BIBELN 365 DAGAR – DAG 195

DAGENS TEXTER; Ps. 13, 14, 15, 16 och Apg.18

Ps. 13; En Psalm av kung David, då han var i djup ångest. Och ändå prisade David Herren som Du kan läsa i slutet av denna psalm.

“Låt inte min fiende säga:
“Jag blev honom för stark”
och mina ovänner glädja sig när jag vacklar.
Jag förtröstar på din nåd,
mitt hjärta jublar över din frälsning.
Jag vill sjunga till Herrens ära,
ty han är god mot mig.” Ps. 13:5,6 

Ps. 14; En psalm av kung David då han bemöter, De gudlösas dårskap.

“Dårarna säger i sitt hjärta:
“Det finns ingen Gud.”
Onda och avskyvärda är deras gärningar,
det finns ingen som gör det goda.
Herren blickar ner från himlen
på människors barn
för att se om det finns någon förståndig,
någon som söker Gud.” Ps. 14:1,2

Ps. 15; En psalm av kung David där han belyser, Herrens krav på rättfärdighet. Läs och begrunda!

Ps. 16; En psalm av kung David där han belyser; Den frommes underbara arv.

“Jag har alltid haft Herren
för ögonen,
han är på min högra sida,
jag skall inte vackla.
Därför gläder sig mitt hjärta
och jublar min ära,
också min kropp får bo i trygghet.
Ty du skall ej lämna min själ åt dödsriket,
du skall ej låta din fromme se förgängelsen.
Du lär mig livets väg.
Inför ditt ansikte mättas jag av glädje,
av ljuvlighet på din högra sida för evigt.” Ps. 16:8-11

Apg. 18; Så många intressanta saker i detta kapitel. Akvila och Priskilla ett äkta par som följde Paulus. Priskilla är Nr. 140 i vår forskning bland 153 kvinnonamn i Bibeln. Akvila och Priskilla hade samma yrke som Paulus, TÄLTMAKARE. Och Paulus stannade hos dem i Korint och arbetade faktiskt hos dem i deras tältmakarfirma. När Paulus sedan åkte vidare på sin andra missionsresa följde Akvila och Priskilla med honom till församlingen i Antiokia. Och vi kan se att detta äktapar följde med Paulus på sin Tredje Missionsresa och vi kan då läsa att i Efesus träffade de på en lärd man och mycket kunnig i skrifterna, hans namn var Apollos. Denne Apollos var brinnande i Anden och talade mycket noga om Jesus och bevisade för judarna att Jesus var Messias. Men här ser vi trots all kunskap hade inte Apollos hela sanningen om DOPET, han kände bara till Johannes Dopet. Akvila och Priskilla hörde på Apollos undervisning och fick säkert ett särskilt hjärta för honom, de tog sig an Apollos och förklarade grundligare Guds väg för honom. Jag tycker jag kan läsa mellan raderna att Akvila och Priskilla blev som en fader och moder i Anden för Apollos, vem vet kanske hans karaktär var svagt och behövde någon som gav honom stöd mellan uppträdandena . Dessutom tycker jag mig nog kan utläsa att Akvila och Prickiga var lärare tillsammans i Skrifterna. Akvila och Priskilla (PRISKA) var judekristna från Pontus vid Svarta havet, de nåddes av evangelium troligtvis väldigt tidigt, kort tid efter pingstdagen ? Det tror man därför att platsen PONTUS är nämt här i uppräkningen, den plats de kom ifrån fick del utav Andeutgjutelsen; Apg.2:9,

“Hur kan då var och en av oss höra sitt eget modersmål? Vi som är parter, meder eller elamiter, vi som bor i Mesopotamien, Judeen eller Kappadocien, i Pontus eller Asien, i Frygien eller Pamfylien, i Egypten eller Libyen åt Cyrene till eller är inflyttade främlingar från Rom, vi som är judar eller proselyter, kretenser eller araber – vi hör dem tala på vårt eget språk om Guds väldiga gärningar.” Apg.2: 8-11.

Petrus räknar upp staden PONTUS, att den staden hade blivit nådd av evangelium och man tror då att Akvila och Priskilla som var från denna staden hade fått del utav budskapet tidigt ? 1 Petr.1:1

En tid bodde de i Rom men då kejsaren Klaudius utvisade judarna från Rom, flyttade äktaparet till Korint där de träffade Paulus och blev sedan hans trofasta medarbetare. De följer med till Efesus och vidare kan vi läsa att Paulus ger hälsningar till detta äktapar i Rom. 16:3,

“Hälsa Priska och Akvila, mina medarbetare i Kristus Jesus, som har vågat sina liv för mig. Dem tackar inte bara jag utan också alla hednakristna församlingar. Hälsa också församlingen som kommer samman i deras hus.” Rom.16:3-5

1 Kor. 16:19

“Församlingarna i Asien hälsar till er. Akvila och Priska tillsammans med församlingen i deras hus hälsar hjärtligt till er i Herren. Alla bröderna hälsar till er. Hälsa varandra med en helig kyss.  Denna hälsning skriver jag, Paulus, med egen hand. Om någon inte har Herren kär, skall han vara under förbannelse. Marana tha.  Herren Jesu nåd vare med er.  Min kärlek vare med er alla i Kristus Jesus.” 1 Kor.16:19-23

2 Tim. 4:19

Hälsa till Priska, Akvila och Onesiforus familj. Erastus stannade kvar i Korint, men Trofimus lämnade jag i Miletus, eftersom han var sjuk. Skynda dig hit före vintern. Eubulus hälsar till dig, liksom Pudens, Linus, Klaudia och alla bröderna. Herren vare med din ande. Nåd vare med er.” 2 Tim.4:19-22

Som en slut resume´tycker jag mig utläsa att äktaparet Akvila och Priskilla var först och främst trogna medarbetare till Apostel Paulus, men de hade också ett eget liv i tjänst för Herren. De hade en husförsamling och var ett gammalt, härligt lärarpar tillsammans i Kristus.

KORINT

Korint var en HUVUDSTAD, HAMNSTAD och HANDELSSTAD. Korint var huvudstaden i provinsen Akaja, Greklands största stad med 250.000 inv. Korint var en internationell hamnstad med mycket blandad befolkning som var inflyttade från olika delar av världen. Korint var en genomfartsled för världshandeln. Avgudadyrkan och omoral hörde till vardagslivet. Till Korint kom en mängd religiösa och filosofiska strömningar, det fanns allt av ogudaktighet. Korint hade ett mycket dåligt rykte. Att leva ”korintiskt” betydde att leva ett liv i utsvävningar och otukt. Man talade om de ”korintiska flickorna” som var kända i hela det romerska riket, detta var benämningen på de prostituerade. Det mest berömda sevärdigheten i Korint var stadens Afroditetempel, där bedrevs prostitution av tusentals tempelskökor. Afroditegudinnan var den grekiska motsvarigheten till den romerska Dianagudinnan och dessa gudinnor står för fruktbarhet. Mitt i allt detta kom Paulus på sin andra missionsresa till Korint ca. 50 år e. Kr. Efter 18 månader av evangelisation och predikande hade människor blivit frälsta och därmed, grundade han en församling och medlemmarna var till större del icke-judar, några från hög ställning i staden, ex stadens kamrerer, men de flesta kom från mycket låg status, många slavar och frigivna slavar. Efter 6-7 år, på Paulus 3:e missionsresa besöker han bl.a. Efesus, där fick han ett brev från Korint med massor av frågor. Från Efesus skriver alltså Paulus ett brev till dem för att hjälpa dem med deras ovisshet och kamp. Hela brevet går ut på att lösa problemen i församlingen, och undervisa de troende hur man ska leva rätt i en ogudaktig miljö. De kristna i Korinth var på direkt kollisionskurs med samhällets vanliga uppfattningar och korruption. Speciellt de unga i tron var mycket påverkade av levnadssättet som man praktiserade i staden, därför uppstod mycket problem i församlingen i fråga om avundsjuka, splittring, sekterism, sexuell omoral, avgudadyrkan, ockulta inslag och svårigheter för ledningen att upprätthålla disciplin och ordning bland medlemmarna. Eftersom prostitution och sexuell omoral var så utbredd i staden visste de kristna inte vilken attityd de borde ha till äktenskap och samlevnad. Otukt bland församlingsmedlemmarna var så av allvarlig karaktär att den var ovanlig bland hedningarna och väckte anstöt i det moraliska förfallna Korint. Och till allt detta var församlingens medlemmar invecklade i rättegångar mot varandra inför hedniska domstolar, precis som det hänt i ”Knutby” dramat, vår tids mardröm. Paulus ger dem raka och praktiska besked; tex. tog han tag i homosexualiteten;”Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant.” 1 Kor.6:9 Andra Korintebrevet skriver Paulus bara något halv år efter det första Korinterbrevet strax innan Paulus själv besöker Korint alltså på sin tredje missionsresa. Där i Korinth skriver han ROMARBREVET och då kunde han se tillbaka på 20 års kristen verksamhet. Romarbrevet är ett fantastiskt brev och detta skriver han som sin introduktionsskrift, en redogörelse för det evangelium han förkunnar, det budskap han önskar att församlingen i Rom ska sprida. Lägg märke till att det första han tar itu med är homosexualiteten. Man brukar säga; Fånga fisken innan Du rensa den, självklart. Men Paulus tog tag i den moraliska korruptionen i Romarriket på en enda gång. Han lade salt i föruttnelsen. Detta som skedde i Korinth och den då kända världen är precis vad som händer i dag, både i samhället och i den kristna församlingen. Kunde man förändra det moraliska förfallet då, kan man också förändra situationen idag genom Guds Ande. ”När fienden bryter fram lik en flod, skall Herrens Ande driva honom på flykten.” Jes.59:19.

Maria Hallman