AVGÅ OMEDELBART EBBA BUSCH THOR NYGIFT SMÅBARNSMAMMA FEL PERSON PÅ FEL PLATS! LÅT LARS ADUKTUSSON RÄDDA KD. VI RÖSTAR PÅ SVERIGEDEMOKRAKERNA SEDAN VALET 2010, DET GÅR ALLDELES UTMÄRKT ATT RÖSTA PÅ SD OCH VARA KRISTEN. SD NÄRMAR SIG 30% AV SVERIGES RÖSTBERÄTTIGADE BEFOLKNING. KD HAR 3.5 % MEN VI VILL INTE ATT KD SKA ÅKA UR RIKSDAGEN, DE BEHÖVS, DERAS RÖTTER ÄR DET KRISTNA ANDEFYLLDA KULTURARVET. GRATTIS ADUKTUSSON TILL FALLET AV DECEMBERÖVERENSKOMMELSEN. NU BER VI ATT DU OCKSÅ SÄGER NEJ TILL SAMKÖNADE ÄKTENSKAP OCH ADOPTION FÖR DESSA. DÅ ENDAST DÅ KOMMER NI FÅ SE KURVAN UPPÅT OCH ÖVER 4% SPÄRREN. LÄNGE LEVE SD OCH KD!
DAGENS TEXTER; Jes. 43, 44 och Kol.2
Jes. 43;
”Frukta inte, ty jag har återlöst dig,
jag har kallat dig vid namn, du är min.
Om du än måste gå genom vatten,
är jag med dig,
eller genom strömmar,
så skall de inte dränka dig.
Om du än måste gå genom eld,
skall du inte bli svedd,
lågan skall inte bränna dig.” Jes. 43:1,2
”Tänk inte på det som har hänt,
bry er inte om det som förr har varit.
Se, jag gör något nytt.
Redan nu visar det sig.
Märker ni det inte?
Jag skall göra en väg i vildmarken
och strömmar i öknen.” Jes. 43:18,19
Jes. 44; Det sanna Israel och den ende Guden.
”Så säger Herren, han som skapade dig,
han som formade dig redan i moderlivet
och som hjälper dig:
Frukta inte, du min tjänare Jakob,
du Jesurun som jag har utvalt.
Ty jag skall utgjuta vatten över det som törstar
och strömmar över det torra.
Jag skall utgjuta min Ande över dina barn,
min välsignelse över dina avkomlingar,
så att de växer upp mitt ibland det gröna gräset,
som pilträd vid vattenbäckar.
Då skall en säga: ”Jag tillhör Herren ”,
en annan åberopa Jakobs namn,
en tredje skriva på sin hand: ” Herrens egen”
och bruka Israel som ett ärenamn.
Så säger Herren, Israels Konung,
och hans Återlösare, Herren Sebaot:
Jag är den förste och jag är den siste,
förutom mig finns ingen Gud.” Jes. 44:1-6
Här är ett bibelord för alla tobakrökare och haschrökare. Tro inte att du kommer in genom himlaporten med en cigarett mellan fingrarna! SLUTA RÖKA OCH SÖK GUDS RIKE PÅ RIKTIGT!
”Den som lever av aska
är förledd av ett vilselett hjärta,
så att han inte kan rädda sin själ eller tänka:
”Är det inte lögn det jag håller i min högra hand?”Jes. 44:20
JESJAS BOK
1. TAL TILL HERRENS FOLK, kap.1-12
2. DOMSORD ÖVER HEDNAFOLKET, kap.13-23
3. DOM OCH NÅD, kap. 24-39
4. EN NY TID, kap. 40-66
Kol. 2; POLEMISK HUVUDDEL Kap. 2. Polemisk betyder utmanande eller stridslysten (huvuddel). Paulus jobbar för fullt för att hålla ställningarna mot villolärorna och uppfordra församlingen till att bli rotade och befästa i den rätta läran.
”Liksom ni tog emot Kristus Jesus som Herren, så lev i honom och låt er rotas och uppbyggas i honom och befästas i tron i enlighet med den undervisning ni fått, och överflöda i tacksägelse.” Kol. 2:6,7
Kristus är trons grund
”Se till att ingen rövar bort er med sin tomma och bedrägliga filosofi, byggd på mänskliga traditioner och stadgar och inte på Kristus. Ty i honom bor gudomens hela fullhet i kroppslig gestalt, och i honom är ni uppfyllda, han som är huvudet över alla makter och väldigheter. I honom blev också ni omskurna, inte med människohand, utan med Kristi omskärelse, då ni avkläddes er syndiga natur och begravdes med honom genom dopet. I dopet blev ni också uppväckta med honom genom tron på Guds kraft, han som har uppväckt honom från de döda. Ni som var döda på grund av era överträdelser och er oomskurna natur, också er har han gjort levande med Kristus. Han har förlåtit oss alla överträdelser och strukit ut det skuldebrev som med sina krav vittnade mot oss. Det har han tagit bort genom att spika fast det på korset. Han har klätt av väldena och makterna och förevisat dem offentligt, när han på korset triumferade över dem.” Kol. 2:8-15
Laodicea är omtalad vid flera tillfällen i Kolossebrevet och dess historia gör att vi förstår bättre hur Paulus och andra gick tillväga. Även Johannes i Uppenbarelseboken tog med Laodicea som exempel för en församlings avfall. Läs och lär TA VARNING! Den gamla staden Laodicea låg i Frygien i Mindre Asien, närmare bestämt söder om Kolosse. Den var berömd för sina svarta ylletyger, sin ögonsalva, sina banker och affärshus. Många judar därför bosatte sig i staden. Epafras, som arbetade här, betraktades som Laodicea-församlingens grundare, men hade då mycket stöd från Paulus. Eller om det var så att Paulus grundare församlingen och insatte Epafras som församlingsledare, vilket dera så kallade Epafras på Paulus för att reda ut de villoläror som rådde inne och utanför församlingen i Laodicea. Staden ödelades år 65 e. Kr. av ett jordskalv. Invånarna återuppbyggde staden utan romerskt stöd. Avgudardyrkan fanns i staden och de som dyrkades var, Hermes, Zeus och läkekonstenens gud Asklepios.
APOSTEL JOHANNES, SEBEDEUS SON, PÅ ÖN PATMOS. Den ende utav apostlarna som inte dog martyrdöden, Johannes blev minst 100 år gammal.
”Skriv ner i en bokrulle vad du ser och skicka den till de sju församlingarna i Efesus, Smyrna, Pergamus, Tyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea.”Upp.1:11
Brevet till Laodicea
”Skriv till församlingens ängel i Laodicea: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sannfärdiga vittnet, upphovet till Guds skapelse: Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun. Du säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken. Jag råder dig att av mig köpa guld som är renat i eld, så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med, så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med, så att du kan se. Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig. Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Den som segrar skall få sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Fader på hans tron. Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna.” Upp.3:14-22
Kolosserbrevet är skivet av apostel Paulus under sin första fångenskap i Rom 61-63 e. Kr. samtidigt som han också skrev Filemon, Efesiebrevet. Alla tre breven överlämnades av Tykikus. Kolosserbrevet kallas ”KRISTUSBREVET”, huvudtemat är Kristi person och hans verk. Kolosse församlingen bestod huvudsakligen av hednakristna men med all säkerhet också judekristna. Befolkningen i Kolosse var frygier men med ett inslag av greker och judar. Epafras höll ställningarna mot villolärare men kampen var så tuff att han sökte hjälp hos Paulus. De kolossensiska villolärorna lanserade ett slags judisk teosofi i kristen förklädnad med anknytning till hednisk religiositet. Det var stark riktning mot gnosticismen och judaismen men ingen var renodlad och det gjorde det inte lättare att gå emot sådan här tendenser, lite sanning och lite lögn, svårt läge. Ständiga bråket om ”omskärelsen i Kristus”, om mat och dryck, särskildt avhållsamhet från kött och vin, högtider, nymånader och sabbater, att hålla sig till de högtider som föreskrivs i den mosaiska lagen. Tendenser av ”ASKES”, Askesen skulle frigöra från materien och därmed göra det lättare att komma i kontakt med andevärlden, särskilt änglarna som dyrkades som förmedlare av förbindelsen mellan en otillgänglig Gud och de i materien fånga människorna. Genom allt detta skulle kolosserna få del i en högre visdom och ett rikare liv, genom syner av den andliga världen. Apostel Paulus ställde sig helt emot denna villolära, men det som gjorde det svårt är att det finns vissa inslag som är helt förenliga med en ren kristendom som tex. AVSKILJNING FÖR BÖN OCH FASTA.
Askes; grekiska ἄσκησις, áskēsis, ”övning” i andlig eller fysisk mening i syfte att nå fullkomlighet, en större helighet. Ursprungligen betecknade man med askes de försakelser som idrottsmän lade på sig för att förbereda sig inför en tävling. Asketen strävar oftast efter att lösgöra sig från det jordiska och kroppsliga för att genom förandligande närma sig det transcendenta. Det finns olika sätt att utöva askes, ett sätt är att utöva varaktiga eller tillfälliga former av avhållsamhet – från mat (fasta), viss kost, sömn, tal, könsumgänge. Ett annat kan vara att utöva andningsövningar, meditation och bön. Olika former av askes förekommer i skilda kulturer, särskilt i Indien och inom hinduismen men också i den hellenistiska antiken. Inom kristendomen fick askesen sitt särskilda uttryck i den monastiska rörelsen. Den monastiska askesen har framför allt två målsättningar: dels försakelsen av äktenskapliga och jordiska bindningar i allmänhet för att helt ägna sig åt Kristi efterföljelse, dels att genom bönen nå en förening med Gud. Reformationen ställde sig avvisande till klostrens askes, men en asketisk livshållning återkom i de reformatoriska kyrkorna genom pietismen.
Resultatet av denna villolära var att Kristus och hans frälsning kom fullständigt i bakgrunden. Paulus hade fullt upp att gå emot dessa villoläror och visa på den rätta läran; Rättfärdiggörelsen genom TRO allena.
Gnosticismen (av grekiska gnosis = kunskap) var en grekisk-orientalisk filosofisk riktning som talade om en god gud och en ond gud. Att hitta frälsningen i KUNSKAP och upphöjandet av ”JAGET” I alla tider har det funnits människor som fört in gnostiska tankegångar både i judendomen och kristendomen. I Korint och Kolossai fanns det på Paulus tid församlingsmedlemmar som ansåg sig besitta gnosis – en särskild kunskap om Kristus – och därför betraktade sig som bättre kristna än de andra medlemmarna. Paulus reagerade starkt mot detta och tillrättavisade dem och ville visa på den rätta vägen; att frälsningen är i Jesus Kristus, allena och det fullkomliga Golgata verket där Jesus dog men uppstod på den tredje dagen.
PAULUS BREV TILL KOLOSSERNA
Inledning; 1:1-14 Adress, Tacksägelse och Förbön.
1. UNDERVISANDE HUVUDDEL Kap. 1
Kristus persons storhet, hans verks storhet och Kristi redskap.
2. POLEMISK HUVUDDEL Kap. 2.
Kristus, Guds hemlighet, varning för världslig visdom, Kristi fullhet och världens makter.
3. FÖRMANANDE HUVUDDEL Kap. 3
a) Att söka det som är därovan.
b) Att döda de lemmar som hör jorden till.
c) Att ikläda sig kärleken.
d) Att leva rätt i hemmet.
e) Uthållig i bönen.
f) Rätt bruk av tid och tal.
Avslutning; Kap. 4, upplysningar och hälsningar.
Maria Hallman