BIBELN 365 DAGAR – DAG 335

DAGENS TEXTER; Hes. 43, 44 och 2 Petr. 2

Hes. 43; HERRENS HÄRLIGHET KOMMER TILL DET NYA TEMPLET. Altaret och dess invigning.

“Herrens härlighet kom in i templet genom den port som låg mot öster. Och Anden lyfte mig upp och förde mig in på den inre förgården, och se, Herrens härlighet uppfyllde templet. Då hörde jag någon tala till mig inifrån templet, medan en man stod bredvid mig. Han sade till mig: “Du människobarn, detta är platsen för min tron, platsen för mina fötter, där jag vill bo ibland Israels barn för evigt. Och Israels hus skall inte mer orena mitt heliga namn, varken de själva eller deras kungar, genom sitt horeri och sina kungars döda kroppar och sina offerhöjder.” Hes. 43: 4-7

Hes. 44; DET NYA TEMPLETS TJÄNARE.

HÖGA KRAV PÅ EN HERRENS TJÄNARE SOM SKA PRESENTERA GUDS RIKE PÅ JORDEN.

“De skall inte raka huvudet, men inte heller låta håret växa fritt utan klippa sitt huvudhår kort. Vin får ingen präst dricka när han har kommit in på den inre förgården. En änka eller en frånskild kvinna får han inte ta till hustru utan endast en jungfru av Israels släkt. Men han får ta en änka, om hon är änka efter en präst. De skall lära mitt folk att skilja mellan heligt och oheligt och undervisa dem om skillnaden mellan orent och rent. I rättstvister skall de uppträda som domare och skall döma efter mina bud. Mina lagar och stadgar skall de iaktta vid alla mina högtider, och mina sabbater skall de hålla heliga.” Hes. 44:20-24

HÖGA KRAVEN PÅ EN FÖRSAMLINGSFÖRESTÅNDARE I N.T.

“Om någon gärna vill få en församlingsledares tjänst, så önskar han sig en god uppgift. En församlingsledare skall vara oklanderlig, en enda kvinnas man, nykter, förståndig, aktad, gästfri och en god lärare. Han får inte missbruka vin eller vara våldsam utan skall vara vänlig, fridsam och fri från penningbegär. Han skall ta väl hand om sin familj och se till att hans barn lyder och visar all respekt. Men om någon inte förstår att ta hand om sin egen familj, hur skall han då kunna ta hand om Guds församling? Han skall inte vara nyomvänd, så att han blir högmodig och döms av den som förtalar honom. Han skall också ha gott anseende bland dem som står utanför, så att han inte får dåligt rykte och fastnar i djävulens snara.” 1 Tim. 3:1-7

DE SKA KUNNA SKILJA PÅ RÄTT OCH FEL MEN OCKSÅ PÅ HELIGT OCH OHELIGT OCH ÄKTA OCH OÄKTA!

“Därför säger Herren så:
Om du vänder om,
skall jag låta dig komma tillbaka
och du skall få tjäna mig.
Om du skiljer det äkta från det oäkta
skall du få vara som min mun.
Detta folk skall då vända tillbaka till dig,
men du skall inte vända tillbaka till dem.
Jag skall göra dig till en fast
kopparmur mot detta folk,
så att de inte kan besegra dig
om de vill strida mot dig.
Ty jag är med dig för att hjälpa dig,
och för att rädda dig, säger Herren.
Jag skall rädda dig ut ur de ondas våld
och befria dig ur våldsmännens hand.” Jer. 15:19-21

ÖVERSIKT ÖVER HESEKIELS BOK

FÖRE JERUSALEMS FALL.

I. Profetens kallelse; kap.1-3

Herrens härlighet uppenbaras.

1. Hesekiels syn; kap.1

2. Hans gudomliga uppdrag; kap. 2-3

II. Domsförkunnelse över Juda; kap.4-24

Herrens härlighet lämnar Jerusalem.

1. Förebud om Jerusalems förstöring; kap. 4-7

2. Syner av förstöringen; kap. 8-11

3. Nya förutsägelser; kap. 12-19

4. Profeten som domare; kap. 20-23

5. Jerusalems belägring; kap. 24

III. Domsförkunnelse över andra folk; kap. 25-32

1. Fyra grannfolk kap. 25

2. Tyrus och Sidon; kap. 26-28

3. Egypten; kap. 29-32

EFTER JERUSALEMS FALL

IV. Frälsningsförkunnelse; kap. 33-39

1. Israels återupprättelse; kap. 33-37

2. Gogs anfall och undergång; kap. 38,39

V. En ny tid; kap.40-48

HERRENS HÄRLIGHET ÅTERVÄNDER TILL JERUSALEM.

1. Det nya templet; kap. 40-44

2. Det nya landet; kap. 45-48

2 Petr. 2; Apostel Petrus uttrycker verkligen sin frustration över synden och över människor som är så “sjuka i huvudet” att det finns ingen gräns, på djupet av mörker och djävulska påhitt att förstöra det fina Gud skapat. Läs och begrunda detta kapitel, många av oss “plågas av de ogudaktigas utsvävande liv” precis som apostel Petrus gjorde.

Gud skonade inte de upproriska änglarna, inte människor som levde i synd före syndafloden, inte heller folket i Sodom och Gomorra, och han kommer inte heller att skona falska lärare. Somliga vill få oss att tro att Gud till slut kommer att frälsa alla eftersom han är så kärleksfull. Vi bedrar oss verkligen om vi tror att han kommer att inställa den yttersta domen. De exempel Petrus nämner bör göra det helt klart för oss att Gud dömer all synd och att syndare som inte ängrar sig och vänder om till Gud inte kan komma undan. Gud räddade Lot ut ur Sodom och på samma sätt kommer han att rycka oss ut ur en ogudaktig värld. Lot var inte fri fråm synd, men han litade på Gud och Blev räddad undan Sodoms förintelse. Petrus säger att de falska lärarna inte är medvetna om de krafter de utmanar, varken på det godas eller det ondas sida. Man tog lätt på Satans makt och satte sig själva till doms över andevärlden. “Andemakter” syftar troligen på onda andar, “fallna änglar”  som gjorde uppror med Satan och kastades ut ur himlen (Jud.1:8-10). Även om en andlig medvetenhet, på gott och ont, alltmer sprider sig över världen, skämtar man om det övernaturliga också i dag. Man förnekar att det finns en andlig värld och erkänner bara det man kan se och ta på som verkligt. Så gör bara dårar, och de kommer att bli överbevisade om sitt misstag, vare sig de var samtida med Petrus eller lever idag. Underskatta inte Satan och hans övernaturliga kraft, och låt inte din kunskap om att han till slut blir fullständigt besegrande är i full verksamhet med att lura godtrogna och självbelåtna kristna över på sin sida.

FALSKA PROFETER OCH LÄRARE TRÄDER FRAM!

“Men det fanns också falska profeter bland folket, liksom det bland er kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande läror. De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig. Många skall följa dem i deras utsvävningar, och för deras skull kommer sanningens väg att smädas. I sin girighet kommer de att med falska argument sko sig på er. Men domen över dem är sedan länge verksam, och deras undergång sover inte. Ty Gud skonade inte de änglar som hade syndat utan kastade dem i avgrunden och överlämnade dem åt mörker och kedjor, för att de skulle hållas i förvar till domen. Han skonade inte heller den gamla världen men bevarade Noa, rättfärdighetens förkunnare, tillsammans med sju andra, när han lät floden stiga över de ogudaktigas värld. Städerna Sodom och Gomorra dömde han till undergång. Han lade dem i aska och gav så ett exempel på vad som skulle hända de ogudaktiga. Men han frälste den rättfärdige Lot, som plågades av de ogudaktigas utsvävande liv. Den rättfärdige mannen bodde nämligen bland dem, och dag efter dag plågades han i sin rättfärdiga själ av att se och höra det onda som de gjorde. – Herren vet alltså att frälsa de gudfruktiga ur frestelsen och att hålla de orättfärdiga i förvar och straffa dem fram till domens dag, särskilt dem som i orent begär följer sin köttsliga natur och föraktar Herren. Fräcka och självsäkra skyggar de inte för att smäda höga makter, under det att änglar, som står högre i fråga om makt och styrka, inte uttalar någon smädande dom mot dem inför Herren. Dessa människor är som oförnuftiga djur, av naturen födda till att fånga och döda. De smädar vad de inte känner till och kommer att gå under genom sitt förfall. Som djur skall de också gå under.  Det är den rätta lönen för deras laglöshet, onda som de är. De njuter av att festa mitt på ljusa dagen. De är smutsfläckar och skamfläckar, där de vid sina kärleksmåltider festar och frossar tillsammans med er. De har ögon fulla av otukt och kan inte få nog av synd. De lockar till sig obefästa själar och har hjärtan som är övade i att roffa åt sig, dessa förbannelsens barn. De har lämnat den raka vägen och förts vilse och följt samma väg som Bileam, Beors son, som älskade den lön han skulle få för sin orättfärdighet. Men han blev tillrättavisad för sitt brott. En stum åsna talade med människoröst och förhindrade profetens vanvett. Dessa människor är källor utan vatten och moln som jagas av stormvinden. Det djupa mörkret är förvarat åt dem. De talar stora och tomma ord, och i sina köttsliga begär lockar de med utsvävningar till sig människor som med knapp nöd har kommit undan sådana som lever i villfarelse. De lovar dem frihet men är själva slavar under fördärvet, ty det man besegras av är man slav under. Ty när de har lärt känna vår Herre och Frälsare Jesus Kristus och undkommit världens smitta, men sedan åter blir snärjda och besegrade av den, då har det sista blivit värre för dem än det första. Det hade varit bättre om de aldrig hade lärt känna rättfärdighetens väg, än att lära känna den och vända sig bort från det heliga budskap som överlämnats till dem. Det har gått med dem som det så sant heter i ordspråket: “En hund vänder om till sina spyor”, och ett rentvättat svin vältrar sig i smutsen.” 2 Petr. 2:1-22

 

ÖVERSIKT AV PETRUS ANDRA BREV!

I. GUDSKUNSKAPENS FÖRDEL; 1:3-21

1. Fruktbar kunskap; v. 3-11

2. Apostoliskt självvittnesbörd; v. 12-18

3. Det profetiska ordets betydelse; v. 19-21

II. VILLOLÄRANS FAROR; kap. 2

1. Falska profeter; v.1-3

2. Guds dom över villolärorna; v.4-10a

3. Villolärarnas väsen och vandel; v. 10b-22

III. Herrens tillkommelse; kap. 3

1. Bespottarnas förnekelse; v.1-7

2. Herrens långmodighet v. 8-13

3. Apostelns förmaning; v. 14-18

Maria Hallman