BIBELN 365 DAGAR – DAG 332

DAGENS TEXTER; Hes. 38, 39 och 1 Petr. 4

Hes. 38; GOGS FÄLTTÅG!

Hes. 39; GOGS UNDERGÅNG!

Läs och begrunda!

ÖVERSIKT ÖVER HESEKIELS BOK

FÖRE JERUSALEMS FALL.

I. Profetens kallelse; kap.1-3

Herrens härlighet uppenbaras.

1. Hesekiels syn; kap.1

2. Hans gudomliga uppdrag; kap. 2-3

II. Domsförkunnelse över Juda; kap.4-24

Herrens härlighet lämnar Jerusalem.

1. Förebud om Jerusalems förstöring; kap. 4-7

2. Syner av förstöringen; kap. 8-11

3. Nya förutsägelser; kap. 12-19

4. Profeten som domare; kap. 20-23

5. Jerusalems belägring; kap. 24

III. Domsförkunnelse över andra folk; kap. 25-32

1. Fyra grannfolk kap. 25

2. Tyrus och Sidon; kap. 26-28

3. Egypten; kap. 29-32

EFTER JERUSALEMS FALL

IV. Frälsningsförkunnelse; kap. 33-39

1. Israels återupprättelse; kap. 33-37

2. Gogs anfall och undergång; kap. 38,39

V. En ny tid; kap.40-48

HERRENS HÄRLIGHET ÅTERVÄNDER TILL JERUSALEM.

1. Det nya templet; kap. 40-44

2. Det nya landet; kap. 45-48

1 Petr. 4; ETT LIV I GUDS VILJA!

3 Det är nog med att ni förr levde på hedningarnas vis – i utsvävningar och begär, i fylleri och supkalas, i vilda fester och förbjudna avgudakulter.

1. UTSVÄVNINGAR – LÖSAKTIGHETER ; grek. “aselgeiais” ASEL”GEI”A, TYGELLÖSHET, på engelska; LASCIVIOUSSNESS. Ase´lgeia betyder tygellöshet, osedlighet, liderlighet, lösaktighet, skamlöshet, alla former av sex utanför äktenskapet även då homosexualitet. Här beskrivs människor som går från det dåliga till det som är ännu värre. Samvetet var så dövat att de inte längre kände vare sig ånger eller sorg. De hade förlorat all känsla för det som var rätt. Det är här frågan om en ännu starkare grad av förhärdelse än den som vi ser mer allmänt. De hade överlämnat sig åt skamlösheten till den grad att de lät sig drivas av den utan att göra motstånd. Syndiga handlingar skulle ha gett dem smärta, men de kände ingenting. De har förlorat känslan för vad som är rätt och orätt. De nekar sig ingenting när de tillfredställer sitt omätliga begär. De har blivit så avtrubbade. Döda för alla känslor, andligt avtrubbade och praktiserande varje form av orenhet som begäret kan ingiva i förening med vinningslystnad. I engelsk ordbok kan vi läsa;”Aselgeia behavior completely lacking in moral restraint, usually with the implication of sexual licentiouness, extreme immorality. In some languages the equivalent of ”licentious behavior” would be to live like a dog or to act like a goat or to be a rooster in each instance pertaining to promiscuous sexual behavior. They have not repented of the filthy things they have done, their immorality and licentious deeds…….” fritt översatt; ”Aselgeia uppförande = att leva fullständigt i avsaknad av moralisk återhållsamhet, vanligtvis använt då det gäller sexuell tygellöshet, en extrem omoral. I vissa språk jämförbart med att leva som en hund, bete sig som en get eller att vara som en tupp i hänsyftning till promiskuöst sexuellt uppträdande. De som lever Aselgeia har inte omvänt sig från sina smutsiga handlingar, sin omoral och tygellöshet.” Aselgeia jämställs med de värsta synder som hor och otukt, skamlig glupskhet, djurisk lusta, det är det fulaste ordet i N.T. Denna synd beskrivs som ett själtillstånd som inte känner och inte bryr sig om vad andra säger eller menar bara de får leva ut sina lustar. Den kan inte uthärda den plåga som disciplin. De som utövar omoral vill trots allt dölja sin synd, men den man eller kvinna som är aselge´s chockerar offenlig plats. EKKOHOMO är ett exempel på denna synd. Den utställning som gjordes av Elisabeth Ohlsson, där hon gjorde Jesus homosexuell och förnedrade heliga ting. Vilken förvridning av sanningen! Ase´lgeia är Isebels synd. Samvetet är förkvävt, skamkänslan är jagad på flykten. Det heter om folket i Sodom att de talade öppet om sin synd. Det är bra om någon varnar den man ser stå framför ett stup och vet att tar den ett steg till så faller personen ner för stupet. Eller om du ser ett barn ha en kniv och kan skada både sig själv och andra, då måste man ta kniven och säkert blir det gråt, men det gör väl inget. Huvudsakligen är att rädda personen från en stor skada eller en evig död. Alla andra människor i vårt samhälle måste tåla att bli kritiserade om så behövs. Alla politiker, affärsmän, företag, skolor, rörelser bli granskade och man tycker si och så om andra. Men när det kommer till homosexuella får man inte tycka annorlunda. Du får inte kritisera och du får inte säga att det är synd. Vem tror de att de är? Här ska sättas lagar som skyddar en grupp i vårt samhälle från all insyn och granskning, och det är under hot alla underkastar sig denna grupp; om du säger något kastar vi dig i fängelse, rör mig inte för då dödar jag dig! Vi vet vilken synd som det är frågan om Aselgeia och Isebels synd. Det är den som dödade Herrens profeter och våldförde sig både fysiskt och psykiskt på människorna. Aselgeia kan vi finna i bibelord som;

Där Apostel Petrus undervisar ” Det är nog med att ni förr levde på hedningarnas vis i utsvävningar (aselgeia) och begär, i fylleri och supkalas, i vilda fester och förbjudna avgudakulter. Därför är de förvånade och hånar er, när ni inte längre tillsammans med dem störtar er ned i samma ström av utsvävningar. Men de skall stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda.” 1 Petr.4:3-5

Där Jesus undervisar; ”Ty inifrån, från människans hjärta, utgår onda tankar, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, girighet, onska, svek, lösaktighet (aselgeia), avund, hädelse, högmod och dårskap. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.” Mark.7:21-23

Där Apostel Paulus undervisar ; ”Natten går mot sitt slut och dagen är nära. Låt oss lägga bort mörkrets gärningar och klä oss i ljusets vapenrustning. Låt oss leva värdigt, det hör dagen till, inte i utsvävningar och fylleri, inte i otukt och lösaktighet (aselgeia), inte i strid och avund. Nej, ikläd er sådan omsorg om kroppen att begären väcks till liv.” Rom.13:12-14.

Andra bibelord som Paulus undervisar om detta är; 2 Kor.12:21 och Ef.4:19 där han återigen tar upp denna synd och varna för den; lösaktighet (aselgeia).

”Dessa människor är källor utan vatten och moln som jagas av stormvinden. Det djupa mörkret är förvarat åt dem. De talar stora och tomma ord, och i sina köttliga begär lockar de med utsvävningar(aselgeia) till sig människor som med knapp nöd har kommit undan sådan som lever i villfarelse. De lovar dem frihet men är själva slavar under fördärvet, ty det man besegras av är man slav under. Ty när de har lärt känna vår Herre och Frälsare Jesus Kristus och undkommit världens smitta, men sedan åter blir snärjda och besegrade av den, då har det sista blivit värre för dem än det första. Det hade varit bättre om de aldrig hade lärt känna rättfärdighetens väg, än att lära känna den och vända sig bort från det heliga budskap som överlämnats till dem. Det har gått med dem som det så sant heter i ordspråket: En hund vänder om till sina spyor, och ett rentvättat svin vältrar sig i smutsen.” 2 Petr.2:17-22

Jesus bror Judas undervisar i Nya Testamentet boken Judas brev ” Ty hos er har det nästlat sig in vissa personer. Om dem är det redan för länge sedan skrivet att de skulle drabbas av domen. Gudlösa som de är förvanskar de vår Guds nåd till försvar för ett liv i utsvävningar (aselgeia) och förnekar vår ende Härskare och Herre, Jesus Kristus.” Judas v.4

Ytterligare läser vi; ”Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär (homosexuell). De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld.” Judas v.7

Om du vill och har tid kan Du fortsätta att studera dessa grekiska ord från 5:e boken av STUDIEBIBELN. Numreingen du ser efter varje ord slår du upp och läser vad ordet betyder. Mycket intressant läsning och förståelse att självklart kan man inte leva ut dessa synder och tro sig fortfarande att du har tillträde till himlen. Det är en lögn och en fantasi, Du är lurad och bedragen. Omvänd dig och bed Jesus om förlåtelse och FLY BORT FRÅN DESSA SYNDER en gång för alltid.

2. BEGÄR – LUSTAR ; grek. “epithymiais” slå upp; 1761,8

3. FYLLERI – FYLLERI ; grek. “oinoflygiais” slå upp; 3116

4. SUPKALAS – DRYCKESLAG ; grek. “potois”slå upp; 3685

5. VILDA FESTER – ORGIER ; grek. “komois”slå upp; 2647

6. FÖRBJUDNA AVGUDAKULTER – BROTTSLIG AVGUDARDYRKAN ; grek. athemitois eidololatreiais slå upp; 94,2, 1346,3

Läs vidare i 1 Petr. kapitel 4

“Därför är de förvånade och hånar er, när ni inte längre tillsammans med dem störtar er ned i samma ström av utsvävningar. Men de skall stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda.” 1 Petr. 4:4,5

“Slutet på allting är nära. Var därför förståndiga och nyktra, så att ni kan be. Framför allt skall ni älska varandra innerligt, ty kärleken överskyler många synder.” 1 Petr. 4:7,8

GLÄDJE MITT UNDER LIDANDET!

“Mina älskade, var inte förvånade över den eld som ni måste gå igenom till er prövning, som om det hände er något oväntat. Nej, gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden. Då skall ni också jubla och vara glada, när han uppenbarar sig i sin härlighet. Saliga är ni, om ni hånas för Kristi namns skull, ty härlighetens Ande, Guds Ande, vilar över er.” 1 Petr. 4:12-14

“Ty tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad skall då slutet bli för dem som inte lyder Guds evangelium?” 1 Petr. 4:17

PETRUS FÖRSTA BREV

Inledning; 1:1,2

I. FRÄLSNINGEN I KRISTUS; 1:3-2:10

1. Lovprisning för frälsningen; 1:3-9

2. Profeterna och frälsningen; 1:10-12

3. Den dyrbara frälsningen; 1:13-25

4. Tillväxt i frälsningen; 2:1-10

II. DE KRISTNAS VANDEL; 2:11-5:11

1. I en hednisk miljö; 2:11,12

2. Gentemot överheten; 2:13-17

3. Gentemot överordnade; 2:18-25

4. I hemmet; 3:1-7

5. I lidande och förföljelse; 3:8-4:19

6. I församlingen; 5:1-11

Avslutningen; 5:12-14

Maria Hallman