BIBELN 365 DAGAR – DAG 23

DAGENS TEXTER; 2 Mos. 4, 5, 6 och Matt.16

2 Mos. 4; Herren talar till Mose och låter honom få praktisera att göra mirakler och under. Staven blir en orm och handen blir vit som snö av spetälska men trots detta säger Mose, välj någon annan, jag har en trög tunga och klarar inte detta. Herren säger att Aron din bror kommer att hjälpa dig och föra din talan. Min fundering är; Varför valde inte Gud Aron som hade förmågan istället för Moses ? Gud utväljer vem han vill, men det som var den stora avgörande anledning att han valde Mose tror jag var därför att Mose var förberedd och skolad under 80 år för att göra denna uppgift möjlig. Moses livshistoria kan indelas i tre avsnitt vartdera om 40 år. 1. Hans liv i Egypten 40 år 2. Hans liv i Midjan 40 år och nu står han vid randen av sin tredje fas i livet 40 år. 3. Hans liv som Israels ledare under ökenvandringen 40 år. Vi har alldeles för många unga kristna ledare som lyfts till skyarna och inte haft förberedelse för den verkliga striden därute och som fallit i förtid. Vi har alldeles för många fäder i tron, som satts åt sidan och inte är efterfrågade, dem som hade erfarenheten, visdomen och kraften att leda Guds församling idag har man slängt i papperskorgen. “FÖR GAMMAL” “OBRUKBAR” “GAMMALDAX”  Läs och begrunda!

2 Mos. 5; Mose och Aron går till farao. Här konfronteras två helt olika riken. Mose och Aron kände sin Gud som talat till dem och farao kände inte Herren och han tänker inte släppa Israels folk heller som är en sådan stor arbetskraft för farao i Egypten. Farao blir arg och straffar Israels folk med ännu mycket mer slavarbete. Då ska vi läsa v. 21 som är väldigt typiskt exempel på ledare i Guds församling,  istället för att rikta vapnet mot vår gemensamma fiende, riktar vi vapnet mot varann. Läs och begrunda!

“v. 19 Israeliternas tillsyningsmän märkte att det var illa ställt för dem, eftersom man hade sagt att folket inte skulle få något avdrag i det antal tegel de skulle lämna för varje dag. 20 När de kom ut från farao träffade de Mose och Aron, som stod där för att möta dem. 21 Och de sade till dem: “Måtte Herren se vad ni har gjort och döma er, därför att ni kommit farao och hans tjänare att avsky oss och har satt svärd i deras hand, så att de kan döda oss.” 2 Mos. 5:19-21

Israels folk TILLSYNINGSMÄN vänder sig emot Mose och anklagar honom för att Israels folk blev bestraffade av farao. Detta är nog priset för en ledare att han i tider blir anklagad av sina egna ledare och sitt eget folk.

2 Mos. 6; Guds löfte om befrielsen från slavarbetet i Egypten. Men varken farao eller Israels folk lyssnade på Mose. Mose hade Aron annars var han ensam och endast Guds tilltal i ryggen.

” Och jag skall föra er till det land som jag med upplyft hand lovade ge till Abraham, Isak och Jakob. Jag skall ge er det till arvedel. Jag är Herren.” 2 Mos. 6:8

Matt. 16; Jesus varnar för fariséernas och saduceernas surdeg alltså deras lära. Fariseerna de radikala och saduceerna de liberala som bl.a inte trodde på uppståndelsen från dom döda. Dessa lärda män i skriften hade gamla testamentet, profeterna och psaltaren som var deras bibeln, de var inte födda på nytt. Nikodemus en skriftlärd som kom till Jesus på natten är ett exempel på detta. Joh.3:2.

Petrus bekänner Jesus som Messias, den levande Gudens Son. Då säger Jesus till honom detta har inte kött och blod uppenbarat för dig utan Fadern som är i himlen. Frälsningen är övernaturlig, jag är rädd för att många i våra församlingar är helt enkelt inte födda på nytt, det är därför det finns så många motstridigheter. En del har du full gemenskap med och en del har man inte gemenskap med hur mycket man än försöker ? Matt. 16:18 bygger hela katolska kyrkans lära på “Petruskyrkan i Rom” här ifrån utgår alla påvar som råder över hela världen och håller en hel religiös rörelse i förtryck och rädsla. Grejen är, Petrus kanske aldrig någonsin varit i Rom och oavsett detta har detta bibelordet inget med den katolska läran att göra, detta bibelord är till den apostoliska på nytt födda människan i församling.

“Petrus svarade: “Du är Messias, den levande Gudens Son.” Jesus sade till honom: “Salig är du, Simon, Jonas son. Ty kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himlen.  Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets portar skall inte få makt över den.  Jag skall ge dig himmelrikets nycklar. Allt vad du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad du löser på jorden skall vara löst i himlen.” Matt.16:17-19

Vilken makt Guds församling har som inte använts idag, i vart fall inte i Sverige som jag vet ? Helvetets portar skall inte få makt över församlingen och dessutom kan vi lösa ut goda krafter och binda upp onda krafter. Denne Petrus som varit med om så mycket blir tillrättavisad av Jesus på det hårdaste sätt; Gå bort ifrån mig Satan, dina tankar Petrus är människotankar. Detta som Petrus är med om håller oss ödmjuka. Allt som vi säger och tänker om oss själva och andra är inte alltid från Gud. Vi är inga superhjältar i anden som gör allt rätt, vi strävar efter det och här och där upptäcker vi att Guds Rike bröder fram genom våra liv och Jesus ska ha all ära och pris.

Sista avsnittet i detta kapitel är om Jesu efterföljelse, att ta korset på och följa Jesus. När vi ser över världen idag är det många som dör för sin tro. I alla tider har syskon givit sina liv på missionsfälten som Kina, Afrika, Asien, Europa och andra länder, även idag i Sverige ger människor upp sina liv för att tjäna sin Mästare. Men det är märkligt att man inte kan ge upp sitt liv för sin FAMILJ. Jag frågade en hustru till en komplicerad man och mor till två funktions nersatta barn som ville skilja sig från sin man. Älskade syster är du villig att ge ditt liv för din man och barn för att på det sättet rädda deras äktenskap. Hennes svar dröjde inte, hon sa ett helt enkelt NEJ jag är inte villig att ge mitt liv för min man. Idag ligger de i skilsmässa och familjen är söndertrasad. Tänk hur många äktenskap som kunde ha räddats om du kvinna tagit ditt kors på dig och följt Jesus istället för djävulen. Skiljsmässa är aldrig från Gud oavsett omständigheter, Jesus säger förlåt 7 gånger 70 gånger……

“Jesus sade till sina lärjungar: “Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det.  Ty vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men tar skada till sin själ? Eller vad kan en människa ge i utbyte mot sin själ?  Matt.16:24-26

Maria Hallman