BIBELN 365 DAGAR – DAG 77

DAGENS TEXTER; 5 Mos. 31, 32 och Luk. 1:1-23
Premiärminister Benjamin Netanyahu “SEGRARE” till omvärldens förvåning! Denna gången vann inte MEDIA utan HERREN! Halleluja, TACK JESUS!

5 Mos. 31; Man tycker kanske att Herren kunde säga något snällt och uppmuntrande till Mose innan han skulle dö. Men så var inte fallet Herren talade till Mose om att folket efter hans död kommer fortsätta att vara olydiga och upproriska. Med denna kunskap som Mose fick utav Herren, kunde Mose tala till sin efterträdare Josua som gjorde Josua förberedd på den uppgiften som han nu skulle axla. Men Mose säger mera till Josua trots upproret hos folket ska du vara frimodig och stark. Vi har inte talat sanningen till den unga generationen, vi har bara lovat dem “guld och gröna skogar” och när prövningen kommer faller de av och blir besvikna. Vandringen här nere på jorden är massor av problem, men om du lever helhjärtat för Jesus, har du en stilla frid och tillfredsställelse av livet, som bara kan vara gudomlig, TACK JESUS!

Moses ord till Josua; “Sedan kallade Mose till sig Josua och sade till honom inför hela Israel: “Var stark och frimodig, ty du skall med detta folk gå in i det land som Herren med ed har lovat deras fäder att ge dem och du skall utskifta det åt dem som arv. Herren går själv framför dig och han skall vara med dig. Han skall inte lämna dig eller överge dig. Var inte rädd eller förfärad.” 5 Mos.31:7,8

Mose insätter Josua som efterträdare och varnar honom för folkets uppror.

“Herren sade till Mose: “Se, tiden är nära då du skall dö. Kalla på Josua och inställ er i uppenbarelsetältet, så skall jag insätta honom i hans ämbete.” Mose gick då med Josua och inställde sig i uppenbarelsetältet. Då visade sig Herren i tältet i en molnstod, och molnstoden blev stående vid ingången till tältet. Och Herren sade till Mose: “Se, när du har gått till vila hos dina fäder, skall detta folk stå upp och trolöst följa främmande gudar i det land dit de kommer och de skall överge mig och bryta det förbund som jag har slutit med dem.  Min vrede skall den dagen upptändas mot dem, och jag skall överge dem och dölja mitt ansikte för dem, så att de förgås. Olyckor och lidande i mängd skall drabba dem. Då skall de säga: Är det inte därför att vår Gud inte är med oss som dessa olyckor har drabbat oss?  Den dagen skall jag helt dölja mitt ansikte på grund av allt det onda som de har gjort genom att vända sig till andra gudar.” 5 Mos. 32:14-18

5 Mos. 32; Moses avskedssång. Gud talar om Mose död. Mose är 120 år, ett helt liv av erfarenheter och nu gör han en summering och talar till Israels folks andra generation. Man kan säga att Moses ville inpränta “GUDSFRUKTAN” i folket. Den första generationen dog i öknen, den andra generation, som nu snart ska gå in i Kanaans land med Josua som ledare. Det som fattas oss i vår generation är “GUDSFRUKTAN” vi tror att Gud är en liten nallebjörn som vi tar till när vi behöver tröstas och som är vår springpojke som håller mössan i handen och bugar sig för minsta lilla vink, kärlek, kärlek, kärlek. Gud är kärleken, sant men inte hela sanningen. GUD ÄR RÄTTFÄRDIG OCH HAN DÖMMER SYND OCH ORÄTTFÄRDIGHET!

Mose blev straffad hårt p.g.a. sin olydnad. Läs och begrunda!

Gud talar om Moses död
“Samma dag talade Herren till Mose och sade:  “Stig upp här på Abarimberget, på berget Nebo i Moabs land mitt emot Jeriko, så skall du få se Kanaans land som jag ger åt Israels barn till besittning.  Du skall dö där på berget, dit du stiger upp, och du skall samlas till ditt folk, liksom din bror Aron dog på berget Hor och samlades till sitt folk.  Detta sker därför att ni var trolösa mot mig mitt bland Israels barn vid Meribas vatten vid Kadesh i öknen Sin, eftersom ni inte höll mig helig bland Israels barn.  Du skall se landet rakt framför dig, men du skall inte komma in dit, till det land som jag ger åt Israels barn.” 5 Mos.32:48-52

Luk.1:1-23; Lukas evangeliet skrivet av Lukas läkaren, bekräftat utav apostel Paulus i Kol.4:14 att han var läkare “Vår älskade Lukas, läkaren, hälsar till er liksom Demas.” Kol. 4:14 och dessutom språkbruket i hela Lukas evangelium är på en hög nivå, skrivet av en lärd man. I förordet som Lukas skriver själv så säger han två saker som en akademiker gör, forskar och se om det han påstår är sant och för det andra säger Lukas att han skriver berättelsen om Jesus i kronologisk ordning. Denna avhandling som Lukas skrivit ger han till Teofilus.  Teofilus betyder Guds vän och Lukas tilltala honom med en hederstitel “Kratistos” vilket betyder bäste, mäktigaste, ädlaste. Detta talar för att han var en en man av förnäm börd/släkt och i hög ställning. Teofilus var från Antiokia, en biskop och apologet (trons försvarare) och gav ut 3 apologetiska böcker. Han var en mäktig man med god ekonomi och Lukas ville ha hjälp av Teofilus, att sponsra avskrivare och utbredandet av Lukas evangeliet. Teofilus var icke-jude men var starkt intresserad av den kristna tron och man menar att han blev personligt kristen efter han läst Lukas skrifter vilket är Lukas Evangeliet. Men inte nog med detta vi förstår att Lukas ger Teofilus en efterföljare och det är APOSTLAGÄRNINGARNA. Läkaren Lukas var en god vän och medarbetare till apostel Paulus. Apg.1:1,2 “I min förra skrift, käre Teofilus, skrev jag om allt som Jesus gjorde och lärde,  fram till den dag då han blev upptagen till himlen, sedan han genom den helige Ande hade gett sina befallningar åt apostlarna som han hade utvalt.” Apg.1:1,2 

De tre första evangelierna kallas SYNOPTIKERNA. Och nu börjar Lukas skriva Lukas evangelium i kronologisk ordning och här får vi massor av detaljer som tex. av Jesu födelse som vi läser varje jul “JULEVANGELIET Luk.2:1-20. Lukas evangeliet är skrivet ca. 60 år e. Kr. av läkaren Lukas.

Johannes Döparens far och mor fadern hette Sakarias han var präst och modern var Elisabet. Prästen Sakarias gick in i Herrens tempel med rökelseoffret och där hade han änglabesök. Ängel sa; Elisabet ska föda en son och du ska ge honom namnet Johannes. Kom ihåg Elisabet var gammal och kunde inte få barn, de var barnlösa. Denne sonen Johannes ska bli fylld med helig Ande redan i moderlivet, bana väg för Jesus, i Elias ande och kraft. Sakarias var naturligtvis omtömlad och ville ha bevis. Då hände följande bara därför att inte Johannes trodde omedelbart, ängeln gjorde Johannes stum. Läs och begrunda!

“Sakarias blev förskräckt vid denna syn, och fruktan kom över honom. Men ängeln sade till honom: “Frukta inte, Sakarias. Din bön har blivit hörd. Din hustru Elisabet skall föda en son åt dig, och du skall ge honom namnet Johannes.  Du skall få fröjda dig och jubla, och många kommer att glädja sig över hans födelse.  Ty han skall bli stor inför Herren. Vin och starka drycker skall han inte dricka, och redan i moderlivet skall han bli uppfylld av den helige Ande.  Och många av Israels barn skall han omvända till Herren, deras Gud.  Han skall gå framför honom i Elias ande och kraft, för att vända fädernas hjärtan till barnen och omvända de olydiga till ett rättfärdigt sinnelag och så skaffa åt Herren ett folk som är berett.” Då sade Sakarias till ängeln: “Hur skall jag kunna vara säker på detta? Jag är själv gammal och min hustru är till åren.”  Ängeln svarade honom: “Jag är Gabriel som står inför Gud, och jag är sänd för att tala till dig och ge dig detta glada budskap.  Och se, du skall bli stum och inte kunna tala förrän den dag detta sker, därför att du inte trodde mina ord, som skall gå i uppfyllelse när tiden är inne.” Folket stod och väntade på Sakarias, och de förundrade sig över att han dröjde så länge inne i templet.  När han sedan kom ut, kunde han inte tala till dem, och de förstod att han hade sett en syn i templet. Han gjorde tecken åt dem och förblev stum.  Och när dagarna för hans tjänstgöring var slut, begav han sig hem.  Någon tid därefter blev hans hustru Elisabet havande, och hon visade sig inte öppet under fem månader. Hon tänkte:  “Detta har Herren gjort med mig, när han såg till mig och tog bort min skam bland människor.” Luk.1:12-25

Maria Hallman