SLUTA STEFAN SVÄRD! VEM HAR GIVIT DIG MANDATET ATT TALA FÖR ALLA OSS KRISTNA ? DU FÅR RÖSTA PÅ VEM DU VILL; SOSSARNA, VÄNSTER, MP, FOLKPARTIET, CENTERN, MODERATERNA ELLER KRISTDEMOKRATERNA, MEN VI FÅR INTE RÖSTA PÅ SVERIGEDEMOKRATERNA, VAD ODEMOKRATISKT STEFAN SVÄRD! ÄN SÅ LÄNGE HAR VI YTTRANDEFRIHET I SVERIGE. VI RÖSTAR HELLRE PÅ ETT SEKULARISERAT PARTI MED KRISTNA VÄRDERINGAR, ÄN ETT KRISTDEMOKRATISKT PARTI SOM HAR NAMNET OM SIG MEN HÄVDA SEKULARISERADE VÄRDERINGAR. RÖSTA PÅ SD DET GÖR VI!
DAGENS TEXTER; Pred. 7, 8, 9 och 2 Kor. 11:1-15
Pred. 7; Levnadsvisdom!
”Bättre slutet på en sak än dess början,
bättre tålmodig än högmodig.
Var inte snar till vrede,
ty vrede bor i dårars bröst.” Pred.7:9,10
”Det är bäst att du håller fast vid det ena
utan att ändå släppa det andra,
ty den som fruktar Gud
finner en väg ut ur allt detta.
Visheten gör den vise starkare
än tio mäktiga i staden.
Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden
som gör gott och aldrig syndar.” Pred.7:19-21
”Och jag fann:
Bittrare än döden är den kvinna
vars hjärta är som snaror och nät,
vars händer är som bojor.
Den som är god inför Gud undgår henne,
men syndaren fångas av henne.” Pred.7:27
Pred. 8;
”Men även om syndaren hundra gånger gör det som är ont och lever länge, så vet jag ändå: Det går väl för de gudfruktiga – de fruktar ju Gud – men illa för den orättfärdige. Hans levnad förlängs inte som skuggan – han fruktar ju inte Gud.” Pred.8:12,13
Pred. 9;
”Ät därför ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. Gud är redan nöjd med det du gör. Låt dina kläder alltid vara vita och låt olja aldrig fattas på ditt huvud. Njut livet med en hustru som du älskar, alla dagar i ditt förgängliga liv, det som Gud ger dig under solen, ja, under alla dina förgängliga dagar. Ty detta är din lott i livet och under den möda som du gör dig under solen. Allt vad din hand kan göra, gör det med kraft. Ty i graven dit du går kan man inte verka eller tänka, och där finns ingen kunskap eller vishet.” Pred. 7:7-10
2 Kor. 11:1-15; Påtvungen självberömmelse; 11:1-12:10
Här tar Paulus bilden från ”syndafallet” 1 Mos. 3, där Eva blir bedragen av ormen, den listiga, inne på hennes område, helt oväntat var frestaren där med lite sanning och lite lögn. Hon skulle inte tagit denna striden själv, hon skulle vänt sig till sin man och låtit honom konfrontera ormen ? Kvinnan tog striden själv med ormen och föll pladask ned.
Apostel Paulus tar Eva som ett exempel; att det kommit in falska apostlar, oväntat, listiga, på församlingens område med anbefallningsbrev dessutom troligtvis från Jerusalem. Vem kunde tro att de inte var från Gud och talade å Hans vägnar ? Kanske Paulus var falsk profet istället ? Förvirrade! Men tack och lov apostel Paulus var en LEDARE som tog tag i situationen och helt enkelt slängde ut de falska apostlarna och gav dem svar på tal. Den unga församlingen gjorde inte som Eva tog det i egna händer, utan böjde sig för sin lärofader Paulus. Och detta var Paulus väldigt tacksam för och uppmuntrade den unga församlingen att fortsätta i den ödmjukheten. Läs nedan!
”Men jag är rädd för att liksom ormen med sin list bedrog Eva, så skall också era sinnen fördärvas och vändas bort från den uppriktiga och rena troheten mot Kristus. Ty om någon kommer till er och predikar en annan Jesus än den vi har predikat, eller om ni tar emot en främmande ande eller ett främmande evangelium som ni tidigare inte tagit emot, då fördrar ni det bara alltför väl.” 2 Kor.11:3.4
Dessa bibelord nedan är så intressant, Paulus säger; En del församlingar ”plundrade jag” , hos andra arbetade jag gratis! Någon var ju tvungen att betala notan för Paulus och i denna skrift betalade ”bröderna från Makedonien” Paulus faktura. Men vi vet också att Paulus var TÄLTMAKARE och tjänade sina egna pengar för att på det viset inte tynga församlingarna. Hela denna undervisning måste också ställas i ljuset med den andra sidan av undervisningen som Paulus hade. ”Arbetaren är värd sin lön.” ”Den som predikar evangelium ska leva av evangelium.” ”Bind inte för oxens mun medans oxen plogar.” Men Paulus personligen menade att han inte utnyttjade denna rättighet. Han ville inte vara skyldig någon något och friheten från alla var mera betydelsefull än pengarna.
”Andra församlingar plundrade jag genom att ta emot lön för att kunna tjäna er. Och när jag var hos er och saknade något, låg jag ingen till last, ty bröderna som kom från Makedonien försåg mig med vad jag behövde. På allt sätt aktade jag mig för att vara en börda för er, och det vill jag fortsätta med.” 2 Kor.11:8,9
”Mitt försvar mot dem som anklagar mig är detta: Har vi inte rätt till mat och dryck? Vem gör väl krigstjänst och betalar själv sina utgifter? Vem planterar en vingård utan att äta frukten från den? Eller vem vallar en hjord utan att få sin mjölk av den? Det står skrivet i Mose lag: ”Du skall inte binda för munnen på oxen som tröskar.” När vi har sått ett andligt utsäde bland er, är det då för mycket begärt att vi skördar något av ert jordiska goda? Men vi har inte utnyttjat denna rättighet utan finner oss i allt för att inte lägga hinder i vägen för Kristi evangelium.”1 Kor.9:3-11
Paulus försvarar sin apostlatjänst!
Paulus säger utan omsvep att de falska apostlarna är Satans tjänare som utför fiendens verk. Det är av den store ärkeförförare, som själv omskapar sig till en ljusets ängel, de har lärt sig sina listiga, förförelsekonster. De avslöjar sig som falska apostlar både genom sin förkunnelse av ett annat evangelium och genom att de splittrar och ödelägger Guds församling.
Men att de är Satans tjänare visar sig också genom detta att de står emot Guds sanna tjänare. Gal.4:29 ”Och som det var då, att han som var född efter naturens ordning förföljde den som var född i kraft av Anden, så är det också nu.”annan översättning; ”Men likasom förr i tiden den son, som var född efter köttet, förföljde den som var född efter Anden, så är det ock nu.”
Paulus vet att han är kallad av Gud, till sitt apostlaämbete, därför vet han också att dessa som söker undergräva hans ställning och hindra hans gärning, går fiendens ärenden. Motståndarnas anklagelser mot Paulus kan spåras genom hela brevet. Om man skall försöka summera dem blir det en hel lista;
1. Motståndarna anklagade Paulus för vankelmod och opålitlighet.
2. Motståndarna anklagade Paulus för att han saknade anbefallningsbrev.
3. Motståndarna anklagade Paulus för förskingrare av insamlade medel.
4. Motståndarna anklagade Paulus för bristnade vältalighet
5. Motståndarna anklagade Paulus för att han var för skarp, radikal och alldeles för frimodig i hans brev.
6. Motståndarna anklagade Paulus för att när han kom till dom var han inte så frimodig utan oansenligt framträdande. Å ena sidan för skarp, å andra sidan för mjuk, inget passade kritikerna, typiskt fienden!
7. Motståndarna anklagade Paulus för att han INTE tog emot penningmedel för sitt arbete. Å ena sidan arbetade gratis, å andra sidan tog betalt, inget passade kritikerna, typiskt fienden!
Motståndarna kan du inte tillfredsställa, glöm det! Man talar inte samma språk, man tänker inte lika, man tillhör inte samma rike ?
Som Ni märker är det hopsamlade soper, som de anklagar Paulus för. Falska apostlar! Vilka är då dessa motståndare och vad går deras lära ut på ?
De kom inte från Korint, utan kom utifrån. De är av judisk härkomst och de uppträder med anbefallningsbrev från ett eller annat håll. De har inte själva grundat församlingar utan tränger in på andras område och berömmer sig av andras arbete. De utnyttjar församlingen ekonomiskt, samtidigt som de uppträder synnerligen arrogant mot församlingens medlemmar. Paulus karakteriserar motståndarna som ”falska apostlar” som förskapar sig till Kristi apostlar, medan de i verkligheten är Satans tjänare, förklädda till rättfärdighetens tjänare.
De förkunnar en annan Jesus, ett annat evangelium och de förmedlar ett annat slags ande. Den lära som de falska apostlarna förkunnade, var inte bara för Korint. Man kunde se spår efter dem överallt i de nybildade kristna församlingarna i mellan östern. Främmande läror hotade att tränga in i församlingarna på två fronter; dels i form av hednisk filosofi, dels i form av judiska lagreligion.
I Galaterbrevet kämpar Paulus mot infiltration från judarna. Den grekiska visheten går han emot, speciellt i 1 Korintierbrevet och Kolosserbrevet. Gnosticismen var något som ville tränga sig på de nya församlingarna. Den kristna s.k. gnosticismen nådde sin höjdpunkt under åren ca 80 – 160 e.Kr. då ett stort antal sekter skapade egna, starkt avvikande tolkningar av den kristna läran. Paulus motarbetade och befriade de kristna ifrån denna villolära med all kraft och undervisade dem den rätta tron genom Jesu försoningsverk på Golgata och inget annat.
I Kolosse hade utan tvekan en mer ”esoterisk prägel” = (det var en vishet som var förbehållen de invigda och den bestod av en blandning av grekisk filosofi och orientaliska myter) Grekisk vishet blandat med judaism, hålla judiska seder vid måltiderna, hålla sabbaten, judiska högtiderna, detta ville också tränga in i Korintierförsamlingen. Judisk teologi och grekisk filosofi appellerar till vissa grupper i de nya hednakristna församlingarna.
Denna synkretism (Synkretism är ett teologiskt begrepp med betydelsen religionsblandning, eller att en religion under nytt namn utvecklas genom inhämtande av det ”bästa” från två eller flera etablerade religioner. Vanligt i historien när kulturer möts och religioner blandas; tex. helgonfigurer, inklusive Karl Marx och Victor Hugo.) Wikipedia! var en dödlig fara för det kristna budskapets renhet. Urkristendomens tid var alltså en ovanlig brytningstid. Inom såväl hedendomen som judendomen fanns det en mängd ideologier och partier (Kefaspartier tex.) som bekämpade och influerade varandra.
Motivet för deras evangelieförfalskning var ekonomiskt vinning och att göra kristendomen och den kristna läran så rumsren, politisk korrekt och acceptabel som möjligt i den då kända världen.
Det som Paulus stod för evangeliets kärna och innehåll var ”talet om korset” budskapet om ”Kristi gudom”, ”Kristi död och uppståndelse”.
Detta gillade inte de falska apostlarna, deras evangelium blev en etisk livsåskådning och deras ”Jesus” var knappast mer än upphovsmannen till denna livsåskådning. Deras lära var ett slags populariserad och kristen form av fariseism och judendom. De ville bara ha den kristna läran så formulerad att den kunde betraktas som en förnuftsmässig livsåskådning och så att den inte alltför starkt bröt med andra samtida lärosystem.
De falska apostlarnas lära står i motsats till Paulus evangelium och det som är det centrala i hans budskap; Frälsning av nåd, inte genom gärningar. Frälsningen genom tro, inte genom vishet.
PAULUS ANDRA BREV TILL KORINTIERNA.
Inledning; Hälsningar och tacksägelse; 1:1-11
A. Apostlaämbetet; 1:12 – 7:16.
1. Apostlarnas ansvar; 1:12-2:17
Värdig vandel; 1:12-24
Omsorg om syndare; 2:1-11
Kristi vällukt; 2:12-17
2. Apostlarnas härlighet; Kap. 3-7
Tjänst åt ett nytt förbund; kap.3
Frimodighet i tjänsten; 4:1-5:10
Försoningens ämbete; 5:11-21
Guds tjänare i allt; 6:1-10
Församlingens förhållande till aposteln; 6:11-7:16
B. Insamlingen till de kristna i Jerusalem; kap. 8-9.
De macedoniska församlingarnas givmildhet; 8:1-5
Vädjan om fullbordan av insamlingen; 8:6-15
Anbefallning av sändebud; 8:16-9:5
Givmildhetens välsignelse; 9:6-15
C. Paulus apostoliska myndighet; 10:1-13:10
Bemötande av de falska apostlarna; kap.10
Påtvungen självberömmelse; 11:1-12:10
Det rätta apostlaämbetets verkningar; 12:11-13:10
Avslutning; Förmaning, hälsningar och välsignelse; 13:11-13.
Maria Hallman