BIBELN 365 DAGAR – DAG 330

DAGENS TEXTER; Hes. 34, 35 och 1 Petr. 2

Hes. 34; ISRAES HERDAR! Tänk va´många som går omkring och är besvikna och bittra på pastorer, präster och andliga ledare, därför att de bara tänkte på sig själva och talade utifrån politiskt korrekthet istället för att ge folket sin rätta föda Guds Ord ?

“Herrens ord kom till mig. Han sade: “Du människobarn, profetera mot Israels herdar, profetera och säg till dem: Så säger Herren, Herren: Ve er, ni Israels herdar, som bara tagit hand om er själva! Skulle inte herdarna ta hand om hjorden? I stället åt ni upp det feta, ni klädde er med ullen och slaktade de gödda djuren. Men ni tog inte hand om hjorden. De svaga stärkte ni inte, de sjuka botade ni inte, de sårade förband ni inte, de som drivit vilse förde ni inte tillbaka, de förlorade sökte ni inte upp, utan med hårdhet och grymhet härskade ni över dem. De skingrades, eftersom de inte hade någon herde. De blev till mat åt alla markens djur när de skingrades. Mina får irrar nu omkring på alla berg och alla höga kullar. Över hela landet är mina får kringspridda utan att någon frågar efter dem eller söker upp dem. Hör därför Herrens ord, ni herdar: Så sant jag lever, säger Herren, Herren, sannerligen, därför att mina får har lämnats till rov och därför att mina får har blivit ett byte för alla vilda djur – de har ju ingen herde – och eftersom mina herdar inte frågar efter mina får, då herdarna bara tänker på sig själva och inte på mina får, därför, ni herdar: Hör Herrens ord:  Så säger Herren, Herren: Se, jag är emot herdarna och skall utkräva mina får ur deras hand och göra slut på deras herdetjänst. Herdarna skall då inte mer kunna föda sig själva på detta sätt, ty jag skall rädda mina får ur deras gap, så att de inte blir föda åt dem.” Hes. 34:1-10

DEN RÄTTE HERDEN! Herren säger; Jag själv ska ta hand om de vilsegångna fåren. Bli uppmuntrad och styrkt i Jesu namn trots omständigheterna.

“Ty så säger Herren, Herren: Jag skall själv söka upp mina får och ta mig an dem. Liksom en herde tar sig an sin hjord när han är bland sina får, som varit skingrade, så skall också jag ta mig an mina får och rädda dem från alla de orter dit de skingrades en mulen och mörk dag. Jag skall föra dem ut från folken och samla ihop dem från länderna och låta dem komma till sitt eget land och föra dem i bet på Israels berg, vid bäckarna och där man i övrigt kan bo i landet. På goda betesmarker skall jag föra dem i bet, på Israels höga berg skall de få sina betesmarker. Där skall de vila sig på goda betesmarker, och de skall ha rikligt med bete på Israels berg. Jag skall själv föra mina får i bet och låta dem vila sig, säger Herren, Herren. De förlorade skall jag söka upp, de som gått vilse skall jag föra tillbaka, de sårade skall jag förbinda, och de svaga skall jag stärka. Men de feta och de starka skall jag förgöra. Jag skall ta hand om dem med rättvisa.” Hes. 34:11-16

Hes. 35; Dom över Edom!

ÖVERSIKT ÖVER HESEKIELS BOK

FÖRE JERUSALEMS FALL.

I. Profetens kallelse; kap.1-3

Herrens härlighet uppenbaras.

1. Hesekiels syn; kap.1

2. Hans gudomliga uppdrag; kap. 2-3

II. Domsförkunnelse över Juda; kap.4-24

Herrens härlighet lämnar Jerusalem.

1. Förebud om Jerusalems förstöring; kap. 4-7

2. Syner av förstöringen; kap. 8-11

3. Nya förutsägelser; kap. 12-19

4. Profeten som domare; kap. 20-23

5. Jerusalems belägring; kap. 24

III. Domsförkunnelse över andra folk; kap. 25-32

1. Fyra grannfolk kap. 25

2. Tyrus och Sidon; kap. 26-28

3. Egypten; kap. 29-32

EFTER JERUSALEMS FALL

IV. Frälsningsförkunnelse; kap. 33-39

1. Israels återupprättelse; kap. 33-37

2. Gogs anfall och undergång; kap. 38,39

V. En ny tid; kap.40-48

HERRENS HÄRLIGHET ÅTERVÄNDER TILL JERUSALEM.

1. Det nya templet; kap. 40-44

2. Det nya landet; kap. 45-48

1 Petr. 2; Apostel Petrus led martyrdöden under kejsar Nero, någon gång under åren 64-67 e. Kr. och man tror att detta brevet var skrivet strax före denna tidpunkt. Man tror att Markus var med Petrus i den sista tiden i Rom och att det var han Markus som nedtecknade Petrus predikan. Petrus brev är mäktiga och varje mening innehåller så mycket. Apostel Paulus skrev 13 brev så han kunde lägga ut texten lite mera, medans Petrus skrev två brev och då blir det koncentrerat. Läs och begrunda!

HYCKLERI avskyr vi, det finns så mycket hyckleri i politiken och politiskt korrekthet att ibland orkar man bara inte höra mera och stänger av TV´n. Men tyvärr finns det mycket hyckleri i våra kristna församlingar, kristen TV och Radio också. Folk stänger av och går ur församlingen på grund av detta. Apostel Petrus han säger efter ett långt prövosamt liv; LÄGG BORT HYCKLERIET m.m.

“Lägg därför bort allt slags ondska, falskhet och hyckleri, avund och förtal.” 1 Petr. 2:1

ETT HELIGT PRÄSTERSKAP!

I Gamla Testamentet byggde Mose tabernaklet i öknen och kung David samlade ihop materialet för att bygga templet i Jerusalem, men det blev Davids son Salomo som fick bygga upp templet. Vilket senare blev Herodes tempel som idag bara finns en mur kvar, där alla judar står och nickar och ber. Allt material finns redo att bygga det tredje templet, enligt den judiska traditionen ska templet byggas upp när Messias kommer. Enligt kristendomen så identifierar sig Jesus som syndoffret och påskalammet som offrades för folkets räddning vid påsk (pesach). Kristi blod är offerblodet som bars in i det allra heligaste till försoning (Hebr. 9), som fullbordande av all offerritual, i det himmelska tabernakel som är den förebilden till det jordiska templet. Enligt De tidigare tempeloffren har enligt kristendomen bara varit symboliska, tillfälliga offer, som inte fullkomligt löste syndaproblemet, utan var förebild för Jesu offer (Hebr 10). Således gör tron på Jesu offer ytterligare offer meningslösa. Dessutom kopplas Abrahams nästan fullbordade offer av sin son Isak, till förbundet med Gud, där Gud på samma plats, Jerusalem, senare låter sin son Jesus offras. Evangelierna anger att templet i förlåten rämnade i det ögonblick som Jesus gav upp andan på korset och det står att den kristustroende har rätt att själv gå in i det allra heligaste i andlig mening, genom Jesus som överstepräst (Hebr 10:19). Mäktigt att vi alla på Kristus troende, födda på nytt är ett “konungsligt prästerskap i Kristus” och med frimodighet kan vi gå fram till nådens tron utan fruktan och begära hjälp i rätt tid. Halleluja!

“Men ni är “ett utvalt släkte, ett konungsligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk, för att ni skall förkunna hans härliga gärningar”, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus. Ni som förut inte var ett folk är nu Guds folk, ni som inte hade fått barmhärtighet har nu fått barmhärtighet.” 1 Petr. 2:9,10

EN NY LIVSFÖRING! Men tro inte för ett ögonblick att du kan gå inför Herren, hur som helst. Om du lever i superi, rökare, otukt, homosexualitet, hatisk och bitter. Omvänd dig från avgudarna och den köttsliga och världsliga begären och kom inför Herren rentvättad i det blod som Jesus utgjöts för dina och mina synder på Golgata.

“Mina älskade, jag uppmanar er som främlingar och gäster att hålla er borta från de köttsliga begären som för krig mot själen. Uppför er väl bland hedningarna, så att de, när de anklagar er som förbrytare, ser alla goda gärningar ni gör och prisar Gud den dag han uppsöker dem. Underordna er varje myndighet för Herrens skull, det må gälla kejsaren som högste härskare eller landshövdingarna, som är utsända av honom för att straffa dem som gör det onda och hedra dem som gör det goda. Ty det är Guds vilja att ni genom att göra gott skall tysta munnen på oförståndiga och okunniga människor. Ni är fria, men använd inte friheten som täckmantel för att göra det onda utan för att tjäna Gud. Visa aktning för alla, älska bröderna, frukta Gud och vörda kejsaren.” 1 Petr. 2:11-17

KRISTUS VÅRT FÖREDÖME OCH FRÄLSARE.

“Ni slavar, underordna er era herrar och visa dem all respekt, inte bara de goda och milda utan även de hårda. Om någon som vet att Gud är med honom, håller ut när han får lida oskyldigt, så är det nåd från Gud. Vad är det för berömvärt, om ni härdar ut med att bli slagna när ni handlar orätt? Men om ni håller ut när ni får lida fast ni handlar rätt, då är det nåd från Gud. Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni skulle följa i hans fotspår. “Han hade inte begått någon synd, och svek fanns inte i hans mun”. När han blev smädad, smädade han inte igen, och när han led, hotade han inte, utan överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist.” 1 Petr. 2:18-23

I JESU SÅR ÄR VI HELADE!

“Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade. Ni var som vilsegångna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare. 1 Petr.2:24,25

Profeten Jesajas 700 år innan uppfyllelsen skrev Jesajas denna proklamation om Jesus Messias Guds Son att han skulle ta bort alla sjukdomar.

“Han var föraktad och övergiven av människor,
en smärtornas man och förtrogen med lidande,
lik en som man skyler ansiktet för,
så föraktad att vi räknade honom för intet.
Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig,
medan vi höll honom för att vara hemsökt,
slagen av Gud och pinad.
Han var genomborrad för våra överträdelsers skull,
slagen för våra missgärningars skull.
Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid,
och genom hans sår är vi helade.” Jes. 53:3-5

PETRUS FÖRSTA BREV

Inledning; 1:1,2

I. FRÄLSNINGEN I KRISTUS; 1:3-2:10

1. Lovprisning för frälsningen; 1:3-9

2. Profeterna och frälsningen; 1:10-12

3. Den dyrbara frälsningen; 1:13-25

4. Tillväxt i frälsningen; 2:1-10

II. DE KRISTNAS VANDEL; 2:11-5:11

1. I en hednisk miljö; 2:11,12

2. Gentemot överheten; 2:13-17

3. Gentemot överordnade; 2:18-25

4. I hemmet; 3:1-7

5. I lidande och förföljelse; 3:8-4:19

6. I församlingen; 5:1-11

Avslutningen; 5:12-14

Maria Hallman