DAGENS TEXTER; Ps.112, 113, 114, 115 och 1 Kor. 1
Ps. 112; Herrens storhet och nåd! Fantastiska löften för den som följer Herrens bud.
”Halleluja!
Salig är den människa som fruktar Herren
och har sin stora glädje i hans bud.
Hans efterkommande skall bli mäktiga på jorden,
de rättrådigas släkte skall bli välsignat.
Rikedom och ägodelar skall finnas i hans hus,
hans rättfärdighet består i evighet.
Han strör ut, han ger åt de fattiga,
hans rättfärdighet varar i evighet. Den ogudaktige skall se det och känna vrede, han skall bita ihop tänderna och förgås. Vad de ogudaktiga längtar efter blir till intet.” Ps.112.
Ps. 113; Herrens omsorg om den ringe och lyfter den fattige ur dyn och ser till den ofruktsamme att hon får hjälpa till med andras barn och vara lycklig.
”Han som låter en ofruktsam kvinna bo i huset
som en lycklig mor, omgiven av barn.
Halleluja!” Ps. 113:9
Ps. 114; Herrens under vid uttåget ur Egypten. Läs och begrunda!
Ps. 115; All ära till Herren;
”Inte åt oss, Herre, inte åt oss
utan åt ditt namn ge äran,
för din nåds och din sannings skull.” Ps. 115:1
1 Kor. 1; Paulus skrev detta brevet från Efesus på sin tredje missionsresa ( 53-57 e. Kr). hans sekreterare var broder Sostenes. Efter 18 månader i Korint där hans värdpar och medhjälpare var Akvila och Priscilla, tog han sjövägen till Efesus. Akvila och Priska följde troget med honom på resan.
Det kan väl inte bli mycket värre än det är idag i Sverige och över världen ? Våld, misshandel, förföljelse, sex, porr, homosexualitet och mass skiljsmässor, spiritism, häxor och avguderi.
Men för 2000 år sedan, runt Jesu födelse var det ännu värre, fullständigt moraliskt förfall. Romarna, judarna, grekerna var perversa. Skiljsmässor, incest, sex, pornografi, orgier och pologami. Det romerska riket var i moralisk korruption, för att inte tala om grekerna som vältrade sig smutsen, med flera horor och horkarlar på samma gång.
Mitt i detta föds Jesus och den kristna tron, de vände upp och ner på allt. Budskapet var super radikala, fly otukten, avhåll er från otukten, lev i renhet, i helighet det var budskapet mitt i förruttnelsen. Jesus skärper det ytterligare och säger; bara Du ser på en kvinna med lusta har Du begått äktenskapsbrott. Men Krist lag utgår från kärlek till Herren och kärlek till människorna.
Korint var en HUVUDSTAD, HAMNSTAD och HANDELSSTAD. Korint var huvudstaden i provinsen Akaja, Greklands största stad med 250.000 inv. Korint var en internationell hamnstad med mycket blandad befolkning som var inflyttade från olika delar av världen. Korint var en genomfartsled för världshandeln. Avgudadyrkan och omoral hörde till vardagslivet.
Till Korint kom en mängd religiösa och filosofiska strömningar, det fanns allt av ogudaktighet. Korint hade ett mycket dåligt rykte. Att leva ”korintiskt” betydde att leva ett liv i utsvävningar och otukt. Man talade om de ”korintiska flickorna” som var kända i hela det romerska riket, detta var benämningen på de prostituerade. Det mest berömda sevärdigheten i Korint var stadens Afroditetempel, där bedrevs prostitution av tusentals tempelskökor. Afroditegudinnan var den grekiska motsvarigheten till den romerska Dianagudinnan och dessa gudinnor står för fruktbarhet.
Mitt i allt detta kom Paulus på sin andra missionsresa till Korint ca. 50 år e. Kr. Efter 18 månader av evangelisation och predikande hade människor blivit frälsta och därmed, grundade han en församling och medlemmarna var till större del icke-judar, några från hög ställning i staden, ex. stadens kamrerer, men de flesta kom från mycket låg status, många slavar och frigivna fångar.
Efter några år på Paulus 3:e missionsresa besöker han Efesus i sällskap med Akvila och Priska. Här i Efesus får han ett brev från Korint med massor av frågor. Från Efesus skriver alltså Paulus ett brev tillbaka på 16 kapitel, för att hjälpa dem med deras ovisshet och kamp. Hela brevet går ut på att lösa problemen i församlingen, och undervisa de nykristna, troende hur man ska leva rätt i en ogudaktig miljö.
De kristna i Korinth var på direkt kollisionskurs med samhällets vanliga uppfattningar och korruption. Speciellt de unga i tron var mycket påverkade av levnadssättet som man praktiserade i staden, därför uppstod mycket problem i församlingen i fråga om avundsjuka, splittring, sekterism, sexuell omoral, avgudadyrkan, ockulta inslag och svårigheter för ledningen att upprätthålla disciplin och ordning bland medlemmarna.
Eftersom prostitution och sexuell omoral var så utbredd i staden visste de kristna inte vilken attityd de borde ha till äktenskap och samlevnad. Det visade sig, att korintierförsamlingens utsatta ställning i den hedniska miljön hade tagit sig många beklämmande uttryck, inte minst på det moraliska området. Till och med ett fall av blodskam förekom, kap. 5:1, något som var strängt förbjudet, inte bara i Moses lag utan även i den romerska lagen, och som också hedningarna bestämt tog avstånd från. Och till allt detta var församlingens medlemmar invecklade i rättegångar mot varandra inför hedniska domstolar, precis som det hänt i ”Knutby” dramat, vår tids mardröm.
Paulus ger dem raka och praktiska besked, han nämnde synderna vid namn som tex. homosexualiteten; ”Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant.” 1 Kor.6:9
Brevet är indelat följande;
Inledning; Hälsningar och tacksägelse; 1:1-9
1. Partiväsen och tvister; 1:10 – 4:21
2. Kristen vandel; kap. 5-7
3. Kristen frihet; kap. 8 – 11:1
4. Kristen gudstjänst; 11:2 – 14:40
5. De dödas uppståndelse; kap. 15
Avslutning; Förmaningar och hälsningar; kap.16
Läs och begrunda!
Maria Hallman