BIBELN 365 DAGAR – DAG 56

DAGENS TEXTER; 4 Mos. 14, 15 och Mark.6:1-32

4 Mos. 14;De befinner sig i Kades Barnea gränsen till det utlovade landet Kanaan, så nära målet. Ökenfärden var nu slut, Israel stod vid resans mål. En enda tapper framstöt i tro och löftets land voro deras. Folket föreslog Mose att de skulle sända spejare in i landet för att utforska det. Herren bjöd att tolv män skulle utväljas, en av varje stam i Israel, inga kvinnor de hade annat att göra. I fyrtio dagar genomströvade dessa spejare landet Kanaan. Då de kom tillbaka, kunde de berätta att Kanaan verkligen var ett land som flöt av mjölk och honung. De medförde också prov av landets frukt. Men tio av spejarna gjorde folkets hjärtan modlöst genom att säga att det skulle vara omöjligt att inta landet, som var starkt befäst och försvarat av oövervinneliga inbyggare. Endast Josua och Kaleb höll fast vid Herrens ord och försökte väcka tro hos folket, men förgäves. Hela menigheten började ropa och skrika och folket grät hela natten. Nästa dag ville de välja en ny ledare och vända tillbaka till Egypten. Mose och Aron föll ned på sina ansikten i bön inför den församlade menigheten och Josua och Kaleb försökte åter tala folket till rätta, men det ledde endast till att man ville stena dem.

Då visade sig Herrens härlighet för hela menigheten i uppenbarelsetältet. Herren talade till Mose och sade; Hur länge skall detta folk förakta mig och hur länge ska de framhärda i att icke vilja tro på mig, oaktat alla de tecken jag har gjort bland dem ? Han ville nu utrota hela det otrogna folket genom en pest och så göra Mose till ett större och starkare folk. Men till och med i denna bittra stund då han var förkastad av sitt folk ville icke Mose gå med på detta. Han gick i förbön för Israel! EN BILD PÅ JESUS!

Så tillgiv nu detta folk och dess missgärningar enligt din stora nåd, såsom du har låtit din förlåtelse följa detta folk allt ifrån Egypten och ända hit. då sade Herren; Jag vill tillgiva dem efter din bön. Som folk skulle Israel bli skonat men det släktled som hade sett Guds stora gärningar i Egypten och likväl icke velat tro på honom, skulle icke komma in i landet, endast deras barn.

På detta sätt slogs folkets upprorslust ned. De sörjde bittert över budskapet att de skulle dö i öknen. Nästa morgon ville de likväl dra upp för att inta landet, trots att Herren nu bjöd dem att dra tillbaka ut i öknen för att icke bli slagna av amalekiterna och kananeerna. Utan Mose som anförar och utan att Herren var med dem, drog de åstad. De blev i grund slagna och måste fly ända till Horma.

4 Mos. 15; Tillägg till offerlagarna. En sabbatsbrytare stenas. Tofsarna på kläderna. Läs Mark.6:56 om “HÖRNTOFSEN”

Mark. 6:1-32; De förundrade sig över de gärning som Jesus gjorde och han var ju bara snickarens son, de fick inte ihop det ? Här igen kan vi se att Katolska kyrkans lära är en villolära på många sätt. De säger att Jesu moder Maria var för alltid jungfru ? Mark.6:3 talar om att det inte är sant. Maria Jesu moder hade många barn både pojkar och flickor, här är de uppräknade; Jakob, Joses, Judas, Simon och systrar står det. Jesu profetkallelse blir ifrågasatt i hemstaden, typiskt! Jesus sänder ut lärjungarna två och två och de skulle predika omvändelse, driva ut onda andar och smörja de sjuka och de blev friska, inga kvinnor så långt, de hade fullt upp att göra med annat. Johannes Döparens historia är ju mycket tragisk och fruktansvärd, Jesu kusin blev halshuggen på grund av Isebels ande i Herodias. Johannes talade sanningen till kung Herodes att han inte skulle otukta sig med sin brors hustru och det kostade honom hans eget huvud. Hur många äkta profeter finns det egentligen som vill betala priset ? Läs och begrunda!

Maria Hallman