BIBELN 365 DAGAR – DAG 59

DAGENS TEXTER; 4 Mos. 21, 22, 23, 24, 25 och Mark. 7:14-37, Mark.8:1-21

4 Mos. 21; Kopparormen! Vilken predikan ! “De bröt upp från berget Hor och tog vägen mot Röda havet för att gå omkring Edoms land. Men under vägen blev folket otåligt.  Och folket talade mot Gud och mot Mose och sade: “Varför har ni fört oss upp ur Egypten så att vi måste dö i öknen? Här finns ju varken bröd eller vatten, och vår själ avskyr den eländiga mat vi får!”  Då sände Herren giftiga ormar bland folket, och de bet folket och många i Israel dog. Då kom folket till Mose och sade: “Vi har syndat genom att vi talade mot Herren och mot dig. Bed till Herren att han tar bort dessa ormar från oss.” Och Mose bad för folket. Herren sade till Mose: “Gör dig en orm och sätt upp den på en påle. Den som har blivit ormbiten och ser på den skall leva.” Mose gjorde då en kopparorm och satte upp den på en påle. Om någon blev biten av en orm, fäste han blicken på kopparormen och fick leva. 4 Mos.21:4-9

Apostel Paulus predikade om KOPPARORMEN! “Och låt oss inte fresta Kristus, som en del av dem gjorde, de dödades av ormar. Knota inte heller, så som en del av dem gjorde, de dödades av fördärvaren.  Det som hände dem tjänar som exempel och skrevs ner för att varna oss som har världens slut inpå oss.” 1 Kor. 10:9-11

Jesus talar till Nikodemus om KOPPARORMEN!  “Ingen har stigit upp till himlen utom han som kom ner från himlen, Människosonen som är i himlen.  Och liksom Mose upphöjde ormen i öknen, så måste Människosonen bli upphöjd,  för att var och en som tror på honom skall ha evigt liv.  Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.  Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.  Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.”Joh.3:13-18

Kung Hiskia lät krossa KOPPARORMEN! Kopparormen som Gud använde slutade med en avgud NEHUSTAN! Vi börjar i anden och slutar i köttet! Va på våran vakt!

“Han avskaffade offerhöjderna, slog sönder stoderna och högg ner Aseran. Vidare krossade han den kopparorm som Mose hade gjort. Ända till denna tid hade nämligen Israels barn tänt offereld åt den, och man kallade honom Nehustan.” 2 Kung.18:4

4 Mos. 22; “Bileams åsna och ängeln! Vilken predikan!  TÄNK ATT ÅSNAN TALADE TILL BILEAM MED MÄNNISKORÖST! “Men då han nu följde med dem upptändes Guds vrede, och Herrens ängel ställde sig på vägen för att hindra honom. Bileam red på sin åsninna och två av hans tjänare var med honom.  När åsninnan fick se Herrens ängel stå på vägen med ett draget svärd i handen, vek hon av från vägen och gick ut på åkern. Men Bileam slog åsninnan för att driva henne tillbaka in på vägen. Herrens ängel ställde sig då på en trång väg mellan vingårdarna, med murar på båda sidor.  Åsninnan såg Herrens ängel och trängde sig mot muren och klämde Bileams fot mot muren, och han slog henne ännu en gång. Herrens ängel gick åter längre fram och ställde sig på ett trångt ställe, där det inte fanns någon möjlighet att vika undan vare sig till höger eller vänster.  När åsninnan nu fick se Herrens ängel lade hon sig ner under Bileam. Bileam blev arg och slog åsninnan med staven. Då öppnade Herren åsninnans mun, och hon sade till Bileam: “Vad har jag gjort mot dig, eftersom du tre gånger har slagit mig?”  Bileam svarade åsninnan: “Du har gjort mig till åtlöje! Hade jag haft ett svärd i handen skulle jag nu ha dödat dig.”  Men åsninnan sade till Bileam: “Är inte jag din egen åsninna, som du ridit på hela ditt liv ända till denna dag? Och har jag någonsin förut brukat göra så mot dig?” Han svarade: “Nej.” Då öppnade Herren Bileams ögon, så att han såg Herrens ängel stå på vägen med ett draget svärd i handen. Och han bugade sig och föll ner på sitt ansikte.  Herrens ängel sade till honom: “Varför har du dessa tre gånger slagit din åsninna? Se, jag har gått ut för att hindra dig, ty jag ser att den här vägen leder till fördärvet.  Åsninnan såg mig och har dessa tre gånger vikit undan för mig. Hade hon inte vikit undan för mig, skulle jag nu i sanning ha dödat dig men låtit henne leva.”  Då sade Bileam till Herrens ängel: “Jag har syndat, för jag visste inte att det var du som stod mig emot på vägen. Om det jag gör är orätt i dina ögon, så vill jag vända tillbaka.”  4 Mos.22:22-34

4 Mos. 23; Profeten Bileams första, andra och tredje profetia. Balak ville att profeten skulle förbanna Israels folk, men det gjorde inte Bileam, Bileam var en sann profet. Läs och begrunda!

4 Mos. 24; Balak är verkligen förargad på profeten Bileam, därför Balak får inte som han vill. Balak skickade dit profeten för han skulle förbanna Israels folk och detta gör inte Bileam. Tänk vad många profeter som profeterat vad folket ville höra för att få deras pengar. Men inte Bileam han är en sann profeter, han säger du kan ge mig allt silver och guld men jag måste tala som Herren vill.  “Då upptändes Balaks vrede mot Bileam, och han slog ihop händerna. Han sade till Bileam: “Till att förbanna mina fiender kallade jag hit dig, men se, du har dessa tre gånger rikligt välsignat dem.  Ge dig nu av hem igen! Jag sade att jag skulle bevisa dig stor ära, men se, Herren har förhindrat att du skulle bli ärad.” Bileam svarade Balak: “Sade jag inte till sändebuden som du skickade till mig:  Även om Balak skulle ge mig så mycket silver och guld som hans palats rymmer, kan jag ändå inte överträda Herrens befallning av egen vilja i vare sig gott eller ont. Vad Herren säger, det måste jag tala.” 4 Mos.24:10-13

Läs och begrunda!

4 Mos. 25; Oj,oj, Israel förförs av Moab! 24 tusen dödas tillsammans med den israeliske mannen Simri och den midjanitiska kvinnan Kosbi. Och allt detta kan vi läsa i 1 Kor.10:1-13 Varnande exempel på att inte upptänds Guds vrede och vända sig till avgudar och världens sätt att leva. Läs och begrunda!

Mark. 7:14-37; “Ty inifrån, från människans hjärta, utgår onda tankar, otukt, stöld, mord,  äktenskapsbrott, girighet, ondska, svek, lösaktighet, avund, hädelse, högmod och dårskap.  Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.” Mark.7:21-23

En grekisk kvinna av syrisk-fenicisk härkomst kom till Jesus och sa; driv ut den onde anden ur min dotter. Här igen är det fråga om “akatharton” oren ande men denna gången i ett litet barn. Jesus befriar barnet från den onde anden.

Jesus botar en dövstum! Han tar den döve lite åt sidan och stoppa fingrarna i hans öron, spottade och rörde vid hans tunga och såg mot himlen. Genast var den dövstumme frisk!

Mark.8:1-21; Vilka under Jesus gör och han tränar lärjungarna så de kan göra samma sak. “Jesus märkte det och frågade dem: “Varför säger ni att ni inte har bröd? Begriper och förstår ni ännu ingenting? Har ni ett hjärta som är så hårt?  Har ni ögon och ser inte och öron och hör inte? Kommer ni inte ihåg  när jag bröt de fem bröden åt de fem tusen? Hur många korgar fulla med brödstycken fick ni då?” De svarade: “Tolv.”  “Och när jag bröt de sju bröden åt de fyra tusen, hur många korgar fyllde ni då med brödstycken?” De svarade: “Sju.”  Han sade till dem: “Förstår ni fortfarande ingenting?”Mark. 8:17-21 Läs och begrunda!

Idag är det extra många kapitel, därför vi har gjort både 28:onde och 29:onde dagen i februari 2015. Vi har inget skottår i år!

Maria Hallman