BIBELN 365 DAGAR – DAG 142

DAGENS TEXTER; 1 Krön. 6, 7 och Joh. 8:21-36

1 Krön. 6; Översteprästerna släktlista. Levis övriga ättlingar. Tempelsångarna. Arons ättlingar. Leviternas boningsorter. Här är uppräkningar av personer som insattes i tjänst. OBS tempelsångarna som David hade utsett. De som är uppräknade med namn är de som hade ansvaret för sången och musiken. TÄNK VAD LOVSÅNGEN OCH TILLBEDJAN ÄR VIKTIG I FÖRSAMLINGEN OCH I ALLA KRISTNA SAMMANHANG. Lovsångarna går före den beväpnade hären. Bara lovsång då fattas predikan, bara predikan då fattas lovsången. Kombinationen med stark lovsång tillsammans med stark förkunnelse, ett samarbete dem imellan kan för flytta berg! Här ser vi kvinnonamnet MIRJAM Nr. 32 är uppräknat i vers.3. Va då, numrerar kvinnonamnen ? Jag vill då hävda att det finns bara 153 kvinnonamn i hela bibeln bland 10. 000 tals män som är namngivna. Här med vill jag hävda att Bibeln är en manlig bok och ska det vara. Kvinnan ska inte styra över Mannen! Utav de 153 kvinnonamnen har Mirjam Nr. 32, 2 Mos.15:20 och vid sidan av BIBELBLOGGEN skriver jag ett par andra böcker om kvinnorna i bibeln och där står det om talat, varje kvinnas betydelse, historia och värde, nämnda vid namn och nummer, så att inte en enda ska missas, goda eller onda kvinnor i bibeln.

1 Krön. 7; Isaskars ättlingar. Benjamins ättlingar. Naftalis ättlingar. Manasses ättlingar. Eftraims ättlingar. Asers ättlingar. Här läser vi om och om igen; Huvudmän för sina familjer och tappra stridsmän. Det var männen som hade det yttersta ansvaret för familjen, kvinnorna hade en mera skyddad ställning. Jag fortsätter att ta fram kvinnonamnen och numrera dem. Här hittar vi ett mycket intressant drag kvinnan SEERA NR 104 alltså 1 Krön.7: 23, 24

“Han gick in till sin hustru, och hon blev havande och födde en son. Honom gav han namnet Beria, därför att det hade skett under en olyckstid för hans hus. Hans dotter var Seera. Hon byggde Nedre och Övre Bet-Horon, likaså Ussen-Seera.” 1 Krön.7:23,24

Dotter Seera byggde, om hon hade andra till att göra det och hon planerade byggde, det vet vi inte, men här låter det som om hon var byggmästare, mycket intressant läsning!

Flera kvinnonamn träffar vi på i detta kapitel de är följande;

vers 15; Maaka 6 Nr. 102

vers 18; Hammoleket Nr. 103

vers 24; Seera Nr. 104

vers 30; Sera Nr. 105

vers. 32 Sua Nr. 106

Läs och begrunda!

Joh. 8:21-36; Kom ihåg Jesus talar till Fariseerna, då tidens väckelserörelse. Jesus är som vanligt väldigt skarp mot fariseerna och de skriftlärda, varför, jo de borde veta bättre, de kunde Moseböckerna, Profeterna och Psalmerna. Det var profeterat, omtalat så många gånger i de skrifterna att Jesus skulle komma “JAG ÄR”, JHVH, ADONIA vilket betyder HERREN 2 Mos. 3:14 och ändå var de blinda ledare och förstod inte att Messias stod mitt ibland dem. Jesus till och med talar om för dem, ni kommer från djävulen och ni kommer att gå tillbaka till honom, ni är bundna till händer och fötter. Jesus säger; Ni är nerifrån, Ni är av den här världen, Läs och begrunda!

” Han sade till dem: “Ni är nerifrån, jag är ovanifrån. Ni är av den här världen, jag är inte av den här världen.  Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder.”  De frågade: “Vem är du då?”Joh.8:23-25

Men andra judar som stod i folkhopen och hörde Jesus, kom till tro på honom, som alltid när evangeliet går ut, det blir en skiljelinje antingen tar du emot eller stå du emot. Du kan inte vara passiv om evangeliet predikas radikalt. Berör det inte, då oftast är det fel på budbärarens presentation av evangeliet mera än åhörarens mottagande.

Jesus förklara nu för de judar som trodde på Jesus, men de var ju Abrahams barn, duger inte det ? Tydligen inte! Du kan veta en massa historia och om kristendom men ändå missa målet och vara en slav till synden. Jesus säger; “OM SONEN GÖR ER FRIA DÅ ÄR NI VERKLIGEN FRIA” 

Inget annat duger än tron på JESUS allena!

“Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: “Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar,  och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.”  De svarade honom: “Vi är Abrahams barn och har aldrig varit slavar under någon. Hur kan du säga att vi skall bli fria?”  Jesus svarade: “Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav.  Slaven bor inte kvar i huset för alltid, men sonen stannar där för alltid.  Om nu Sonen gör er fria, blir ni verkligen fria.  Jag vet att ni är Abrahams barn, men ni vill döda mig därför att ni inte förstår mitt ord.  Jag talar vad jag har sett hos min Fader. Ni gör vad ni har hört av er fader.” Joh.8:31-38

Maria Hallman