BIBELN 365 DAGAR – DAG 218

DAGENS TEXTER; Ps. 78 och Rom. 7

DET ÄR FÖRSKRÄCKLIGT DET SOM HÄNDER I SVERIGE IDAG DESSA MOTDEMONSTRANTER MOT SVERIGEDEMOKRATERNA I TUNNELBANAN I STOCKHOLM. DETTA ÄR BARA BÖRJAN AV FÖRFALLET I SVERIGE. DENNA HÖSTEN KOMMER ATT FÖRÄNDRA HELA SVERIGES FRAMTID LIV ELLER DÖD. VÄLJ DÅ LIVET! VÄLJ JESUS SVERIGES RÄDDNING!

Ps. 78; En psalm av sångledaren Asaf, jag skulle vilja kalla det mera för en predikan, undervisning av Asaf. Denne man var påläst och kände till det han talade om. “Dom och frälsning under Israels historia” är hans tema i denna Psalm 78. Läs och begrunda!

Rom. 7; Detta kapitel är under HELGELSEGÖRELSEN, som har tre rubriker; Frihet från lagen, lagens makt att framkalla synden och lagens vanmakt att framkalla det goda. Men först en tillbakablick.

Romarbrevets tema är; ”Den rättfärdige skall leva av tro” Rom.1:17;

ROMARBREVET Kap.1-16

UNDERVISANDE HUVUDDEL Kap.1-11

1. Rättfärdiggörelse; Rom. kap.1-5

2. Helgelse; Rom. kap. 6-8

3. Israels ställning; Rom. kap. 9-11

FÖRMANANDE HUVUDDEL Kap.12-15

1. Ett liv i kärlek och lydnad; Rom. kap.12,13

2. De starka och de svaga; Rom. kap. 14

3. Judekristna och hednakristna; Rom. kap. 15: 1-13

4. Apostelns kallelse och verksamhet; Rom. kap. 15:14-33

AVSLUTNING MED HÄLSNINGAR Kap. 16

Det första som detta kapitel tar upp är OM SKILJSMÄSSA ELLER INTE ? Och i vers 6 står det; “Så står vi i Andens nya tjänst och inte i bokstavens gamla tjänst.” Alltså vi är fria från lagen MEN det betyder inte att i ANDENS NYA LIV inte har sina lagar och krav och regler för att kunna leva i Guds Rike. Som tex. att kvinnan ska underordnar sig mannen så att inte Guds Ord blir smädat eller som Rom. 7:2,3 nu tar upp om skilsmässan och omgifte som ett exempel på en LAG i ANDENS NYA LIV.

“Så är en gift kvinna genom lagen bunden vid sin man så länge han lever. Men när mannen är död, är hon fri från den lag som band henne vid mannen. Därför kallas hon äktenskapsbryterska, om hon ger sig åt en annan man så länge hennes man lever. Men om mannen dör, är hon fri från lagen och är inte någon äktenskapsbryterska, om hon blir en annan mans hustru.” Rom. 7:2,3

SKILJSMÄSSORNA ÄR 2000 talets STÖRSTA TRAGERGI. VUXNAS EGOISM ÄR BARNETS HJÄRTESORG.

Jesu efterföljelse, att ta korset på och följa Jesus. När vi ser över världen idag är det många som dör för sin tro. I alla tider har syskon givit sina liv på missionsfälten som Kina, Afrika, Asien, Europa och andra länder, även idag i Sverige ger människor upp sina liv för att tjäna sin Mästare. Men det är märkligt att man inte kan ge upp sitt liv för sin FAMILJ. Jag frågade en hustru till en komplicerad man och mor till två funktions nersatta barn som ville skilja sig från sin man. Älskade syster är du villig att ge ditt liv för din man och barn för att på det sättet rädda erat äktenskap. Hennes svar dröjde inte, hon sa ett helt enkelt NEJ jag är inte villig att ge mitt liv för min man. Idag ligger de i skilsmässa och familjen är söndertrasad. Tänk hur många äktenskap som kunde ha räddats om du “kvinna” tagit ditt kors på dig och följt Jesus istället för djävulen. Och överbryggat de stormiga åren tills striden lagt sig. Skiljsmässa är aldrig från Gud oavsett omständigheter, Jesus säger förlåt 7 gånger 70 gånger……

“Jesus sade till sina lärjungar: “Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ? Eller vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ? Matt.16:24-26

Mark. 10:1-31; Jesus undervisar om äktenskapet och skilsmässa! Skilsmässa i ett kristet äktenskap är en omöjlighet. Skilsmässa är en sak men OMGIFTE är en helt annan sak, då begår du äktenskapsbrott, det 7:e budet av 10 Guds bud. Ja men hon/han gick ifrån mig ? Visst, Mose sa; på grund av era “hårda hjärtan” skulle mannen ge kvinnan skilsmässobrev. Men ha inte hårda hjärtan! Låt hjärtat bli mjukt och förlåt varandra, det är bättre än skilsmässa. Visst, Jesus sa; “Den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt och gifter sig med en annan, han begår äktenskapsbrott”. Jesus förstärker lagen ytterligare i Matt.5:28 “Var och en som med begär ser på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta” Otukt och internetporr är ett stort problem i församlingarna, det är en styggelse inför Gud. Sluta med porren och förlåt varandra det är bättre än skilsmässan. Och du kära syster skriv inte på några skilsmässobrev, ge ditt liv för din man och barn, detta är Guds vilja för dig. Det är inte ens fel om två träter. Tänk på barnen! Tänk på din framtid som pensionär, ensam och misslyckats i äktenskapet. Men mest av allt TÄNK PÅ GUDS RIKE, vilket vittnesbörd är detta runt om kring att du som kristen går och skiljer dig!

“De gifta ger jag (Paulus) en befallning som inte är min utan Herrens: En hustru får inte skilja sig från sin man – skiljer hon sig skall hon förbli ogift eller försona sig med sin man – och en man får inte överge sin hustru. ” 1 Kor.7:10-11

Detta betyder om du fortfarande trotsar Guds Ord och skiljer dig; har du två alternativ och det är att Du försonar dig med din man/kvinna eller att du lever ogift resten av ditt liv. Exemplets makt är avgörande i de flesta frågor och enligt Guds Ord är det en omöjlighet att en församlingsföreståndare i en kristen, på nytt föddas församling kan vara skild och omgift och fortsättningsvis leda Guds församling. Vi har flera exempel på att kristna har skiljt sig och senare gift sig igen med sin första man respektive första hustru. Håll ut, tro Herren för ett mirakel, gör allt som står i din makt att förlåta, ta kontakt, gift dig igen med din första man/första hustru.

“Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: “Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! 1 Mos.1:27,28

Gud skapade man och kvinna, inte “hen”. Låt män vara män och kvinnor vara kvinnor och låt dem göra vad de är skapade till och är bäst på. Herren befaller för 6000 år sedan att bilda familj, mamma, pappa, barn vilket är ständigt påhoppad av djävulska krafter. Satan hatar FAMILJEN! Jesus undervisar om äktenskapet;

“Jesus svarade: “Har ni inte läst att Skaparen från begynnelsen gjorde dem till man och kvinna och sade: “Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött ? Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt.” Matt.19:4-6

Mycket mer finns att studera i Rom. 7 Läs och begrunda!

Maria Hallman