Idag ska vi titta på några verser som är egentligen unika för Matteus. Det handlar om äktenskapet och även om både Markus och Lukas har med dessa verser, så har de utelämnat ett begrepp. Nämligen meningen ”utom för otukts skull”. Detta står endast i Matteus kapitel 5 och kapitel 19. För att få en bredare förståelse och en större bild vill jag lägga grunden med att berätta om bakgrunden för det kristna äktenskapet och hur situationen i de första kristnas värld såg ut när det gäller äktenskapet. Låt oss först läsa texten från Matteus kap 5:31
31. Det är också sagt: Den som skiljer sig från sin hustru, han ska ge henne ett skilsmässobrev. 5 Mos. 24:1f. Matt. 19:7. Mark. 10:4. 32. Men jag säger er: Var och en som skiljer sig från sin hustru, utom för otukts skull, är orsak till att hon begår äktenskapsbrott*, och var och en som gifter sig med den frånskilda begår äktenskapsbrott*.
När Jesus uttalade dessa ord, så var det en verklig utmaning. Aldrig hade äktenskapet som institution varit så hotat som under den första kristna tiden. Själva familjetanken och tankarna om äktenskap och trohet var i totalt upplösningstillstånd. Kristendomen föddes i en världsmiljö med dubbel bakgrund, nämligen den judiska och den grekisk/Romerska. Därför måste vi studera vilken utmaning som de första kristna hade när de började hävda den kristna äktenskapstanken. Låt oss börja med den judiska synen och bakgrunden när det gäller äktenskapet.
Det finns ingen miljö som höll äktenskapet högre än vad judarna gjorde. Det ansågs som en plikt för varje judisk man att äkta en hustru och att få många barn. Enda undantaget var om han valde att överlåta sitt liv att endast studera Guds lag. Om en man valde bort äktenskapet, sades det att han bröt mot det positiva budet i 1 Mosebok att föröka sig och uppfylla Jorden. Man sade att då ”förminskade man Guds avbild i världen” och att man ”dräpte Guds efterkommande”.
Egentligen hatade judarna skilsmässor. Man visste vad Gud sagt i Mal 2:16, där Gud uttryckligen säger ”Jag hatar skilsmässa”. Rabbinerna hade ett talesätt ”Gud har tålamod med de flesta synder, men inte med okyskhet”! ”Okyskhet får Gud att ta bort sin härlighet” sade man. Rabbinerna menade att ”Guds altare gråter tårar när en man skiljer sig från sin ungdoms älskade”. Så äktenskapet var hållt i stor ära och respekt. Tragiskt nog så kunde man inte leva upp till det idealet. Det grundläggande problemet var synen på kvinnan. En kvinna ansågs vara, inte en jämlik medmänniska, men en sak! Hon var totalt beroende av sin far eller sin man, hon hade egentligen inga rättigheter överhuvudtaget. Därför var det så att en kvinna kunde inte skilja sig från sin man oavsett anledning, men en man kunde skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst! I 5:e Mos 24:1 står det ” Om en man tar sig en hustru och gifter sig med henne och det sker att hon inte finner något välbehag i hans ögon, därför att han har funnit något orent hos henne, låt honom då skriva ett skilsmässobrev till henne och ge det i hennes hand och skicka bort henne från sitt hus.” Allt en man hade att göra var att skriva ett skilsmässodokument, ge det till sin hustru i två vittnens närvaro och sen skicka iväg henne!
Problemet låg i tolkningen av ordet ”orent”. Här fanns det två olika läroriktningar, två olika skolor. Den ena hette Shammai vilken var den strängare inriktningen och den andra, Hillel, var den mer liberala och generösare tolkningen. Shammai menade att ”oren” betydde okyskhet, och ingenting annat än okyskhet. Den enda anledningen till skilsmässa var otukt enligt shammai. Men Hillel menade att detta ord ska tolkas att en man kan skilja sig från sin hustru av vilket skäl som helst. T.ex. om hon försaltat maten, om hon gick utan huvudbonad offentligt, om hon talade med en främling på gatan, om hon talade illa om sin mans föräldrar osv osv. Någon Rabbi gick så långt att han menade att det räckte med att en man såg en kvinna som var vackrare än sin egen hustru.
Så när Jesus för fram sin syn på äktenskap och skilsmässa så var det ett laddat ämne. Längre fram ska vi titta grundligare på vad Jesus talade om äktenskapet. Inte minst var ju fariséerna och de skriftlärde oerhört nyfikna på vilken ställning Jesus hade till skilsmässor. Mer om detta i kapitel 19!
Fortsättning följer i morgon, då ska vi se vad grekerna och romarna hade för ståndpunkt i denna fråga!
Stefan Hallman/www.ctvc.se