BIBELN 365 DAGAR – DAG 275

DAGENS TEXTER; Jes. 24, 25, 26 och Ef. 4

Jes. 24; Den stora hemsökelsen över jorden.

Jes. 25; Lovsång till Herren för hans seger. Herrens festmåltid.

Jes. 26; Lovsång all ära till Herren Gud vår Skapare.

“Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid, i frid, ty på dig förtröstar han. Förtrösta på Herren till evig tid, ty Herren Herren är en evig klippa.” Jes.26:3,4

JESJAS BOK

1. TAL TILL HERRENS FOLK, kap.1-12

2. DOMSORD ÖVER HEDNAFOLKET, kap.13-23

3. DOM OCH NÅD, kap. 24-39

4. EN NY TID, kap. 40-66

Ef. 4; Nu har vi kommit till andra delen av Efesierbrevet, den “FÖRMANANDE HUVUDDEL”; Vandringen i Kristus, detta är skrivet till de på nytt födda, kristna, från kapitel 4 till kapitel 6. Lagar att följa i Guds rike, Guds rike är inte utan lagar och det är detta jag hänvisar till, när jag säger, att jag är lagisk, gammaldags, dömande, rebell mot synden. Apostel Paulus börjar med att säga; “Andens enhet genom fridens band” EN KROPP, EN ANDE, ETT HOPP, EN HERRE, EN TRO och ETT DOP. I Sverige har vi inga andliga ledare som visar vägen, murarna ligger nere och fienden kan gå ut och in som han vill. De kristna lider och tiger, fulla av människorfruktan och skräck. I snart 50 år har det kristna budskapet urvattnats i Sverige till näst inget ting. Församlingen i Sverige har blivit vilken clubverksamhet som helst med demokratiska val istället för TEOKRATISKA VAL. Vi måste fortsätta att bedja för våra församlingar och pastorer som kämpar och försöker allt de kan. Vi behöver;”Andens enhet genom fridens band” EN KROPP; Kroppen är den levande organism som består av Jesus Kristus som huvud och alla sant troende som hans lemmar, detta är den nya skapelsen. EN ANDE; Anden, den helige Ande, är själv det nya liv som strömmar genom kroppens alla lemmar. ETT HOPP; Hoppet innebär evig frälsning. EN HERRE är vår Herre Jesus Kristus, det är honom vi tillhör, han som har köpt oss. Det är honom vi tjänar, Han är en, inte delad och det finns ingen annan. EN TRO; den tro som förenar oss med honom som är Herre, personligt förhållande till Jesus Kristus. ETT DOP; det kristna troendedopet, dopet betyder död, begravning av den gamla människan och uppståndelsen av det nya livet i Kristus. Nu riktar jag den mesta kristiken på oss själva, det är vi som inte undervisat, gjort vad vi borde och jag har en enda önskan; Om vi bara orkade att resa på oss och betala priset kl. är 23.55 ?Församlingskroppen i Sverige har blivit förnedrad, må vi ännu en gång resa på oss i Jesu namn och förklara krig mot synden och inte mot varann. Allt drar ihop sig, vi står inför ett 3:e världskrig, vi har inget val, vi måste “GÅ” “STÅ” “BE” “GE” “SE” “LE” Jesus kommer mycket snart!

I församlingskroppen må alla fem ämbetena; APOSTLAR, PROFETER, EVANGELISTER, HERDAR och LÄRARE,  vara i verksamhet, annars haltar och lider lemmarna. För det första tror jag när det kommer till de fem “ämbetena” är det bara män som har dessa kallelser, INGA KVINNOR. Dessa tjänster är gåvor från Kristus till församlingen, inget som man väljs till.

Apostlar = tumfingret. De första apostlarna måste ha varit ögonvittne till den uppstående Jesus. De första apostlarna i N.T. valde Jesus, de 12 apostlarna, hans lärjungar, män, inga systrar.  Senare används ordet apostel, ett sändebud, budbärare, en delegat från den Uppståndne som har ett övergripande ansvar i Guds församling. Det grekiska ordet “Apostolus” används 80 gånger i N.T. och oftast utför det grundläggande arbetet i den kristna församlingen, med andra ord; FÖRSAMLINGSBYGGARE, att sätta upp, att ställa i ordning.

Profeten = pekfingret. Det grekiska ordet är PROPHETES och betyder någon som förutsäger, ha en gudomlig förmåga att se in i framtiden. Peka finger, visa vägen men också peka finger rakt in i hjärtat och talar till folket om att omvända sig, de brukar vi kalla domsprofeter som Jesajas och Jeremia. Den världsliga bilden är “SPÅMÄN” och dessa vilseleder människorna och tjäna otroligt mycket pengar på svaga godtrogna människor som vill ha lite tröst utan Gud. Vi skiljer på att vara PROFET och att ha en profetisk gåva. Vi kan INTE se någon kvinnlig profet i Bibeln men flera kvinnor som har profetisk gåva, Hulda 2 Kung. 22:14, Debora, Mirjam, Fillipus ogifta döttrar som hade profetisk gåva för att nämna några. Ämbetet PROFET är någon som leder folket in i framtiden som Mose, Elia, kung David och sedan kom också den profetiska storhetstiden ca. 700 år före Kristus; de stora Jes., Jer. och de små profeterna fram till Malaki den sista boken i G:a Testamentet.

Det finns så oerhört mycket att skriva om, jag får återkomma till dessa ämnen längre fram……Läs och begrunda, så intressant läsning.

Evangelister = långfingret.

Herden = ringfingret.

Läraren = lillfingret.

Ef. 4:11-13 “Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare. De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda av Kristus.” Ef. 4:11-13

Så viktig läsning, ta dig tid och läs sakta, också här finns så mycket mera att kommentera, men nedanstående läsning är rakt på sak och lättförståeligt, bara att läsa innantill om dess lagar i Guds Rike.

Det nya livet i Kristus!

“I Herrens namn varnar jag er därför: lev inte längre som hedningarna. Deras tankar är tomma, deras förstånd förmörkat. De är främmande för livet i Gud därför att de är okunniga och i sina hjärtan hårda som sten. Utan att skämmas kastar de sig in i utsvävningar och bedriver allt slags orenhet och får aldrig nog. Ni däremot har verkligen lärt känna Kristus sådan han är. Ni har fått höra honom förkunnas och blivit undervisade i honom enligt den sanning som finns hos Jesus. Ni har lämnat ert förra liv och lagt av den gamla människan som går under, bedragen av sina begär, och ni förnyas nu till ande och sinne. Ni har iklätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet.

Se noga till hur ni lever! 

Lägg därför bort lögnen och tala sanning med varandra, vi är ju varandras lemmar. “Grips ni av vrede, så synda inte.” Låt inte solen gå ner över er vrede och ge inte djävulen något tillfälle. Tjuven skall sluta stjäla och i stället arbeta och uträtta något nyttigt med sina händer, så att han har något att dela med sig åt den som behöver. Låt inget oanständigt tal komma över era läppar, tala bara det som är gott och blir till välsignelse där sådan behövs, så att det blir till glädje för dem som hör på. Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag. Lägg bort all bitterhet, häftighet och vrede, allt skrikande och smädande och all annan ondska.  Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, liksom Gud i Kristus har förlåtit er.” Ef. 4:17-32

EFESIERBREVET

1. UNDERVISANDE HUVUDDEL; Välsignelsen i Kristus; 1-3

2. FÖRMANANDE HUVUDDEL; Vandringen i Kristus; 4 – 6

Maria Hallman