BIBELN 365 DAGAR – DAG 326

DAGENS TEXTER; Hes. 24, 25, 26 och Jak. 3

Hes. 24; Jerusalem liknas vid en kokande gryta. Profeten talar till det upproriska folket i liknelser. Profetens handlande, ett tecken.

”Den dagen skall din mun öppnas, och du skall tala till flyktingen och inte mer vara stum. Du skall vara ett tecken för dem, och de skall inse att jag är Herren.” Hes. 24:27

Hes. 25; Profetia mot Ammon. Profetia mot Moab. Profetia mot Edom. Profetia mot Filisteerna.

Hes. 26; Profetia mot Tyrus. Läs och begrunda!

ÖVERSIKT ÖVER HESEKIELS BOK

FÖRE JERUSALEMS FALL.

I. Profetens kallelse; kap.1-3

Herrens härlighet uppenbaras.

1. Hesekiels syn; kap.1

2. Hans gudomliga uppdrag; kap. 2-3

II. Domsförkunnelse över Juda; kap.4-24

Herrens härlighet lämnar Jerusalem.

1. Förebud om Jerusalems förstöring; kap. 4-7

2. Syner av förstöringen; kap. 8-11

3. Nya förutsägelser; kap. 12-19

4. Profeten som domare; kap. 20-23

5. Jerusalems belägring; kap. 24

III. Domsförkunnelse över andra folk; kap. 25-32

1. Fyra grannfolk kap. 25

2. Tyrus och Sidon; kap. 26-28

3. Egypten; kap. 29-32

EFTER JERUSALEMS FALL

IV. Frälsningsförkunnelse; kap. 33-39

1. Israels återupprättelse; kap. 33-37

2. Gogs anfall och undergång; kap. 38,39

V. En ny tid; kap.40-48

HERRENS HÄRLIGHET ÅTERVÄNDER TILL JERUSALEM.

1. Det nya templet; kap. 40-44

2. Det nya landet; kap. 45-48

Jak. 3; DEN ELAKA TUNGAN!

Lärare hade högt anseende och yrket var mycket respekterat i den judiska kulturen. Många judar som blivit kristna hade en önskan att bli lärare. Jakob varnar för det stora ansvaret. Visst är det en uppgift att sträva efter, men den medför ett stort ansvar eftersom undervisningen påverkar människors andliga liv. Om du har en läraruppgift eller ledarroll ställs det höga krav på att du verkligen är ett föredöme. Och det finns inget stöd för ”kvinnliga” sådana i varken G.T. eller N.T. För andliga lärare och ledare hade Gud bestämt skulle vara männens ansvar eftersom kvinnan skulle inte behöva utsätta sig att vara i frontlinjen och dessutom hade hon fullt upp med sina uppgifter där hemma, hjälpa de fattiga, de sjuka och gamla. Både vad du säger och inte säger är viktigt. Det är inte bara fråga om att säga rätt sak vid rätt tidpunkt, utan också att låta bli att säga det som inte ska sägas alls. Skvaller, ryktesspridning, skryt, falsk undervisning, överdrifter, lögn, kverulans, och smicker är bevis på att man inte behärskar sin tunga. Innan du säger något ska du fråga dig; ”Är det sant”, ”Är det nödvändigt” och ”Är det vänligt” ??

Jakob jämför de skadeverkningar tungan kan åstadkomma med en rasande skogsbrand. Den ondska tungan sprider är djävulsk. En obehärskad tunga kan göra fruktansvärd skada. Satan använder människors tunga kan för att splittra och vända människor mot varandra. Den sprider sitt förödande budskap snabbt, och ingen kan stoppa effekten av det som en gång har uttalas. Några få ord i ilska kan rasera ett förhållande som tagit år att bygga upp. Tänk på, innan du öppnar munnen, att dina ord är eld. Du kan varken kontrollera eller hindra dina ords framfart när de väl är uttalade. Det är bättre att försöka släcka en brand än att gå omkring och tända nya eldar. Den helige Ande vill ge oss ökad förmåga att behärska och kontrollera vad vi säger. Tungan ger oss en bild av vår grundläggande mänskliga natur. Vi är goda, eftersom vi är skapade till Guds avbild, men samtidigt är vi onda eftersom vi har avfallit och syndat. Gud arbetar med oss för att förändrar oss inifrån och ut. Medan den helige Ande renar vårt inre hjälper han oss också att kontrollera vårt tal så att det behagar Gud.

”Men tungan kan ingen människa tämja, ostyrig och ond som den är och full av dödligt gift. Med den välsignar vi Herren och Fadern, och med den förbannar vi människorna, som är skapade till Guds avbild. 10 Från samma mun kommer välsignelse och förbannelse. Så får det inte vara, mina bröder. Inte kan väl en källa från samma åder ge både sött och bittert vatten?  Mina bröder, inte kan väl ett fikonträd bära oliver eller en vinstock fikon? Inte heller kan en salt källa ge sött vatten.” Jak. 3:8-12

Säkert har du träffat någon som sagt sig vara vis men handlat dåraktigt. Verklig vishet har ett samband med människans karaktär. På samma sätt som du känner igen ett träd på dess frukt kan du bedöma hur vis du är genom att ge akt på dina handlingar och reaktioner. Dårskap åstadkommer oordning medan vishet leder till frid och godhet.

Läs och begrunda hela Jakobs brev kapitel 3, det är så lärorikt för oss alla. May God Bless You!

ÖVERSIKT ÖVER JAKOBS BREV.

I. PRÖVNINGAR OCH FRESTELSER; 1:2-18

1. Ståndaktighet och fullkomlighet; v. 2-4

2. Tro och Tvivel; v. 5-8

3. Fattigdom och rikedom; v. 9-11

4. Livets krona; v.12

5. Frestelsens ursprung och Guds goda gåvor; v. 13-18

II. ORDETS HÖRARE OCH GÖRARE; 1:19-27

1. Snar till att höra, snar till att göra; v. 19-27

2. En rätt gudsdyrkan; v. 26,27

III. INGEN SKILLNAD MELLAN FATTIG OCH RIK; 2:1-13

1. Icke anseende til personen; v. 1-7

2. Kärlekens konungsliga lag; v. 8-13

IV. TRO UTAN GÄRNINGAR; 2:14-26

1. Gagnlös tro; v. 14-20

2. Död tro; v. 20-26

V. TUNGANS BRUK OCH MISSBRUK ; 3:1-12

1. En liten men mäktig lem; v. 1-8

2. Välsignelse och förbannelse; v. 9-12

VI. Sann vishet och rätt vänskap; 3:13-4:10

1. Den vishet som kommer ovanifrån; 3:13-18

2. Vänskap med världen är fiendskap mot Gud; 4:1-10

VII. EN RÄTT KRISTEN VANDEL; 4:11 – 5:20

1. Att icke döma sin nästa; 4:11,12

2. Att göra Herrens vilja; 4:13-17

3. Att icke förtrycka den fattige; 5:1-6

4. Tålamod i lidandet; 5:7-12

5. Trons bön och gemenskap; 5:13-18

6. Omsorg om villfarande; 5:19,20

Maria Hallman