BIBELN 365 DAGAR – DAG 344

DAGENS TEXTER; Hos. 1, 2, 3, 4 och Judas brev

HOSEA verkade som profet i Nordlandet, Israel omkring 750-725 f. Kr. Hans budskap avser främst “Efraim”. Hosea profetior utgjorde Guds sista varning till Nordlandet. Hosea verkade under en kaotisk tid, åren före Nordlandets förfall, en tid kännetecknad av moraliskt förfall, religiösa synkrets och politisk oro. Några år efter Hoseas verksamhet kom därför Guds dom genom den assyriska stormakten 722 f. Kr. och de flesta i Israel deporterades till främmande länder.

Hos. 1; Hoseas äktenskap och barn. Här finner vi de sista KVINNONAMNEN I G.T. Nr. 119; GOMER; ”Då gick han bort och tog Gomer, Diblajims dotter, till hustru och hon blev havande och födde en son åt honom.” Hos.1:3 och Nr. 120; LO-RUHAMA; ”Gomer blev åter havande och födde en dotter. Då sade Herren till honom: “Ge henne namnet Lo-Ruhama, ty jag skall inte mer förbarma mig över Israels hus, utan jag skall förkasta dem.” Hos.1:6

Hos. 2; Israels trolöshet och Guds trofasthet.

Hos. 3; Hoseas otrogna hustru.

Hos. 4; Herrens anklagelser mot Israel.

“Mitt folk går under
i brist på kunskap.” Hos. 4:6

OTUKTSANDE! Att det verkligen finns en andemakt som heter “OTUKT” sex före äktenskapet. Vi träffar på denna andemakt dagligen i vår unga generation idag, fruktansvärt vilket moraliskt förfall vi beskådar och dessutom påhejade av föräldrar och myndigheter. Vi driver den unga generationen ner i helvetets brinnande eld och ett evigt mörker. Må Herren ha barmhärtighet med oss och ge oss “Väckelse” det är det enda som kan stoppa ISIS och frälsa Europa från ISLAM.

“Otukt och vin, gammalt eller nytt, tar bort förståndet.
Mitt folk frågar sin avgudabild av trä till råds
och hämtar svar från sin stav,
ty en otuktsande har fört dem vilse,
så att de bedriver otukt och överger sin Gud.
På bergens toppar offrar de,
och på höjderna tänder de rökelse
under ekar, popplar och terebinter,
eftersom skuggan där är så behaglig.
Så blir era döttrar skökor
och era sonhustrur äktenskapsbryterskor.
Jag kan inte straffa era döttrar
för att de är skökor
eller era sonhustrur
för att de är äktenskapsbryterskor,
ty männen går själva avsides med horor
och offrar med tempelskökor.
Och folket, som ingenting förstår, går under.” Hos.4:11-14

Judas brev; Syftet med brevet är; att påminna församlingen om att det är nödvändigt med ständig vaksamhet för att bevara tron och försvara den mot angrepp av villolärare. Författaren till brevet är Judas, bror till Jakob och halvbror till Jesus. Brevet är skrivit ca. år 65 e. Kr. Vi har också i vår tid församlingar med åtrående falska lärare som vinklar Bibelns sanningar så att de passar deras egen uppfattning, livsstil och falska uppträdande. Kanske ger detta dem en tillfällig frihet att göra som de vill, men de kommer att upptäcka att den som manipulerar Guds sanningar leker med elden. Gud kommer att straffa dem för deras “tolerans” eftersom de ser melln fingrarna med synd och till och med uppmuntrar den. Det fanns många falska lärare under det första århundradet som påstod att en kristen kunde göra i stort sett vad som helst utan att riskera Guds straff. De tog lätt på Guds helighet och rättvisa. Paulus går till angrepp mot denna typ av lära i Rom. 6:1-23; Läs och begrunda! Också idag finns det kristna som underskattar syndens konsekvenser och menar att tro och livsstil inte har något samband. Det är många som inte vill tro att Gud dömer människor till helvetet, den eviga elden, för att de förkastat honom, men Bibeln är fullt klar på den punkten. Den syndare som inte söker Guds förlåtelse kommer att skiljas för evigt från honom. Judas varnar alla som är upproriska, likgiltiga eller motsätter sig Gud, för detta evigt straff. Bland alla typer av synder nämns också “Sodom och Gomorras synd” vilket är den Homosexuella synden.

VARNING FÖR FALSKA LÄRARE! Judas tar upp tre exempel på uppror mot Gud; 1. Kains väg 2. Bileams villfarelse och 3. Koras uppror.

“Även om ni redan vet allt vill jag påminna er om hur Herren räddade sitt folk ur Egypten och sedan dödade dem som inte trodde. Tänk också på de änglar som inte bevarade sin höga ställning utan övergav sin rätta hemvist. Dem håller han i förvar i mörker med eviga bojor till den stora dagens dom. Så är det med Sodom och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld. Ändå skändar också dessa drömmare på samma sätt sin kropp. Herren föraktar de, och höga makter smädar de. Men när ärkeängeln Mikael tvistade med djävulen om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom över honom utan sade: “Må Herren straffa dig.” Dessa däremot smädar allt som de inte känner till, liksom djur utan förnuft, och vad de med sina naturliga sinnen kan fatta, det förstör de sig med. Ve dem! De har slagit in på Kains väg, de har mot betalning störtat sig i Bileams villfarelse, de har gjort uppror som Kora och gått under.” Judas brev v. 5-11

“Homosexualitet är synd” Boken skriven 2005 av Maria Hallman, här nedan är förordet till boken.

“Sen kristendomens begynnelse så har Guds församling fått kämpa för sin frihet att fritt få uttrycka och tillämpa sin tro. Alltifrån Roms förföljelse de första århundradena till det svenska konventikel plakatet 1726. Människor har alltid fått kämpa för sanningen och sin rätt att uttrycka den. Men alltsedan upplysningstiden på 1700 talet så har ju utvecklingen gått framåt och numera finns ju både religionsfrihet och åsiktsfrihet inskrivet t.om i FN:s lag om mänskliga rättigheter. I Sverige så finns religionsfrihetslagen från 1951, som ska garantera att varje svensk medborgare har rätt att fritt utöva sin religion. Därmed vore saken klar – Vem som helst skulle ha rätt att fritt uttolka och predika från Guds ord som personens samvete bjuder. Men aldrig kunde man väl tro att vi idag i det moderna Sverige skulle råka ut för något så lågt som fallet blivit med pastor Green på Öland. Att staten idag går in och dömer en människa till fängelse för att han utfört sin plikt som pastor, måste ses som ett oerhört bakslag för den personliga friheten och för ett modernt samhälle. Sverige som så många gånger har stått på världens barikader, synts i massmedia och varit ett föregångsland när det gäller mänskliga rättigheter, får nu finna sig i en ny roll. Nu är det Sverige som dras till skampålen av internationella medier. Sverige framstår som ett inskräkt land som lever i medeltida mörker. Man har svårt att begripa hur det kan bli så. Man ser ju Sverige som ett fritt land med stark känsla för åsiktsfrihet. Inte minst har ju den homosexuella rörelsen i Sverige lyckats att propagera för sin sak. Det är också detta som ligger bakom den nuvarande lagstiftningen. Politikerna har ju fallit till föga för det politiskt gångbara istället för det politiskt korrekta! Så går det med ett land som sakta men säkert lämnat Guds ord, dvs själva grunden för den västerländska lagstiftningen, och istället börjat lyssna på de politiska påtryckargrupperna och vilka som just nu skriker högst i samhället. Vad ska komma här näst? Ska vi få se ett Sverige där, om man bara kan samla tillräckligt många för sin sak, kan lagstifta om vad som helst. Tyvärr så är detta fallet i Sverige. Nu dömer man en pastor till fängelse för att predika Guds ord om de homosexuella. I samma texter som handlar om den homosexuella synden så står det också om pedofiler. Nästa steg i utveckligen kunde då vara att alla som lever i sådan synd börjar hävda att det är en medfödd läggning som de vill respekteras för. Domen mot Green är inte ett steg mot större förståelse och frihet för människor. Tvärtom den är ett steg neråt mot en allt större bundenhet för de människor som plågas av sin “läggning”. Får man inte ställa rätt diagnos så kan man inte heller behandla sjukdomen. Det vet varje sunt förnuftig människa. Homosexualitet är ett resultat av syndafallet, en skada i själva skapelsen. Det säger Guds ord. Precis som mord, otukt, tjyveri och annan ondska. Visst är det synd om den homosexuelle. Men en sådan blir inte hjälpt av att han får fritt fram att synda mer. I gay-rörelsen talar man om att “komma ut” och så menar man att alla med homosexuella frestelser ska bejaka dessa, leva ut sin homosexualitet och bli fria. Sanningen är tvärtom. De som “kommer ut” blir istället alltmer bundna i en identitet och livsstil som man endast var frestad till innan. Nu tar man steget ut i offentligheten och blir för all framtid etablerad i ett ställningstagande som det är mycket svårt att ta sig ur. Istället för att ´”komma ut” så har man bundit upp sig själv.”

Förordet skrivet av bibellärare Stefan Hallman, gift med författarinnan i snart 30 år. Boken finns att köpa på vår hemsida; www.ctvc.se

Gamla och Nya Testamentet har fler bibelord som fördömmer denna homosexuella synd som; 1 Mos. 19; Sodom och Gomorra, 3 Mos. 18:22, 3 Mos. 20:13, Rom. 1:26-28, 1 Kor. 6: 9-11 och 1 Tim. 1:9-11 och Gal. 5….

1 Mos. 19; Läs och begrunda!

3 Mos.18:22, ” Du skall icke ligga hos en man såsom man ligger hos en kvinna; det är AVSKYVÄRT.”

3Mos.20:13,”Om en man ligger hos en annan man som en man ligger hos en kvinna, så gör de båda EN STYGGELSE. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.”

Rom.1:26-27; ”Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det ONATURLIGA. På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upp tändes av begär till varandra. Män bedrev OTUKT med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.”

1 Kor.6:9-11; ”Vet ni inte att inga ORÄTTFÄRDIGA skall få ärva Guds rike? BEDRA INTE ER SJÄLVA! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.”

1 Tim.1:9-11”Lagen är god, om man brukar den rätt, den är för LAGLÖSA, och UPPRORISKA, GUDLÖSA och SYNDARE,  OHELIGA och OANDLIGA, för dem som utövar otukt och homosexualitet, för slavhandlare, lögnare, menedare och för alla som står emot den sunda läran.”

Judas v.7”Så som det var med SODOM (sodomitiskt) och Gomorra och städerna däromkring. På samma sätt bedrev de otukt och följde onaturliga begär. De står som ett varnande exempel och får sitt straff i evig eld.”

Gal.5:19;”Köttets gärningar är uppenbara: de är ÄKTENSKAPSBROTT, OTUKT, ORENHET, LÖSAKTIGHET………” Dessa synder innefattar all slags olovligt sex bl.a. homosexualitet, lesbiskt, pedefili och incest.

ÖVESIKT AV JUDAS BREV.

I. Varning för falska lärare; v.3,4

II. Tre varnande exempel på Guds dom; v.5-7

III. Villolärarnas uppträdande; v. 8-16

IV. Förmaning till de otroende; v. 17-23

Maria Hallman