BIBELN 365 DAGAR – DAG 66

DAGENS TEXTER; 5 Mos. 3, 4 och Mark.11:20-33

5 Mos. 3; Alla kungar som stod emot Israels folk blev besegrade som kung Sichon och kung Og bland många andra. Men Mose hade varit olydig Herren så han skulle inte få gå in i det förlovade landet, men anförtro Josua ditt uppdrag. Läs och begrunda!

“På den tiden befallde jag Josua och sade: “Du har med egna ögon sett allt vad Herren, er Gud, har gjort med dessa båda kungar. Så skall också Herren göra med alla riken där du drar fram.  Var inte rädda för dem, ty Herren, er Gud, skall själv strida för er.” På den tiden bad jag så till Herren: “Herre Herre, du har börjat att låta din tjänare se din storhet och din starka hand. Ty vilken gud i himlen eller på jorden kan göra sådana verk och sådana väldiga gärningar som du?  Låt mig nu få gå över dit och se det goda landet på andra sidan Jordan, detta vackra bergiga land, och Libanon.” Men Herren hade blivit vred på mig för er skull och han lyssnade inte på mig utan sade till mig: “Det är nog. Tala inte mer till mig om denna sak.  Stig upp på toppen av Pisga och lyft upp dina ögon mot väster och norr, mot söder och öster, och se med dina ögon. Ty du skall inte gå över denna Jordan.  Anförtro Josua ditt uppdrag och styrk honom och ge honom mod. Ty det är han som skall gå över dit i spetsen för detta folk, och det är han som skall ge dem som arv det land du ser.” Vi stannade sedan i dalen mitt emot Bet-Peor. 5 Mos.3:21-29

5 Mos. 4; Mose befaller lydnad. Avgudadyrkan förbjuds. Herren är Gud. Fristäderna öster om Jordan. Inledning till lagen.  Nu står Mose vid sitt livs slutfas och talar till den nya generationen som ska gå in i det nya landet. Han delar sitt livs erfarenheter; gör så här och gör inte så här. Vi saknar verkligen fäder i tron i Sverige idag. Ingen vill betala priset! Herre om du ännu en gång ville väcka oss ur vår slummer och bekvämlighet, innan det är försent, så ska jag prisa ditt namn för alltid!

Mark. 11:20-33; JESUS KOMMER MYCKET SNART TILLBAKA! Mark Biltz studerade månförmörkelsen i samband med de judiska högtiderna och kom fram till att år 1493, 1967 och 1948 hade det varit månförmörkelse. Och nästa gång det ska visa sig på himlen är 2014 och 2015. Matt. 24:29 Läs och begrunda! Tecken på att Jesus kommer tillbaka snart. VI LEVER MITT I ALLT, SOM DET PROFETISKA ORDET HAR TALAT! År 1493 utvisades judarna från Spanien och då tog den messianske juden Christoffer Columbus ett fartyg och drog iväg väster ut. Där uppfann han Amerikas östkust, samma år som det första gången var en månförmörkelse. Likaså kan vi se de viktiga händelserna för judarna 1948 fick de sitt land Israel, år 1967 fick de hela Jerusalem.  Fikonträdet är ett tidstecken! Och månförmörkelsen är ett annat tecken på Jesu andra tillkommelse. Jesus förbannad fikonträdet därför att det bar ingen frukt. Är OBAMA det fikonträd som inte bär någon frukt ? Läs och begrunda!

“När de tidigt på morgonen gick förbi fikonträdet, såg de att det hade torkat nerifrån roten.  Petrus kom ihåg vad som hade hänt och sade till Jesus: “Rabbi, se, fikonträdet som du förbannade har torkat.”  Jesus svarade dem: “Tro på Gud!  Amen säger jag er: Om någon säger till detta berg: Lyft dig och kasta dig i havet, och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det han säger skall ske, då skall det ske.  Därför säger jag er: Allt vad ni ber om och begär, tro att ni har fått det, så skall det vara ert.  Och när ni står och ber, så förlåt om ni har något emot någon. Då skall också er himmelske Fader förlåta er era överträdelser.” Mark.11:20-25

Fikonträdet är det första träd som omtalas i Bibeln, 1 Mos.3:7…de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken… och Matt.24:32 talar om att fikonträdet är ett tidstecken på Jesu andra tillkommelse SE PÅ FIKONTRÄDET!  Och många fler ställen kan vi läsa om fikonträdet. “Strax efter de dagarnas nöd skall solen förmörkas och månen inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas.  Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet.  Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till den andra. Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blir mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren är nära. När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren.” Matt.24:29-33 

Fikonträdet kan bli upp till 9 meter högt, stammen har en slät, mörkgrå bark, och dess yviga grenverk ger god skugga. Fikon utgjorde en del av israeliternas kost och användes därtill som läkemedel mot infektioner och bölder. I dagens Israel är torkade fikon en viktig exportvara. Läs och begrunda!

Den 17 mars 2015 är det val i Israel. Den 20 mars 2015 har de lärda sagt att det kommer en månförmörkelse. Den 23 mars 2015 kommer det ut en film gå till www.youtube.com “FOUR BLOOD MOONS The Movie – Trailer och titta! ÄR DU REDO NÄR JESUS KOMMER ?

Maria Hallman