Förstår du vad du läser? – dag 7 Matteusevangeliet 1:18-25 del 3

Matteus 1:18 – 25 Del 3. Idag vill jag att vi tittar närmare på den fantastiska profetian som är hämtad från profeten Jesaja kap 7:14.

“22. Och allt detta skedde, för att det skulle uppfyllas* som Herren hade sagt genom profeten, som sa:(*KXII: fullbordas.) 23. Se, jungfrun ska bli havande och föda en Son, och de ska ge honom namnet Emmanuel, vilket betyder: Gud med oss.”

Hur kommer det sig egentligen att Matteus kopplar samman den urgamla texten från 700 talet f.kr. med händelserna som utspelats kring Jesu födelse? De som funderat och kritiserat Matteus rätt till att använda detta bibelord menar att han har gjort våld på texten för att den ska hjälpa honom att snickra ihop sitt evangelium. Och på ett sätt kan man se att de har rätt. Nämligen att ursprungligen hade inte Jesajas profetia någon intention att peka på en fjärran framtid utan han hade i åtanke något helt annat.

I Jesajas 7 är nämligen situationen den att kung Ahas, och Juda nation, befinner sig i en pressad situation, då Syriens kung Resin, och nordrikets (Israels) kung, ingått en allians för att besegra judarna och Jerusalem. Det står att när Ahas och hans folk hörde att fienden slagit läger i Efraim “skälvde Ahas och hans folks hjärtan som skogens träd skälver för vinden“. (Jes 7:2)

Det är då profeten Jesaja får tilltalet från Gud att möta kung Ahas och leverera Herrens ord av tröst och löften om Hans ingripande. Här kommer Jesaja med en utmaning till kung Ahas: Begär ett tecken av din Gud “nedifrån djupet eller uppifrån höjden” (Jes 7:11) Alltså Gud ger kung Ahas öppna famnen – vadhelst du vill ha för ett tecken, för att tro på vad jag säger, så skall du få det. Men kung Ahas är rädd, han är bara 20 år gammal, men har redan levt ett liv i ogudaktighet och synd. Det står i 2 kung 16:3 om att “han lät sin son gå genom eld efter den avskyvärda seden hos de folk Herren fördrivit...” Alltså offrat sitt barn till sataniska avgudar! Så det är inte konstigt att Ahas säger i Jes 7 att han “inte vill begära något, inte vill fresta Herren…

Jesaja leverera nu den så välkända profetian som Matteus citerar i Matt 1:23. Men den profetia Jesaja uttalar i denna stund handlar inte i första hand om något som ska ske 700 år senare, utan handlar om att kung Ahas kommer att få en son, nämligen Kung Hiskia. Han kom verkligen att bli en stor ledare och reformator i Israel. Bibeln säger om Hiskia “Han förtröstade på Herren Israels Gud. Ingen var honom lik bland alla ljuda kungar efter honom inte heller bland dem som varit före honom…” 2 kung 16:5

Profetian blir dock inte uppfylld genom Hiskia. För om allt det som utlovats i profetian skulle fullbordas så vore Hiskia ingen mindre än Messias! Detta var hur judarna tolkade profetian vid tiden för Jesu födelse. Man menade att Hiskia var Messias. Men eftersom han dog så innebar det att han skulle uppstå från de döda, och då skulle de följande profetiorna om Messias i Jesaja 9 och 11 gå i fullbordan!

Det fanns det vid tiden för Jesu födelse olika Messiasförväntningar bland folket. En åsikt menade enligt Joh 7:27 “Men vi vet varifrån den här mannen är, men när Kristus (messias på hebreiska) kommer vet ingen varifrån han är.

En annan åsikt uttryckte “. Joh 7:41-42 “41. Andra sa: Denne är Kristus. Men några sa: Inte kommer väl Kristus från Galileen? 42. Säger inte Skriften att Kristus kommer från Davids säd och från staden Betlehem, som David kom ifrån?

Så hur kom det sig att Matteus tog profetian från Jesaja och tillämpade den på Jesus? Hittade han på för att fixa till sitt evangelium? Nej, inte var det så. Det handlade naturligtvis om Guds uppenbarelse över den nya situationen. Plötsligt så föll dessa profetord på plats och Matteus infogade dem i sitt evangelium. Orden hade uttalats av en profet. Och genom profetens mun förmedlas ord från himlen, vars verkliga betydelse och fullbordan, inte ens profeten själv alltid känner till. I denna profetia finns olika nivåer, den handlade till en viss del om Hiskia, som verkligen blev född såsom en son till kung Ahas trolovade. Men den handlade framförallt om att en annan som verkligen blev Messias (alltså inte Hiskia) blev född av en jungfru. Guds löften och profetior visar sig med tiden bli uppfyllda genom verkliga händelser som leder fram till en ny innebörd av löftena!

Detta upprepas på många ställen i skriften. Låt oss titta på Joh 11:49 ff, “49. Men en av dem, Kaifas, som var överstepräst det året, sa till dem: Ni förstår ingenting! 50. Inte heller tänker ni på att det är bättre för oss*, att en man dör för folket än att hela folket går förlorat. Joh. 18:14. *UN: er. 51. Men detta sa han inte av sig själv, utan som överstepräst det året profeterade han att Jesus skulle dö för folket.

Alltså här talar översteprästen om det bästa vore att offra Jesus till de romerska myndigheterna pga. den nuvarande politiska situationen. Så kommer vi som judar att lämnas ifred. Men utan att veta det själv så talar han som profet ut ett ord  som först senare går i uppfyllelse genom Jesu försoningsgärning.

Här i ligger också förklaringen till de missförstånd och den kritik som riktats mot Matteus användande av Messiasprofetian i Jesaja. Den handlade för 700 år sen om Hiskia, men dess verkliga uppfyllelse fick den genom Jesu födelse genom jungfru Maria 700 år senare!

Jag citerar de fantastiska orden från Matteus evangelium igen:”22. Och allt detta skedde, för att det skulle uppfyllas* som Herren hade sagt genom profeten, som sa:(*KXII: fullbordas.) 23. Se, jungfrun ska bli havande och föda en Son, och de ska ge honom namnet Emmanuel, vilket betyder: Gud med oss.”

Allt skedde som Gud förutsagt för så länge sen och vi gläder oss över dess fullbordan. Frälsaren kom till oss genom ett mirakel och Gud, Emmanuel, är verkligen med oss!

Fortsättning följer/Stefan Hallman www.ctvc.se