VI VILL INTE SE DINA BRÖST VARE SIG I KYRKAN ELLER PÅ TORGET. DU KRÄNKER OSS, DU TVINGAR OSS, ATT SE DINA BRÖST, SOM VI INTE VILL SE. JAG SOM KVINNA, SKÄMS ÖVER MINA SYSTRARS TILLVÄGAGÅNGSÄTT PÅ MALMÖS GATOR. DET ÄR UPPROR MOT GUD, DET ÄR SODOM OCH GOMORRA. På söndagseftermiddagen 21 Sep. 2015 hölls demonstrationen ”Free the nipple” i Malmö. NI FÅR SKYLLA ER SJÄLVA, OM NI BLI VÅLDTAGNA, NI HAR SJÄLVA BJUDIT IN TILL DET. STOPPA ”Free the nipple” I JESU NAMN!
DAGENS TEXTER; Höga Visan 1, 2, 3 och 2 Kor.12
HÖGA VISAN är den sista av de poetiska böckerna i G.T., med all säkerhet skriven av Salomo, Davids andra son med Bat-Seba. Mycket speciell bok och i Israel var lagarna sådana, att ingen israelit fick läsa Höga Visan själv förrän han hade fyllt 30 år. Boken talar om den mänskliga och den gudomliga kärleken. En kärlek mellan man och kvinna som är en bild på förhållandet mellan Herren och hans folk, församlingen. Mitt i boken finns det också en dramatisk kärlekshistoria; Huvudpersonerna är Salomo, Sulammit (bruden från Sulem) en fattig lantflicka från Libanons bergstrakter. Hon antas ha blivit upptäckt av konungen på en av hans resor i norr och på grund av sin ovanliga skönhet ha vunnit hans hjärta. I senare tid har man lanserat den s.k. herde-hypotesen. Dikten skall enligt denna ha tre huvudpersoner, förutom Salomo och Sulammit även en herde, som är hennes ungdomskärlek från hennes hembygd. Historien talar om att Konungen för den fattiga lantflickan till sitt hov och försöker vinna hennes ynnest, men hon håller fast vid sin trolovade från hemtrakten och låter sig icke övertalas att svika sin vän. Konungen måste omsider släppa henne, och dikten slutar med att hon möter herdepojken i Libanons bergtrakter som vunnit hennes hjärta. Detta är då en bild av församlingens fasthållande vid sin himmelska brudgum trots världens förförelseförsök. Om detta skulle vara innebörden av Höga Visans kärlekshistoria vilken är mycket troligt, skulle då kung Salomo stå för det världsliga och komma i en mindre hedervärd dager. Här följer en översikt av denna bok HÖGA VISAN;
1. Sångernas sång av Salomo; H.V. 1:1
2. Brudens längtan och dess stillande; H.V. 1:2-2:7
3. Avbruten och återupprättad gemenskap; H.V. 2:8-3:5
4. Den obrutna gemenskapen och dess glädje; H.V. 3:6-5:1
5. Ny skilsmässa och ny bedrövelse; H.V. 5:2-6:2
6. Glad återförening; H.V. 6:3-7:13
7. Nytt sökande, ny längtan; H.V. 8:1,2
8. Slutlig förening; H.V. 8:3-14
Läs och begrunda, denna högst ovanliga bok mitt i Bibeln som kallas HÖGA VISAN!
H.V. 1; Bruden och Brudgummen.
H.V. 2; Dialog mellan bruden och brudgummen fortsätter.
H.V. 3; Brudtåget beskrivs.
2 Kor. 12; Apostel Paulus syner och uppenbarelser! Det är klart hade någon kommit idag 2015 utav våra bröder i Herren och talat på detta sätt som Paulus gör här, då är väl frågan om vi skulle tro honom ? Paulus säger; ”att för 14 år sedan blev han uppryckt ända till tredje himlen, uppryckt till paradiset och hörde ord som ingen människa kan uttala eller får uttala.” Jag förstår, att det var de, som undrade, om Paulus hade gått för långt, i sin andlighet…..blivit överandlig helt enkelt ? Men så var ju inte fallet Paulus var utvald att skriva 13 brev i Nya Testamentet, ord som skulle hålla i all evighet, till miljarder och åter miljarder människor. Han blev uppryckt till 3:e himlen för en orsak.
”Jag vet om en man i Kristus som för fjorton år sedan blev uppryckt ända till tredje himlen – om han var i kroppen eller utanför kroppen vet jag inte, Gud vet det. Han blev uppryckt till paradiset och hörde ord som ingen människa kan uttala eller får uttala. Av den mannen vill jag berömma mig, men av mig själv vill jag inte berömma mig utom av min svaghet. Om jag ville berömma mig, skulle jag ändå inte vara en dåre, jag skulle ju bara säga sanningen. Men jag avstår, för att ingen skall tänka högre om mig än man gör, när man ser och hör mig.” 2 Kor.12:2-6
Sedan fortsätter Apostel Paulus med ett uttryck som har i alla tider blivit vänt och vridet på, forskat i och runt omkring. Hans tal om törntaggen i köttet har varit föremål för många spekulationer. Några uppfattar orden som uttryck för de ständigt förföljelser och vedervärdigheter, som mötte honom. Andra menar att det kan avse en eller annan sjukdom, som han skulle ha lidit av. Frågan återstår; Vad betydde detta ? ”jag har fått en törntagg i köttet, en Satans ängel” detta är väl en fråga till bland många som vi ska fråga Jesus när vi kommer hem till himlen. Läs och begrunda!
”Och för att jag inte skall bli högmodig på grund av dessa utomordentligt höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i köttet, en Satans ängel, som slår mig i ansiktet, för att jag inte skall förhäva mig. Tre gånger bad jag att Herren skulle ta den ifrån mig, men han svarade mig: ”Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet.” Därför vill jag hellre berömma mig av min svaghet, för att Kristi kraft skall vila över mig. Så gläder jag mig över svaghet, misshandel och nöd, över förföljelser och ångest, eftersom det sker för Kristus. Ty när jag är svag, då är jag stark.” 2 Kor.12:7-10
Men jag tycker ändå vi kan komma fram till vare sig det var sjukdom eller annat djävulen försökte kasta på honom, var detta inget hinder för Paulus att ge upp och sluta tjäna sin Herre. ”Ty när jag är svag, då är jag stark, min nåd är dig nog”
PAULUS ANDRA BREV TILL KORINTIERNA.
Inledning; Hälsningar och tacksägelse; 1:1-11
A. Apostlaämbetet; 1:12 – 7:16.
1. Apostlarnas ansvar; 1:12-2:17
Värdig vandel; 1:12-24
Omsorg om syndare; 2:1-11
Kristi vällukt; 2:12-17
2. Apostlarnas härlighet; Kap. 3-7
Tjänst åt ett nytt förbund; kap.3
Frimodighet i tjänsten; 4:1-5:10
Försoningens ämbete; 5:11-21
Guds tjänare i allt; 6:1-10
Församlingens förhållande till aposteln; 6:11-7:16
B. Insamlingen till de kristna i Jerusalem; kap. 8-9.
De macedoniska församlingarnas givmildhet; 8:1-5
Vädjan om fullbordan av insamlingen; 8:6-15
Anbefallning av sändebud; 8:16-9:5
Givmildhetens välsignelse; 9:6-15
C. Paulus apostoliska myndighet; 10:1-13:10
Bemötande av de falska apostlarna; kap.10
Påtvungen självberömmelse; 11:1-12:10
Det rätta apostlaämbetets verkningar; 12:11-13:10
Avslutning; Förmaning, hälsningar och välsignelse; 13:11-13.
Maria Hallman