DAGENS TEXTER; Nahum 1, 2, 3 och Upp. 13
Nahum 1; HERRENS VREDE ÖVER NINEVE.
Nahum 2; NINEVES FALL.
Nahum 3; NINEVES ÖVERMOD OCH STRAFF.
Nahums profetia avser Assyriens huvudstad Nineve. Han profeterade någon gång mellan 663 – 612 f. Kr. Nineve föll och den assyriska storhetstiden var över. Assyrien, en hänsynslös och fruktad stormakt, som Gud använt som sitt vredesris mot Israel och Juda och mot andra folk, skulle nu själv drabbas av Guds dom och gå under. Bokens budskap gäller Assyriens huvudstad Nineve. Denna mäktiga världsstad hade nu fyllt sina synders mått och var dömd till undergång. Jona hade också dömt Nineve, men den gången gjorde konungen och folket bot och bättring och Herren avvärjde straffet. Nineviternas omvändelse var dock inte tillräckligt djupgående, och snart florerade synden som förr. Nahum fick däremot uppdraget att på nytt förkunna dom. Men denna gången skulle domen inte förkunnas i själva staden. Det fanns inte längre någon möjlighet till omvändelse. Nineves ödeläggelse var fast besluten av Herren.
ÖVERSIKT ÖVER NAHUM.
I. DOMEN AVKUNNAS; 1:2-15
1. Herrens vrede över Nineve; v.1-12
2. Judas befrielse från oket; v.13-15
II. DOMEN VERKSTÄLLS; kap. 2
1. Israels återupprättelse; v. 1-2
2. Nineves fall; v.3-13
III. Domen är oåterkallelig; kap.3
1. Ve över blodstaden; v. 1-7
2. Nineve ödelagt liksom No-Amon; v. 8-11
3. Fullständig förstöring; v. 12-19
Upp. 13; Här möter vi Satans två onda medlöpare från havet och från jorden. Dessa blir en OND treenighet. Vilddjuret är också en blid på AntiKrist, inte Satan själv, utan någon under Satans makt och kontroll. Vilddjuret får politisk makt av Satan, och det andra odjuret får makt att göra underverk. Denna oheliga treenighet, draken, vilddjuret och det andra djuret. AntiKrist är en förfalskning av Kristus, som till och med kommer att iscensätta en falsk uppståndelse; Upp. 13:14 Han kommer att förena världen under sitt ledarskap och lägga hela dess ekonomiska system under sin kontroll. Men den som följer vilddjuret bedrar sig själv, eftersom denne bara utnyttjar människor för egna syften och för att genomföra Satans onda planer. Vilddjuret kommer att ta makten också över Guds folk och regera över de troende, men han kan inte skada deras andliga liv. Han kommer också kräva deras tillbedjan, många kommer att göra det men det finns ett fåtal som INTE kommer göra det och det blir en tid av LIDANDE.
”Redan är ju laglöshetens hemlighet verksam. Han som nu håller tillbaka måste endast först röjas ur vägen. Sedan skall den laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren Jesus att döda med sin muns anda och förgöra, när han visar sig vid sin ankomst. Den laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor kraft, med lögnens alla tecken och under och med all slags orättfärdighet som bedrar dem som går förlorade, eftersom de inte tog emot sanningen och älskade den, så att de kunde bli frälsta. Därför sänder Gud en kraftig villfarelse över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan njutit av orättfärdigheten.” 2 Tess. 2:7-12
”Vilddjurets märke” är Satans imitation av det sigill Gud placerar i pannan på sina efterföljare. Märkena visar vem du är lojal till Satan eller Kristus. Att vägra acceptera djävulens märke är detsamma som att överlåta sig helhjärtat till Gud och föredra döden framför en kompromissande inställning till tron på Kristus.
VILDDJURETS MÄRKE; De tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Upp.13:16,17
Betydelsen av detta tal har diskuterats mer än något annat i hela Uppenbarelseboken. Talet 666 är människans tal medans talet 777 är Bibelns fullkomliga tal. Om tre sjuor betyder sju som Bibelns fullkomliga tal blir talet 666 dess motsats i alla stycken – total ofullkomlighet. Talet 666 sätts i samband med den grymme kejsar Nero, som i sig personifierade all samlad ondska i hela det romerska riket. Neros namn på grekiska stavas så att den så kallade talsumman av de ingående bokstäverna utgör just 666. Talet 666 står för den globala dominans och total ondska.
VILDDJURET FRÅN HAVET.
”Och jag såg ett vilddjur stiga upp ur havet. Det hade tio horn och sju huvuden och på sina horn tio kronor och på sina huvuden hädiska namn. Vilddjuret som jag såg liknade en leopard, och det hade fötter som en björn och ett gap som ett lejon. Och draken gav det sin makt och sin tron och stor myndighet. Ett av dess huvuden såg ut som om det hade blivit slaktat och dödat, men dess dödliga sår hade läkts. Hela jorden förundrade sig över vilddjuret och följde efter det, och man tillbad draken, därför att han hade gett sin makt åt vilddjuret. Och man tillbad vilddjuret och sade: ”Vem är som vilddjuret, och vem kan strida mot det?” Och åt vilddjuret gavs en mun som talade stora och hädiska ord, och det fick makt att göra så i fyrtiotvå månader. Det öppnade sin mun för att häda Gud, för att häda hans namn och hans tabernakel, dem som bor i himlen. Och åt vilddjuret gavs makt att strida mot de heliga och att besegra dem, och det fick makt över alla stammar och folk och språk och folkslag. Alla jordens invånare kommer att tillbe det, alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet som är slaktat från världens grundläggning. Den som har öron må höra. Om någon måste gå i fångenskap, skall han gå i fångenskap. Och om någon måste dödas med svärd, skall han dödas med svärd. Här visar sig de heligas uthållighet och tro.” Upp. 13:1-10
VILDDJURET FRÅN JORDEN.
”Och jag såg ett annat vilddjur stiga upp ur jorden. Det hade två horn som ett lamm men talade som en drake. 12 Det utövar det första vilddjurets hela makt inför det och får jorden och dess invånare att tillbe det första vilddjuret, vars dödliga sår hade blivit läkt. Det gör stora tecken och får till och med eld att falla från himlen ner på jorden i människornas åsyn. Genom de tecken det har fått makt att göra inför vilddjuret vilseleder det dem som bor på jorden. Det befaller jordens invånare att göra en bild åt vilddjuret, som har ett sår av ett svärd men levde. Och det fick makt att ge livsande åt vilddjurets bild, så att bilden till och med kunde tala och låta döda alla dem som inte tillbad vilddjurets bild. Och det tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har märket, vilddjurets namn eller dess namns tal. Här gäller det att vara vis. Den som har förstånd må räkna ut vilddjurets tal, ty det är en människas tal. Och dess tal är sexhundrasextiosex.” Upp. 13:11-18
ÖVERSIKT AV UPPENBARELSEBOKEN
I. PROLOG; 1:1-8
1. Jesu Kristi uppenbarelse; v. 1-3
2. Hälsningar till de sju församlingarna; v. 4-8
II. INLEDNINGSVISION; 1:9-20
1. Andehänryckning; v. 9-20
2. Människosonen – den förhärligade Kristus; v. 12-18
III. VAD SOM NU ÄR; kap. 2,3 De sju sändebreven till;
1. Efesus; 2:1-7
2. Smyrna; 2:8-11
3. Pergamus; 2:12-17
4. Tyatira; 2:18-29
5. Sardes; 3:1-6
6. Filadelfia; 3:7-13
7. Laodicea; 3:14-22
IV. VAD SOM HÄREFTER SKALL SKE; 4:1-22:5
1. Guds tron och lammet; kap. 4,5
2. De sju inseglen; 6:1-8:1
a) De sex första inseglen; kap. 6
b) Två tröstesyner; kap. 7
c) Det sjunde inseglet; 8:1
3. De sju basunerna; 8:2-11:19
a) Rökelsen på det gyllene altaret; 8:2-5
b) De sex första basunstötarna; 8:6-9:21
c) Bokrullen och de två vittnena; 10:1-11:14
d) Den sjunde basunstöten; 11:15-19
4. Gossebarnet och draken; kap.12-14
a) Striden i himmelen; 12:1-12
b) Striden på jorden; 12:13-18
c) De två vilddjuren; kap. 13
d) Lammet på Sions berg; 14:1-5
e) Domsförkunnelse; 14:6-20
5. De sju vredesskålarna; kap. 15-16
a) Moses och Lammets sång; 15:1-4
b) De sju änglarna med de sju skålarna; 15:5-8
c) Vredesskålarnas utgjutande på jorden; kap.16
6. Guds och Lammets slutliga SEGER; kap. 17-20
a) Babylons fall; kap.17-18
b) Lammets bröllop; 19:1-10
c) Kristi tillkommelse; 19:11-16
d) Vilddjurens dom, djävulens fängslande; 19:17-20:3
e) Den första uppståndelsen och tusenårsriket; 20:4-6
f) Djävulen åter lös, Gog och Magog dömda, djävulen kastad i eldsjön; 20:7-10
g) Den allmänna uppståndelsen och världsdomen; 20:11-15
7. Det nya Jerusalem; 21:1-22:5
V. EPILOG; 22:6-21
Maria Hallman