“Förstår du vad du läser” – dag 6 Matteusevangeliet 1:18-25 del 2

Matteusevangeliet 1:18 – 25 fortsättning…

1:20 …ängel för honom i en dröm och sa: Josef, Davids son, frukta inte att ta Maria, din hustru, till dig, för det som är avlat i henne är av den Helige Ande”.

Jungfrufödseln är ett av kristendomens stora mysterier. Att Maria skulle blivit gravid utan att haft umgänge med någon man. Med andra ord; hon var fortfarande oskuld men ändå gravid! Är Jesu underbara födelse är ett historiskt faktum? Eller är det bara något som senare författare fått till utifrån att det passar in på t.ex. profetian i Jes 7:14, eller för att det finns mängder av legender om en gudomlig jungfrufödsel i den antika omvärlden?

Frågan forskare ställt sig är varför är det bara Matteus och Lukas som berättar om denna fantastiska händelse, varför inte Markusevangeliet som ligger till grund för både Matteus och Lukas? Eller Johannes, som skrev sitt evangelium mycket senare än de andra. Det hade väl passat kan man tycka, att han haft med sig detta underbara?

Nu är detta inte något problem egentligen, för Johannes skriver t.ex. i Joh 2:3 om hur Maria räknar med Jesu makt att göra under vid bröllopet i Kana. Johannes förutsätter att det är självklart att Maria redan från början kände till sin sons hemlighet.

Men det finns andra bevis för att det var känt att Jesus inte var avlad på vanligt sätt. I Matteusevangeliet beskyller man Jesus  för… “Människosonen kom, och han äter och dricker, och de säger: Se, vilken frossare och vindrinkare han är, tullindrivares* och syndares vän.Matt:11:19.

Likaså i Luk 7:34…” han äter och dricker och ni säger: Se, den mannen är en frossare och drinkare, en vän till tullindrivare* och syndare.

Detta uttryck var ett skällsord välkänt i den antika palestina judendomen. Med det bekämpade man en människa som härstammade från en illegitim förbindelse och som genom sitt uppförande och religiösa liv avslöjade sitt skamliga ursprung! Dvs. man påstod om den där mannen Jesus och sa att han var född utanför äktenskapet – en horunge!

I Mark 6:3 får vi den intressanta uppgiften “3. Är det inte snickaren, Marias son, bror till Jakob och Joses och Judas och Simon? Och är inte hans systrar här hos oss? Och de tog anstöt av honom. Här ska man komma ihåg den judiska namngivningens stränga lagar! En jude uppkallades efter sin fader, även om fadern under graviditeten skulle ha avlidit. Efter sin mor uppkallades han endast om fadern var okänd! I Mark 6 säger alltså judarna om Jesus att han är endast Marias son – inte Josefs! Vilket används i nedvärderande syfte förstås! Man sa rakt ut – “Vi vet inte vem som är pappa till den där Jesus.” Kanske man hade tigit i åratal, men nu när drevet gick mot Jesus så kom det fram var folk viskat i hemlighet om i Nasaret i alla år. Nu ville man  driva bort honom från sin hemstad – bort med horungen, bort med Marias son!

Efter Jesu död uttrycker man sig ändå tydligare. I ett judiskt släktregister från tiden före år 70, framträder Jesus “som en hustrus horunge“. Rabbiner från denna tid kallade utan vidare Jesus som “son till en äktenskapsbryterska” och “son till en sköka“! De påstod dessutom att de visste namnet på den obekante fadern – Pantera. Detta står omtalat i flera gammalrabbinska texter. Även den kände judiske skrivaren Celsius berättar åtskilliga skvallerberättelser om Maria och legionären Pantera. Hos andra folk omtalas Jesus också i negativa former. T.ex Samariterna och Mandeérna kallar Jesus för Marias son-“Jesus ben Mirjam“.

Även i koranen finner vi denna polemik mot Jesu ursprung; han kallas Regelbundet där för “Isa Ibn Marjam”=Jesus Marias son. En känd korankommentator, Abdallah Al-Baidawi, förklarar att “en man bär moderns namn om fadern är okänd”! Men inom Islam är detta högst positiv kommentar, då enligt Islam Jesus är jungfru Marias son, avlad genom Guds skapade ord..

Sammanfattning: Det historiska faktum är att Jesus var Marias son, inte Josef´s. Detta erkänns av både kristna och judar, vänner och fiender. Detta är ett dubbeltydigt tecken: De kristna såg här ett gudomligt ingripande genom Den Helige Ande, en gudomlig skaparakt! Judarna däremot talar om Marias äktenskapsbrott! Det är ur denna strid som pågått redan från början, som är anledningen till att man med kraft ville betona i födelseberättelserna i Matt och Lukas, att Josef var medveten om vad som skedde och ödmjukt böjde sig för Guds vilja. 

Josef vare sig anmälde Maria eller övergav henne utan tog henne till sig som äkta hustru och legitimerade Marias son genom att personligen ge honom namnet Jesus. Genom detta så blev också Jesus upptagen legalt av Davids hus och släkt med därtill alla hörande rättsliga förmåner och förpliktelser! En trolovad kvinna var bunden till trohet på samma sätt som en gift kvinna. Om det skett ett äktenskapsbrott kunde mannen förskjuta kvinnan genom att ge henne ett skiljebrev eller inge en offentlig anmälan mot henne. Straffet var hårt – en kvinna som brutit sin trohetsed skulle stenas till döds! 5 Mos 22:23-24 “Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, 24 skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds”

Det står alltså helt klart att Josef inte hade något med Jesu tillkomst att göra. Det visste alla i omgivningen kring Josef och Maria. Genom ryktesspridningen fick det många delikata detaljer genom åren. Men för den bibeltroende ger detta bara mer bekräftelse åt händelsens sanning. Jesus, Guds son, föddes in i denna världen genom ett gudomligt ingripande. Genom jungfrufödselns mirakel skapades förutsättningarna för att en syndfri människa skulle växa upp och leva i denna värld med ett enda syfte. Låta sitt syndfria blod offras som ett försoningsoffer för alla människor på golgata kors. I den stund satan i helvetets hålor gjorde anspråk på Guds son – så fick han chockerad göra upptäckten att den här personen hade han inget att göra med. Jesus var syndfri – född in i världen med ett annat blod än det besmittade blodet från den gamle Adams arvssynd.

Jungfrufödelsen var första steget in i Kristi försoningsgärning. En hörnsten i den kristna tron, detta kan inte tas bort då faller hela teologin! Men nu är jungfufödelsen en historisk sanning. Skriften är sann och den som väljer att söka sig till den Jesus som bibeln talar om kommer att få uppleva kraften i evangeliet. Kraften att bli född på nytt, att bli en ny skapelse med ett helt nytt liv med eviga konsekvenser!

fortsättning följer/Stefan Hallman www.ctvc.se