Förstår du vad du läser? Dag 53 Guds lag

27. Ni har hört att det blev sagt till dem i forna tider*: Du skall inte göra hor**. 28. Men jag säger er: Var och en som med begär ser på en kvinna, han har redan gjort hor* med henne i sitt hjärta.  29. Och om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det, och kasta det ifrån dig. För det är bättre för dig, att en del av din kropp går för­lorad än att hela din kropp kastas i helvetet*. (Matt. 10:28, 18:9. Mark. 9:43. *Grek. gehenna.) 30. Och om din högra hand förleder dig till synd, så hugg av den, och kasta den ifrån dig. För det är bättre, att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp kastas i helvetet.

Än en gång är det Guds son som talar. Det är endast han som har auktoritet att ändra betydelsen av Guds lag. Han vänder sig inte mot budordet utan lyfter fram lagens rätta mening. Judarna hade ju som bekant utvecklat ett system och ett hårklyveri kring lagens bud in i ”absurdum”. Man menade att det som inte direkt var förbjudet i lagen, det var tillåtet! Så Jesus kommer och lyfter ridån så att lyssnarna ska begripa vad Gud egentligen menar. Enligt Paulus så var lagens främsta mening att vara en spegel i vilken vi skulle se vårt rätta tillstånd. Så även här, människans tillstånd är så fördärvat att hon bär på själva källan till syndiga begär inom sig, i sitt hjärta.

Kom ihåg att äktenskapsbrott var så allvarligt att lagens straff var döden (3 Mos 20:10) ” Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru skall han som begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru döden dö, både äktenskapsbrytaren och äktenskapsbryterskan.”  Så Jesus visar än en gång att det var än en gång inte bara själva handlingen utan också de förbjudna tankarna som var synd i Guds ögon. Hur långt ifrån Guds rena och heliga värld vandrar inte mänskligheten! Men frågan är om någon kan leva syndfritt i detta avseende? Eller menar Jesus att alla är redan äktenskapsbrytare? I denna fråga tvistar de lärde. Men de flesta menar nog att Jesus talar inte om den naturliga normala lusten som är en medfödd del av den mänskliga instinkten och den mänskliga naturen. Inte heller är det tal om en tillfällig blick eller ett ögonblicks impuls utan att man börjar nära och omhulda impulsen tills den upptar hela ens sinne.

Men vi måste dessutom påminna oss om att vid syndafallet skedde en förändring i människans konstitution. De känslor som skulle vara underordnade människans andliga människa, som levde i närhet till Guds väsen, tog istället herraväldet och hennes andliga funktioner blev förlamade vid förlusten av livet i Gud (se Ef 4:17-19) Ordet som används i Matt 5 om dessa begär är ”epithymeo” och är enligt Paulus den drift, den motivering som driver den fallna människan. Den människa som är dömd att gå under. Paulus menar också att även hos den pånyttfödda människan finns dessa begärelser och om den troende ger efter och följer dessa krafter in i en livsstil i synd, kan hon inte räkna med att förbli en kristen!

Så det finns verkligen två sidor av detta. Å ena sidan så har vi en fallen natur som vi inte kan bli av med. Men å andra sidan säger Guds ord att vi har som ett efterföljelsens krav att leva i seger över dessa lustar och begärelser. I Romarbrevet 8:13 skriver Paulus”Om ni lever på det sättet kommer ni att dö, men om ni med ande dödar kroppens gärningar skall ni leva”!

I Gal 5 lägger Paulus ut denna kamp i klara ordalag och beskriver dessa, fallna lustar, som köttets begär. ”Låt er ande leda er så ger ni aldrig efter för köttets begär. Köttet är en fiende till anden, och anden till köttet. De två ligger i strid så att ni inte kan göra det ni vill”. Gal 5:16-17

Det är denna inneboende, begärelse, från den fallna naturen, som Jesus gör sina lyssnare uppmärksamma på. Här finns en kamp att utkämpa och enligt Nya Testamentet finns det absolut en väg att leva i seger över dessa krafter. Jesus utmanar direkt all felaktig undervisning som tror sig hitta kryphål i lagen för att få frihet till att leva i synd. I vår moderna tid, med all dess liberalisering och kravlösa livsstilsmentalitet, är det mer än aktuellt att förkunna dessa verser med frimodighet!

I Matt 5 talar Jesus också om ögat och handen som följder till synd. Ordet som används här är det grekiska skandalon och bygger på ett ord som har betydelsen bete. Alltså det som sätts i en djurfälla för att locka in djuret. Så ordet kom att få betydelsen ”allt som lurar människan in i fördärv”. Ordet användes t.ex. för att beskriva en stötesten på vägen, eller ett rep som spänts över stigen för att få någon att falla. Det användes också om att man grävt en djup grop och täckt över den för att få någon eller något att falla i gropen.

Självklart menar inte Jesus att man bokstavligt ska hugga av sig handen eller riva ut ögat. Men han betonar allvaret i syndens kraft. Att synden kommer faktiskt ta människor till helvetet om de inte lägger om sitt liv. Här får varje människa själva ställa sig inför olika val. Om det finns vanor eller något i min livsstil som är ett djävulens bete för att få mig på fall, är det då inte bättre att offra det och vinna det eviga livet…! Jesus försökte öppna ögonen på sina lyssnare då och han gör det än idag…!

Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se