2 – 14:40

1. Kvinnornas uppträdande; 11:2-16

2. Kärleksmåltid och nattvard; 11:17-34

3. Nådegåvorna; kap.12

4. Kärlekens lovsång; kap.13

5. Nådegåvornas rätta bruk; kap.14

E. De dödas uppståndelse; kap. 15

1. Uppståndelsens faktum; v.1-34

2. Uppståndelsen innebörd; v. 35-49

3. Den slutliga förvandlingen; v. 50-58

Avslutning; Förmaningar och hälsningar; kap.16

Maria Hallman