BIBELN 365 DAGAR – DAG 81

DAGENS TEXTER; Josua 7, 8 och Luk.2:25-52;

Josua 7; Akans synd! Ibland sa Herren; TA DET TILLSPILLOGIVNA och ibland sa Herren; TA INTE DET TILLSPILLOGIVNA! Nogsamhet, nogsamhet, lyssna noga på vad Herrens Ord säger och va´följsam på Herrens tilltal. Guds röst i ditt hjärta måste alltid vara i samspel med vad hela Bibeln säger. Kommer du ihåg; ALL SKRIFT…..2 Tim.3:16

“Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet.” 2 Tim.3:16

Josua var förtvivlad. Jeriko intog vi, lätt som en plätt, Herrens namn blev ärat och fruktat. Men denna lilla plats “Ai” som inte hade många invånare, övervann Israels här. Hur kunde detta komma sig ? Nu kommer alla folk runt omkring oss, ha övertaget. Josua är förtvivlad! Då talar Herren till Josua; Det finns synd i Israels läger! Läs och begrunda!

“Och Herren svarade Josua: “Res dig upp! Varför har du fallit ner på ditt ansikte?  Israel har syndat, de har överträtt mitt förbund som jag ingått med dem. De har tagit av det tillspillogivna, de har stulit, ljugit och lagt det stulna bland sina egna ägodelar.  Därför kan inte Israels barn stå emot sina fiender, utan de måste fly för dem, ty de är själva drabbade av tillspillogivning. Jag vill inte mer vara med er, om ni inte skaffar bort från er det tillspillogivna.  Stig upp, helga folket och säg: Helga er till i morgon. Ty så säger Herren, Israels Gud: Något tillspillogivet finns hos dig, Israel. Du kan inte stå emot dina fiender, förrän ni avlägsnar det ifrån er.  Tidigt i morgon skall ni träda fram, den ena stammen efter den andra. I den stam som Herren pekar ut, skall den ena släkten efter den andra träda fram. I den släkt som Herren pekar ut, skall den ena familjen efter den andra träda fram. I den familj som Herren pekar ut, skall den ene mannen efter den andre träda fram.  Den som blir utpekad med det tillspillogivna skall brännas upp i eld med allt vad han har, därför att han har överträtt Herrens förbund och gjort vad som är en dårskap i Israel.” Josua lät tidigt följande morgon Israel träda fram, stam efter stam, och Juda stam blev utpekad.  När han lät Juda släkter träda fram, pekade han ut seraiternas släkt. När han lät seraiternas släkt träda fram, man efter man, pekade han ut Sabdi.  När han lät dennes familj träda fram, man efter man, pekade han ut Akan, son till Karmi, son till Sabdi, son till Sera av Juda stam.  Då sade Josua till Akan: “Min son, ge Herren, Israels Gud, ära och bekänn inför honom. Säg mig vad du har gjort och dölj ingenting för mig.” Akan svarade Josua: “Det är sant. Jag har syndat mot Herren, Israels Gud. Detta är vad jag har gjort:  Jag såg bland bytet en dyrbar mantel från Sinear och tvåhundra siklar silver och en guldplatta som vägde femtio siklar, och jag fick begär till det och tog det. Det är gömt i jorden i mitten av mitt tält med silvret underst.” Då skickade Josua några män dit och de skyndade sig till tältet, och se, där låg det stulna med silvret underst.  De tog ut det ur tältet och bar det till Josua och alla Israels barn och lade ner det inför Herren.  Då tog Josua och hela Israel Akan, Seras son, och silvret och manteln och guldplattan och hans söner och döttrar, hans oxar, åsnor och får och hans tält och allt övrigt som han hade och förde dem upp till Akors dal.  Och Josua sade: “Varför drog du fördärv över oss? I dag skall Herren bringa olycka över dig.” Sedan stenade hela Israel honom. De brände upp dem och kastade stenar över dem.  Över Akan reste de ett stort stenröse, som finns kvar än i dag. Och Herren vände sig ifrån sin glödande vrede. Därför fick den platsen namnet Akors dal, som den fortfarande heter.” Jos.7:10-26

Josua 8; När synden var borta från Israels läger, då gav Herren dem en ny chans att inta staden Ai och besegra fienden. Josua och Israels folk hade lärt sig en läxa. Lyssna och gör exakt vad Herren säger. Josua fick en strategi, hur de skulle inta staden “Ai” och detta var lyckosamt. I och med detta hade Israels folk fått tillbaka respekten från alla folk och städer runt omkring. Gudsfruktan! Detta fattas i Guds församling idag, fienden runt omkring oss, skrattar och förnedra oss om och om igen. De har övertaget, varför ? därför det finns synd i Guds församling och därför ingen SEGER!  Låt oss omvända oss, göra upp med världen en gång för alla och inta vår position och få tillbaka respekten. UT MED SYNDEN OCH VÄRLDEN I VÅRA GUDS FÖRSAMLINGAR! Låt oss få se Guds härlighet mitt i bland oss och en genomgripande väckelse i Sverige, klockan är fem i tolv. Läs och begrunda!

Ais erövring för andra gången men denna gången tog Israels här hem segern.

“Herren sade till Josua: “Frukta inte, var inte förskräckt! Tag med dig allt krigsfolk och stå upp och drag ut mot Ai. Se, jag har givit kungen i Ai med hans folk, hans stad och hans land i dina händer.  Och du skall göra med Ai och dess kung som du gjorde med Jeriko och dess kung, men rovet och boskapen därifrån får ni behålla som ert byte. Lägg ett bakhåll mot staden på andra sidan om den.” Då bröt Josua upp med allt krigsfolket för att tåga mot Ai.” Jos. 8:1-3

Luk. 2:25-52; Här kan vi läsa om SIMEON som befann sig på rätt plats på rätt timme i Jerusalem, i templet precis när Josef och Maria kom dit med det nyfödda barnet. Simeon var rättfärdig, gudfruktig, levde i det profetiska Ordet, den helige Ande var över honom och han hade en profetisk gåva. När han såg det lilla barnet Jesus visste han utan tvivel, detta barnet, är det vi väntat på, Israels tröst, Messias den smorde. Han tog Jesus i sina armar och prisade Gud, profeterade över Jesus, välsignade föräldrarna och profeterade in i Marias liv. När du lever i Ordet och bönen då är du mitt i händelsernas centrum, spännande!

 “Och Simeon välsignade dem och sade till hans mor Maria: “Se, denne är satt till fall och upprättelse för många i Israel och till ett tecken som blir motsagt.  Ja, också genom din själ skall det gå ett svärd. Så skall det bli uppenbarat vad många människor tänker i sina hjärtan.” Luk.2:34,35

Här talas också om en annan intressant person HANNA. Hon var Fanuels dotter av Asers stam. Efter 7 års äktenskap blev hon änka. Hon var alltid i templet dag och natt, prisade Herren, fastade och bad. Hon var 84 år när hon fick se Jesus, och hon visste, här är han, därför hon levde i det profetiska Ordet. Hon var en profetissa och evangelist, talade om för alla som kom till templet, vad som hade hänt. Jesus, Jerusalems frälsning har kommit.

Jesus som tolvåring i templet. Läs och begrunda!

Maria Hallman