BIBELN 365 DAGAR – DAG 261

DAGENS TEXTER; Pred. 4, 5, 6 och 2 Kor. 10

Pred. 4;

”Bättre två än en, ty de får god lön för sin strävan. Om de faller, kan den ene resa upp den andre. Men ve den ensamme! Om han faller, finns det inte någon som kan resa upp honom.  Likaså, om två sover tillsammans håller de värmen, men hur skall den ensamme hålla sig varm? Där den ensamme blir övervunnen, kan två stå emot. Och en tredubbelt tvinnad tråd brister inte så lätt.” Ord.4:9-12

Pred. 5;

”Var inte för snar med din mun och låt inte ditt hjärta förhasta sig med att uttala något ord inför Gud. Ty Gud är i himlen och du är på jorden. Låt därför dina ord vara få. Ty av mycket arbete kommer drömmar och av många ord dåraktigt tal. Dröj inte att infria det löfte du har gett åt Gud, ty han har inte behag till dårar. Håll vad du lovar! Det är bättre att du inte lovar något än att du lovar och inte håller det. Låt inte din mun vara orsak till att din kropp syndar och säg inte inför sändebudet att löftet var förhastat. Vill du att Gud skall bli vred för dina ords skull och förstöra dina händers verk? Ty där drömmarna är många följer mycket fåfänglighet och många ord. Men frukta du Gud!” Pred.5:1-6

Pred. 6;

”Bättre att njuta av det man har för ögonen än att tråna efter annat. Också detta är fåfänglighet och ett jagande efter vind.” Pred. 6:9

2 Kor. 10; C. Paulus apostoliska myndighet; 10:1-13:10, dagens text; Bemötande av de falska apostlarna!

”Ty även om vi lever här i världen, strider vi inte på världens sätt. De vapen vi strider med är inte svaga utan har makt inför Gud att bryta ner fästen. Ja, vi bryter ner tankebyggnader och allt högt som reser sig upp mot kunskapen om Gud. Och vi gör varje tanke till en lydig fånge hos Kristus och är beredda att straffa all olydnad, så snart ni har blivit fullkomligt lydiga.” 2 Kor. 10:3-6

Paulus försvarar sin apostlatjänst!

Paulus säger utan omsvep att de falska apostlarna är Satans tjänare som utför fiendens verk. Det är av den store ärkeförförare, som själv omskapar sig till en ljusets ängel, de har lärt sig sina listiga, förförelsekonster. De avslöjar sig som falska apostlar både genom sin förkunnelse av ett annat evangelium och genom att de splittrar och ödelägger Guds församling. Men att de är Satans tjänare visar sig också genom detta att de står emot Guds sanna tjänare. Gal.4:29 ”Och som det var då, att han som var född efter naturens ordning förföljde den som var född i kraft av Anden, så är det också nu.”annan översättning; ”Men likasom förr i tiden den son, som var född efter köttet, förföljde den som var född efter Anden, så är det ock nu.” Paulus vet att han är kallad av Gud, till sitt apostlaämbete, därför vet han också att dessa som söker undergräva hans ställning och hindra hans gärning, går fiendens ärenden. Motståndarnas anklagelser mot Paulus kan spåras genom hela brevet. Om man skall försöka summera dem blir det en hel lista;

1. Motståndarna anklagade Paulus för vankelmod och opålitlighet.

2. Motståndarna anklagade Paulus för att han saknade anbefallningsbrev.

3. Motståndarna anklagade Paulus för förskingrare av insamlade medel.

4. Motståndarna anklagade Paulus för bristnade vältalighet

5. Motståndarna anklagade Paulus för att han var för skarp, radikal och alldeles för frimodig i hans brev.

6. Motståndarna anklagade Paulus för att när han kom till dom var han inte så frimodig utan oansenligt framträdande. Å ena sidan för skarp, å andra sidan för mjuk, inget passade kritikerna, typiskt fienden!

7. Motståndarna anklagade Paulus för att han INTE tog emot penningmedel för sitt arbete.  Å ena sidan arbetade gratis, å andra sidan tog betalt, inget passade kritikerna, typiskt fienden!

Motståndarna kan du inte tillfredsställa, glöm det! Man talar inte samma språk, man tänker inte lika, man tillhör inte samma rike ?

Som Ni märker är det hopsamlade soper, som de anklagar Paulus för.  Falska apostlar! Vilka är då dessa motståndare och vad går deras lära ut på ?

De kom inte från Korint, utan kom utifrån. De är av judisk härkomst och de uppträder med anbefallningsbrev från ett eller annat håll. De har inte själva grundat församlingar utan tränger in på andras område och berömmer sig av andras arbete. De utnyttjar församlingen ekonomiskt, samtidigt som de uppträder synnerligen arrogant mot församlingens medlemmar. Paulus karakteriserar motståndarna som ”falska apostlar” som förskapar sig till Kristi apostlar, medan de i verkligheten är Satans tjänare, förklädda till rättfärdighetens tjänare.

De förkunnar en annan Jesus, ett annat evangelium och de förmedlar ett annat slags ande. Den lära som de falska apostlarna förkunnade, var inte bara för Korint. Man kunde se spår efter dem överallt i de nybildade kristna församlingarna i mellan östern. Främmande läror hotade att tränga in i församlingarna på två fronter; dels i form av hednisk filosofi, dels i form av judiska lagreligion.

I Galaterbrevet kämpar Paulus mot infiltration från judarna. Den grekiska visheten går han emot, speciellt i 1 Korintierbrevet och Kolosserbrevet. Gnosticismen var något som ville tränga sig på de nya församlingarna. Den kristna s.k. gnosticismen nådde sin höjdpunkt under åren ca 80 – 160 e.Kr. då ett stort antal sekter skapade egna, starkt avvikande tolkningar av den kristna läran. Paulus motarbetade och befriade de kristna ifrån denna villolära med all kraft och undervisade dem den rätta tron genom Jesu försoningsverk på Golgata och inget annat.

I Kolosse hade utan tvekan en mer ”esoterisk prägel” = (det var en vishet som var förbehållen de invigda och den bestod av en blandning av grekisk filosofi och orientaliska myter) Grekisk vishet blandat med judaism, hålla judiska seder vid måltiderna, hålla sabbaten, judiska högtiderna, detta ville också tränga in i Korintierförsamlingen. Judisk teologi och grekisk filosofi appellerar till vissa grupper i de nya hednakristna församlingarna.

Denna synkretism (religionsblandning) var en dödlig fara för det kristna budskapets renhet. Urkristendomens tid var alltså en ovanlig brytningstid. Inom såväl hedendomen som judendomen fanns det en mängd ideologier och partier (Kefaspartier tex.)  som bekämpade och influerade varandra.

Motivet för deras evangelieförfalskning var ekonomiskt vinning och att göra kristendomen och den kristna läran så rumsren, politisk korrekt och acceptabel som möjligt i den då kända världen.

Det som Paulus stod för evangeliets kärna och innehåll var ”talet om korset” budskapet om ”Kristi gudom”, ”Kristi död och uppståndelse”.

Detta gillade inte de falska apostlarna, deras evangelium blev en etisk livsåskådning och deras ”Jesus” var knappast mer än upphovsmannen till denna livsåskådning. Deras lära var ett slags populariserad och kristen form av fariseism och judendom. De ville bara ha den kristna läran så formulerad att den kunde betraktas som en förnuftsmässig livsåskådning och så att den inte alltför starkt bröt med andra samtida lärosystem.

De falska apostlarnas lära står i motsats till Paulus evangelium och det som är det centrala i hans budskap; Frälsning av nåd, inte genom gärningar. Frälsningen genom tro, inte genom vishet.

PAULUS ANDRA BREV TILL KORINTIERNA.

Inledning; Hälsningar och tacksägelse; 1:1-11

A. Apostlaämbetet; 1:12 – 7:16.

1. Apostlarnas ansvar; 1:12-2:17

Värdig vandel; 1:12-24

Omsorg om syndare; 2:1-11

Kristi vällukt; 2:12-17

2. Apostlarnas härlighet; Kap. 3-7

Tjänst åt ett nytt förbund; kap.3

Frimodighet i tjänsten; 4:1-5:10

Försoningens ämbete; 5:11-21

Guds tjänare i allt; 6:1-10

Församlingens förhållande till aposteln; 6:11-7:16

B. Insamlingen till de kristna i Jerusalem; kap. 8-9.

De macedoniska församlingarnas givmildhet; 8:1-5

Vädjan om fullbordan av insamlingen; 8:6-15

Anbefallning av sändebud; 8:16-9:5

Givmildhetens välsignelse; 9:6-15

C. Paulus apostoliska myndighet; 10:1-13:10

Bemötande av de falska apostlarna; kap.10

Påtvungen självberömmelse; 11:1-12:10

Det rätta apostlaämbetets verkningar; 12:11-13:10

Avslutning; Förmaning, hälsningar och välsignelse; 13:11-13.

Maria Hallman