BIBELN 365 DAGAR – DAG 196

DAGENS TEXTER; Ps. 17, 18 och Apg. 19:1-20

Ps. 17; En psalm av kung David; Tillflykten för den oskyldigt förföljde. Läs och begrunda!

Ps. 18; Kung Davids tack för räddning och seger och han sjöng ut sitt lov till Herren Gud;
“Hjärtligt kär har jag dig, Herre, min starkhet,
Herre, mitt bergfäste,
min borg och min räddare,
min Gud, min tillflykts klippa,
min sköld och min frälsnings horn, mitt värn.
Till Herren, den högtlovade, ropar jag,
och från mina fiender blir jag räddad.
Dödens band omgav mig,
fördärvets strömmar förskräckte mig.
Dödsrikets band omslöt mig,
dödens snaror föll över mig.
I min nöd åkallade jag Herren,
till min Gud ropade jag.
Från sitt tempel hörde han min röst,
mitt rop till honom nådde hans öron.” Ps. 18:2-7

Apg. 19:1-20; Staden Efesus hade tidvis 200.000 invånare och en teater som hade 25.000 platser. Runt staden var det vinodlingar och detta bidrog till dryckenskap. De moraliska förhållanden i Efesus var mycket dåliga. Hit kom Apostel Paulus på ett blixtbesök i avslutningen på sin andra missionsresa. Han lovade att komma tillbaka om Gud ville. På tredje missionsresan mellan åren 52 – 56 e. Kr. var hans första mål EFESUS och där var han sammanlagt nästan 3 år.

När han kom till Efesus frågade han lärjungarna om de tagit emot den helige Ande. De säger vi har inte ens hört om den helige Ande. Nästa fråga Paulus ställer; Vilket dop är Ni döpta i ? Johannes Dop var deras svar. Och här märks att Apollos varit här före Paulus och talat om Johannes Dop. Men nu får Paulus ställa saker tillrätta och tala till dem om att bli döpta i Herren Jesu namn. Och det var inga problem de döptes i Jesu namn och sedan lade han händerna på lärjungarna här i Efesus och de blev döpta i den helige Ande och började tala i tungor och profeterade. Tillsammans var det 12 män, inga kvinnor.

Sedan gick han in i judarnas synagoga och undervisade i tre månader, därefter i Tyrannos lärosal i Efesus i över 2 år. Man kan säga att Paulus hade en bibelskola i Tyrannos lärosal i 2 år för att pränta in vad som hör till Guds rike. I Tyrannos lärosal undervisade Paulus också i filosofi och retorik som var populära ämnen i antikens Grekland och Rom.

”Gud gjorde ovanliga under genom Paulus händer, så att man till och med tog dukar och plagg som varit i beröring med hans hud och lade på de sjuka, och sjukdomarna lämnade dem och de onda andarna for ut.” Apg.19:11,12 Man tog dukar som varit beröring av Paulus och la på de sjuka och de blev friska.

Något liknande hade hänt Apostel Petrus i Apg. 5:15;  “Ja, man bar till och med ut de sjuka på gatorna och lade dem på bäddar och bårar, för att åtminstone Petrus skugga skulle falla på någon av dem, när han gick förbi. Det kom också en stor skara från städerna runt omkring Jerusalem, och de förde med sig sjuka och sådana som plågades av orena andar, och alla blev botade.”

Folk blev berörda och omvände sig från sin synd och demonerna for ut. Det fanns några judiska andeutdrivare som försökte använda Paulus Jesus för att driva ut demonerna och det slutade med katastrof. Andemakter är verkliga och man ska nog inte syssla med andeutdrivning om du inte har kraften från Gud att ta auktoritet över dessa demoniska krafter för då kan det sluta som det gjorde här med dessa män som använde Paulus auktoritet. Läs nedan;

“Några kringvandrande judiska andeutdrivare tog sig också för att uttala Herren Jesu namn över dem som hade onda andar. De sade: “Jag besvär er vid den Jesus som Paulus predikar.” Det var sju söner till en viss Skevas, en judisk överstepräst, som gjorde så.  Men den onde anden svarade dem: “Jesus känner jag till, och vem Paulus är vet jag, men vilka är ni?”  Och mannen som hade den onde anden kastade sig över dem, övermannade alla och misshandlade dem så svårt att de måste fly ut ur huset, nakna och blodiga. Detta fick alla i Efesus veta, både judar och greker, och fruktan kom över dem alla, och Herren Jesu namn blev prisat.” Apg.19:13-17

”Många av dem som trodde kom och bekände öppet vad de tidigare hade gjort. Åtskilliga av dem som hade bedrivit trolldom samlade ihop sina böcker och brände upp dem offentligt. Apg.19:18,19

Vid ett tillfälle förra hösten 2014 var vi samlade hemma hos Märit och Roger Larsson (Roger är hemma hos Herren idag, dog tidigt i våras 2015). Stefan och jag hade husmöte hos dem och i slutet av mötet gick vi ut på grusgången och på en bakplåt brände vi boken; “Konsten att bli Lesbisk” Vi har ett tjugotal samlade och samtidigt som vi brände boken tog vi auktoritet över dessa fruktansvärda och förföriska demoner som bland annat Gudrun Schyman stöder. Boken handlar om att din sexualitet inte är statisk, du som kvinna ska finna sin inre flata. När du funnit detta är du en galning att fortsätta leva med män i ett jämställt samhälle. Boken ger självklara svaren på varför du vill att även din dotter och mormor ska bli lesbisk. Författarna är Mian Lodalen och Matilda Tudor; Förlaget är Leopard Förlag.

Detta är absolut fruktansvärt att skriva en sådan här bok och förföra vår unga generation dessutom. Denna bok förbannar vi i Jesus namn och stoppar dess framfart, vi har markerat detta med att bränna den offentligt. Som motgift mot denna bok rekommenderar jag vår bok “Homosexualitet är synd”. Slutsåld tyvärr, men finns på biblioteken i Sverige. Är det någon som vill ge oss 20.000 sv.kr till 2:a upplagan trycker vi den omedelbart.

Maria Hallman