BIBELN 365 DAGAR – DAG 248

DAGENS TEXTER; Ord. 7, 8 och 1 Kor. 14:21-40

Ord. 7; Ytterligare varning för lösaktighet.

“Så förleder hon honom med mycket fagert tal,
med hala läppar förför hon honom.
Han följer genast efter henne,
lik oxen som går för att slaktas,
lik en fånge som skall straffas för sin dårskap.”

“Så hör mig nu, ni barn,
ge akt på mina ord.
Låt inte ditt hjärta vika av till hennes vägar,
förirra dig inte in på hennes stigar.
Ty många slagna är fällda av henne,
talrika är hennes offer.
Genom hennes hus går dödsrikets vägar,
de för ner till dödens kamrar.” Ord. 7:21,24-27

Ord. 8; Visheten talar om sig själv.

“Jag älskar dem som älskar mig,
och de som söker mig, de finner mig.”

“Ty den som finner mig finner livet
och får nåd från Herren.
Men den som syndar mot mig skadar sin själ,
alla de som hatar mig älskar döden.” Ord. 8:17, 35, 36

1 Kor. 14:21-40; Avdelning D. Kristen gudstjänst; 11:2 – 14:40, femte punkten; Nådegåvornas rätta bruk; kap.14

Nådegåvor, det grekiska begreppet är CHARISMA. Ordet betyder skänka av nåd, ynnestbevis, vara till behag, giva som gåva… Av detta ord har man bildat ett teologiskt fackuttryck karisma, karismatiker och karismatiker beteckna en bärare av en nådegåva eller fler. Viktigt är att nådegåvorna är till församlingens uppbyggelse, förmaning och tröst. Nådegåvorna är något man får helt övernaturligt för stunden och ska levereras till de församlade. Nådegåvorna har inget med dina naturliga gåvor att göra. Herren kan använda precis vem han vill, gåvorna är utdelade av den helige Ande till var och en och gåvorna är oumbärliga i församlingen. Nådegåvorna behövs i församlingskroppen, alla är lika nödvändiga och detta visar Paulus med att ta liknelsen om “människokroppen”. Om inte nådegåvorna, alla nio, finns aktiva i församlingskroppen, då fattas något, då lider kroppen och för det mesta har kroppen kommit ur funktion och behöver förnyas genom VÄCKELSE på din plats. Nådegåvorna är inte något från sig själv, det är något ut över det naturmänskliga och de medfödda förmågorna. Allt startade med Joels profetiska budskap kapitel 2 och dess uppfyllelse med pingstens budskap i Apg. 2, allt sker utifrån den helige Andes verkningar. Vi kommer inte behöva varken tungotal eller nådegåvor i himlen, det är NU vi behöver dopet i den helige Ande och Andens nådegåvor för att församlingskroppen ska fungera och människorna både i och utanför församlingen ska få den hjälp de behöver. Därför förmanas församlingen att eftersträva de andliga gåvorna 1 Kor. 14:1 och söka denna utrustning, som går över den enskildas naturliga och inneboende förmågor. Viktigt är att Andens nådegåvor, har inget att göra med Andens frukter i en människas liv. En syster eller broder kan bli använd här och nu i olika nådegåvor, men personens karaktär kan vara svag och inte alls andligt mogen. Självklart må vi sträva efter att växa till både i vår karaktär och i gåvan som Herren anförtrott oss med.

Olika slags nådegåvor indelade i tre grupper;

1. Förståndsgåvorna; Visdomens Ord, Kunskapens Ord och Skilja mellan andar.

Visdomens Ord, helt övernaturligt får Du en lösning för framtiden, tex. Noa byggde en Ark på Herrens tilltal. Visdomens Ord har med lösningar för FRAMTIDEN ATT GÖRA!

Kunskapens Ord, helt övernaturligt får Du en kunskap om en situation eller en sjukdom här och nu till någon. Du talar ut det och människan blir hjälpt på direkten. Kunskapens Ord har med NUET att göra, du som bär denna gåvan kan uttala deras namn, adress, telefonnummer och en arbetssituation, familjesituation, församlingssituation och släktfäjd. Sjukdommar blir helade.

Skilja mellan andar, helt övernaturligt vet Du att en människa som kommer in i gemenskapen inte har Guds Ande. Skilja mellan andar avslöja Isebels ande, religiösa andemakter som islam, katolska kyrkan, jehovas vittnen och andra. Andemakten ser bra ut, låter bra, tala ett andligt språk men ändå vet Du att detta är en “ljusets ängel”

2. Inspitationsgåvorna; Profetisk gåva, Olika tungomålstals gåva och Uttydningens Gåva.

Profetisk gåva, helt övernaturligt talar Du in i en annan människas liv på deras eget språk. Denna gåva kan lätt missbrukas, jag brukar säga det finns 5 olika profetiska yttringar; äkta profetior, falska profetior, tankeläsning, vänprofetior och utnyttjnings profetior. Va på Er vakt, om det inte skulle finnas några felaktigheter, hade ju inte Paulus skrivit PRÖVA ALLT OCH BEHÅLL DET GODA! Personligen har jag en önskan att det profetiska ska få en helt ny nivå och att man renas från allt mänskliga inslag, som jag är i alla fall är skyldig till.

Olika tungotal, helt övernaturligt talar du på ryska, latin eller engelska och någon i samlingen är från detta land och får ett budskap direkt från Herren. Förväxla inte denna gåva med vårt bönespråk, tungotalet som alla troende har, som är döpta i den helige Ande. Nådegåvan att tala i tungor är för offentligt bruk.

Uttydningens gåva; helt övernaturligt kommer det ett tungotal i församlingen och någon annan har uttydningens gåva och uttyder tungotalet, det är mäktigt samarbete.

3. Kraftgärningsgåvorna; Trons gåva, Helbrägdagörelsens gåvor (plur) och Kraftgärningarnas gåva.

Trons gåva, helt övernaturligt har Du gåvan att tro för att köpa en byggnad, köpa ett företag, att gå över alla mänskliga gränser för Guds rikes utbredande. Vi tror att tex. Jan Hanvold och Börje Claesson och andra hövdingar har TRONS GÅVA.

Helbrägdagörelsens gåvor, detta är den enda gåvan som är i plural. Helt övernaturligt har Du tro för blinda ögon eller helt övernaturligt har Du tro för att döva får sin hörsel eller helt övernaturligt har Du tro för ryggont eller helt övernaturligt har Du tro för cancer eller helt övernaturligt har Du tro för svullna ben och armar. VI BEHÖVER HELBRÄDAGÖRELSENS GÅVOR I VÅRA FÖRSAMLINGAR för att hela de sjuka bland oss.

Kraftgärningarnas gåva, helt övernaturligt får Du tro för att en död uppväcks från de döda, att en rullstolsbunden börja springa, att kroppsdelar växer ut eller tro för att du kan föda barn som mänskligt sett var omöjligt. Kraftgärningarnas gåva är också materiella under, eld släcks, regn kommer där det varit torrt, risunder, mat fördubblas och räcker till tusenden. Änglar står i vägen, biblar körs in i länder och vakterna ser det inte o.s.v. Kraftgärningarnas gåva är nog den mest spännande gåvan och  evangelisten behöver denna gåvan som utrustning för spridandet av evangelium världen över.

Nådegåvorna är ett måste för att liv och väckelse ska ske i våra församlingar, gåvorna är oumbärliga, vi måste ha dem mitt ibland oss. Då förhöjs stämningen och man vet aldrig vad som sker när vi kommer samman. Den helige Ande är mötesvärlden!

Tungomålstalet är ett tecken för dem som inte tror

“Så är tungomålstalen ett tecken, inte för dem som tror utan för de otroende, under det att profetian är ett tecken, inte för de otroende utan för dem som tror. Om nu hela församlingen kommer tillsammans och alla talar tungomål, och några som inte förstår eller inte tror kommer in, skall de då inte säga att ni är galna? Men om alla profeterar och en som inte tror eller förstår kommer in, då blir han avslöjad av alla och dömd av alla. 25 Hans hjärtas hemligheter uppenbaras, och han faller ner på sitt ansikte och tillber Gud och ropar: “Gud är verkligen i er!” 1Kor. 14:22-25
Ordningen vid gudstjänsten
“Hur skall det då vara, bröder? Jo, när ni samlas har var och en något att ge: en psalm, ett ord till undervisning, en uppenbarelse, ett tungotal, och en uttydning. Låt allt bli till uppbyggelse. Om någon talar tungomål, får två eller högst tre tala, och då en i sänder, och någon skall uttyda det. Men finns det ingen som uttyder, skall den som talar tungomål tiga i församlingen och endast tala för sig själv och till Gud. Två eller tre profeter skall tala, och de andra skall pröva det som sägs.  Men om någon annan som sitter där får en uppenbarelse, skall den förste tiga. Ni kan alla profetera, en i sänder, så att alla blir undervisade och alla blir tröstade.  Och profeternas andar underordnar sig profeterna.  Ty Gud är inte oordningens Gud utan fridens.” 1 Kor. 14:26-33

Det finns inget tvivel om att utifrån denna texten talar Paulus till bröderna och INTE kvinnorna! Han förstärker detta med följande Ord nedan och det skulle betyda att kvinnorna skulle inte bruka nådegåvorna offentligt.  Samtidigt vet vi att Fillipus hade fyra döttrar med profetisk gåva. Mirjam, Hanna, Debora och andra var profetissor. Joel 2:28,29 säger; “Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött. Era söner och era döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män skall se syner. Också över tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande.”

Detta ämne skriver jag om; Kvinnornas ställning i Bibeln! Efter många års studier, tycker jag nog det börja klarna och jag hoppas få böckerna i tryck under 2016, om jag får leva. Men så mycket kan jag säga; Skrift ska förklara Skrift och Bibeln är aldrig motsägelsefull. Vi ska tro på det som står och det är egentligen inga problem, lättförstårligt! Det som ställer till det är, att vi vill inte “se” och “lyda” det som står om kvinnan i Bibeln och det passar inte in i vårt moderna samhälle och det är inte “politiskt korrekt” Så vi försöker ändra Skriften, så det passar oss, istället för att vi ändra oss, så det passar Skriften!

Läs och begrunda dessa sista verser i 1 Kor. 14:33-40; Mycket intressant ämne!

“Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar  skall de tiga i era församlingar. De får inte tala utan skall underordna sig, som också lagen säger.  Vill de veta något, skall de fråga sina män där hemma. Ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen. Är det kanske från er Guds ord har gått ut? Eller har det kommit bara till er? Om någon menar sig vara profet eller andligt utrustad, skall han inse att det jag skriver till er är Herrens bud.  Men om någon inte erkänner detta, är han själv inte erkänd.  Därför, mina bröder, var ivriga att profetera och hindra inte tungomålstalandet.  Men låt allt ske på ett värdigt sätt och med ordning.”

PAULUS FÖRSTA BREV TILL KORINTERNA!

Inledning; Hälsningar och tacksägelse; 1:1-9

A. Partiväsen och tvister; 1:10 – 4:21

1. Varning för partiväsen 1:10-16

2. Världens visdom och Guds visdom 1:17-2:5

3. Guds hemliga visdom 2:6-16

4. Församlingen ett Guds tempel kap. 3

5. Apostlarna Kristi tjänare kap. 4

B. Kristen vandel; kap. 5-7

1. Varning för osedlighet; kap. 5

2. Varning för att gå till rätta inför hednisk domstol; 6:1-11

3. Kroppen den helige Andes tempel; 6:12-20

4. Äktenskap och ogift stånd; kap. 7

C. Kristen frihet; kap. 8 – 11:1

1. Förhållandet till offerkött och svaga samvete; kap. 8

2. Friheten att tjäna; kap.9

3. Utläggning av Israels ökenvandring; 10:1-13

4. Kristen bordsgemenskap; 10:14-11:1

D. Kristen gudstjänst; 11:2 – 14:40

1. Kvinnornas uppträdande; 11:2-16

2. Kärleksmåltid och nattvard; 11:17-34

3. Nådegåvorna; kap.12

4. Kärlekens lovsång; kap.13

5. Nådegåvornas rätta bruk; kap.14

E. De dödas uppståndelse; kap. 15

1. Uppståndelsens faktum; v.1-34

2. Uppståndelsen innebörd; v. 35-49

3. Den slutliga förvandlingen; v. 50-58

Avslutning; Förmaningar och hälsningar; kap.16

Maria Hallman