BIBELN 365 DAGAR – DAG 79

DAGENS TEXTER; Josua 1, 2, 3 och Luk. 1:57-80

Josua 1; Boken omspänner ca. 31 år, tiden mellan 1406 – 1375 f.Kr. Huvudgestalten är den militäre ledaren och statsmannen Josua vilket betyder “Herren är frälsning” Han fick kallelsen och uppdraget av Gud att efter Moses död leda folket in i Kanaans land. Och helt enkelt säger Herren till Josua, följer du och folket Guds bud och lag ska varje plats där Ni sätter Er fot ska bli Erat. Men om Ni inte följer Guds bud och lag överger Herren Er och Ni förlorar land och Herrens välsignelse. Men utgångsläget är följande; Läs och begrunda!

” Ja, var stark och mycket frimodig så att du håller fast vid och följer all den undervisning som min tjänare Mose har givit dig. Vik inte av från den vare sig till höger eller till vänster, så skall du ha framgång vart du än går.  Låt inte denna lagbok vara skild från din mun. Tänk på den både dag och natt, så att du håller fast vid och följer allt som är skrivet i den. Då skall du lyckas i det du företar dig, och då skall du ha framgång.  Har jag inte befallt dig att vara stark och frimodig? Var då inte förskräckt eller förfärad, ty Herren, din Gud, är med dig vart än du går.” Jos.1:7-9

Josua ger befallning till folket att de ska förbereda sig att gå över Jordan om tre dagar och inta Kanaans land. Läs och begrunda!

Josua 2; Intressant, hur Herren använder en kvinna och dessutom en sköka och hennes namn är Rahab. Hon är det 41:a kvinnonamnet som nämns av de 153 kvinnonamnen som nämns om i hela bibeln. Josua sänder ut spejare till Jeriko och landet runt om kring staden. Dessa spejare blir förföljda och räddas av en kvinna, skökan. Hon är otuktig, lögnare men trodde Ordet och blev frälst genom det “röda snöret” som symbolisera Jesu blod! En gripande berättelse! Många sanningar göms i detta kapitel. Undervisa, predika och proklamera Jesu seger genom att ta Jos. 2 som utgångstext. Läs och begrunda!

Josua 3; HALLELUJA! Israels folk går över Jordan på torr mark mitt emot Jeriko. Så fantastiskt, hur Herren låter den nya generationen få samma utgångsläge som den äldre generationen. Mose gick igenom Röda havet på torr mark med Israels folk, en kraftgärning, ett mirakel från Herren. Samma sak händer nu för att folket ska veta att Gud är allsmäktig och står för sitt ord. Mose fick sträcka ut sin stav och dela Röda havet. Här är det Josua som befaller 12 präster som bär förbundsarken och går före folket att de ska gå ner till Jordan floden. När de kommer med sina fötter mot Jordans vattenrand, delar sig vattnet. Vilket under!

“Folket bröt då upp från sina tält för att gå över Jordan, och prästerna som bar förbundsarken gick framför folket.  När de som bar arken kom till Jordan och prästerna, som bar den, med sina fötter rörde vid yttersta randen av vattnet i Jordan, som under hela skördetiden svämmar över alla sina bräddar,  då stannade det vatten som kom uppifrån och det blev stående som en hög vall långt borta, uppe vid Adam, staden som ligger bredvid Saretan. Det vatten som flöt ner mot Hedmarkshavet, Döda havet, skars på det sättet av helt och hållet. Och folket gick över mitt emot Jeriko.  Prästerna som bar Herrens förbundsark stod stadigt på torr mark mitt i Jordan. Och hela Israel gick över på torr mark, till dess allt folket helt och hållet kommit över Jordan.” Jos.3:14-17

Luk. 1:57-80; I vers 15 står det att Johannes ska bli fylld med den helige Ande i moderlivet och i vers 80 kan vi se att Johannes växte upp och blev starkare i anden. I vers 41 står det att Elisabet var fylld med den helige Ande. Och nu i vers 67 står det att Sakarias var fylld med den helige Ande. Hela familjen var fylld med den helige Ande. Dessutom kan vi läsa om Johannes pappa, prästen Sakarias att han hade ett ängela besök av Gabriel som gav han nyheten om  att hans hustru Elisabet skulle bli med barn och barnet skulle heta Johannes. Sakarias var fylld med den helige Ande, profeterade och var en hängiven lovsångare. Men lägg märke till att även om han var så andlig och hela familjen, gjorde ängeln Sakarias “STUM” därför att han inte trodde Ordet. Läs v.20

 “Och se, du skall bli stum och inte kunna tala förrän den dag detta sker, därför att du inte trodde mina ord, som skall gå i uppfyllelse när tiden är inne.” Luk.1:20

Sakarias blev stum för en tid, Paulus blev blind för en tid, Annanias och Safira Apg. 5 föll ner och dog p.g.a. att de ljög. Mirjam blir spetälsk och Lots hustru blir en saltstod, listan kan bli längre om jag tänker till lite till….Mose kom inte in i det förlovade landet p.g.a. att han slog på klippan två gånger vid Meribas vatten, i stället för att Mose skulle talat till klippan. Gud Fader kan göra vad han vill, med vem han vill, vi måste frukta Gud. Att inte tro Herrens Ord och lyda Herrens Ord har konsekvenser, Herre hjälp oss lyda ditt Ord! Tänk efter ett tag, var, när och hur gick det snett och allt blev fel. Du gick din egen väg och ville inte tro Ordet ? Omvänd dig, be om förlåtelse och börja vandra och tro Bibeln, Guds Ord! Läs och begrunda!

Maria Hallman