BIBELN 365 DAGAR – DAG 92

DAGENS TEXTER; Dom. 8, 9 och Luk. 8:22-56

Dom. 8;  Gideon var den 4:e domaren och profet i Israel, verkade mellan 1169 f. Kr. – 1162 f.Kr. mot midjaniterna; Dom. 6:1 – 8:32.

Midjaniterna var svåra att besegra men tillslut fick Gideon seger. Gideon vägrar att bli kung över Israel, senare lyckades folket att övertala Saul att bli kung, men detta var ju också, inte vad Herren ville. Herren Gud var Kung över Israel, men så ville inte folket ha det, de ville ha en jordisk kung, som alla de andra, hade runt omkring dem. Men Gideon stod emot folkets smicker, han var Israels profet och domare i 40 år och därmed fullbordade han sitt uppdrag. Läs och begrunda!

“Så blev Midjan kuvat under Israels barn och upplyfte inte mer sitt huvud. Och landet hade ro i fyrtio år, så länge Gideon levde.
Gideon dör. Men Jerubbaal, Joas son, begav sig hem och stannade där.  Gideon hade sjuttio egna söner, ty han hade många hustrur.  Han hade en bihustru i Sikem, och hon födde honom också en son, som han gav namnet Abimelek.  Och Gideon, Joas son, dog i hög ålder och blev begravd i sin fader Joas grav i det abiesritiska Ofra. När Gideon var död, var Israels barn trolösa igen och höll sig till baalerna. De gjorde Baal-Berit till gud åt sig.  Israels barn tänkte inte på Herren sin Gud, som hade befriat dem från alla deras fienders hand runt omkring.  Inte heller visade de Jerubbaals, Gideons, hus någon kärlek i gengäld för allt gott som han hade gjort mot Israel.” Dom.8:28-35

Dom. 9; Lägg märke till olivträdet, fikonträdet, vinstocken symbolisera det rätta, därefter kommer törnbusken som symbolisera det felaktiga Dom. 9:14 Abimelek som var son till Gideon genom en bihustru var ond och uträknesam. Men Gud sände en ond ande som plågade honom. Läs och begrunda!

Abimelek dör!

“När Abimelek hade härskat över Israel i tre år,  sände Gud en ond ande mellan Abimelek och männen i Sikem, så att dessa avföll från Abimelek.  Detta skedde för att våldet mot Jerubbaals (Gideons namn) sjuttio söner skulle bli hämnat och för att deras blod skulle komma över deras bror Abimelek som dödade dem, och över männen i Sikem, som hade hjälpt honom att döda sina bröder. Dom.9:22-24

Man brukar säga; “Synden straffar sig självt.” Det är sant också i Abimeleks liv. Läs och begrunda!

“Så lät Gud Abimelek få igen det onda som han hade gjort mot sin far, då han dödade sina sjuttio bröder. Och allt det onda som Sikems män hade gjort, lät Gud komma tillbaka över deras egna huvuden. Så kom Jotams, Jerubbaals sons, förbannelse över dem. Dom.” 9:56,57

Luk. 8:22-56; Jesus stillar stormen. Kanske du ropat i din djupa förtvivlan; Mästare, Mästare jag går under! När du ropar från djupet av ditt hjärta och gråter ut och omvänder dig, från allt som du kommer på, att omvända dig från, då kommer Jesus vakna, var så säker. Jesus träder in och stilla stormen i ditt liv, kanske omständigheterna är de samma, men du är lugn och trygg och vet; min Jesus kommer att ta hand om stormen. Bråkar andra runt omkring dig; “Hold your peace”  du behöver inte vara delaktig längre, någon annan har tagit över din sak; JESUS!

Jesus befinner sig i staden Kapernaum som ligger vid Gennesarets sjö i områden Galileen, 28 e.Kr. Här driver Jesus ut en ”Oren andemakt”. Denna andemakt ska drivas ut ur våra familjer och församlingar. I den grekiska grundtexten för ”oren ande” är ”akatharsia” vilket är nära förbundet med otukt men också med annat som tex. samlarmani av skräp. Denna andemakt kan visa sig både fysiskt, kultiskt och etiskt. Den agera inte bara i handling men opererar i människors tankar och ord. Andemakter i en människa kan vara i olika stadier mer eller mindre, det beror på hur mycket utrymme den får av personen. Oren andemakt som har fått mycket utrymme i en person, då stannar det inte med bara tankar och ord då går man över till handling. Tex. sex tillsammans med okulta riter, hemlighetsmakeri, djävuldyrkan, avgudadyrkan, uppror och homosexuella tillställningar, onani och porrnografi. Men denna andemakt kan finnas i ett kristet hem eller i den kristna församlingen likasom i världsliga sammanhang, den ska motarbetas och få så lite utrymme som möjligt och tillslut ska den drivas ut en gång för alltid i Jesu namn. Om du har en pojk eller flicka eller din man eller din hustru eller en församlingsmedlem som har en oren andemakt visar den sig oftast i följande beteende; isolering i timmar, depretioner, vill inte duscha och hålla sig ren, smutsig, oordning i hemmet, ilska, självömkan, samlar skräp och prylar och massor av djur i hemmet, men andemakten kan vara också väldigt sofistikerad som tex. det vi ser bland politiska kvinnor i den feministisk regeringen i Sverige, Isebels ande, avguderi. UT MED ALLT IHOP I JESU NAMN! Hur ska man då bli av med det ? Alla andemakter verkar i mörkret och vi måste först och främst sätta strålkastare på andemakten så att den avslöjas och här behövs mycket visdom och livserfarenhet. Konfrontera personen, konfrontera regeringen! Men om pastorn predikar om dessa ämnen från talarstolen då sätter han strålkastare på andemakten och utan någon själavård befrias du och renas. Guds Ord är mäktigt, och om du sätter tro till det och bekänner din synd, renas och befrias du omedelbart. Men om du som läser detta idag och har haft denna andemakt i åratal och vet att du klara inte detta själv att bli fri, be om hjälp till någon som du har djupt förtroende för. Här börjar en lång resa men var så säker du kommer att bli fri. Och när det gäller den svenska feminist regeringen, den kan bara drivas ut med att Guds Ord kommer in i vår regering och riksdag och att Jesus blir Herre mitt ibland dem. Och det är vi väl alla överens om, att det är en bit dit innan det skulle ske ? Lägg märke till en sak till och den orene andemakten är naken v.27, men när Jesus hade drivit ut den orene anden står det att mannen var klädd och vid sina sinnen, ödmjuk vid Jesu fötter. Ibland när de kristna kvinnorna och världens kvinnor visar sina bröst med djupa urringningar för allmänheten, man blottar sig för andra män och kvinnor. Det är beklagligt, naivt, upproriskt, Isebel är verksam, en oren ande som behöver konfronteras av Jesus. Kom till Jesus han vill och kan befria dig!  Läs nu texten;

Jesus uppväcker Jairus dotter!

Det var folkskaror överallt som ville få hjälp av Jesus. Synagogföreståndare Jairus hade en 12 årig dotter som ligger för döden, Jesus helar henne. Men på väg till Jairus är det någon som rör vid hans mantel och kraft går ut ifrån Jesus. Den som rörde vid Jesus var en kvinna som hade haft blödningar i 12 år och hon blev omedelbart helad. Lägg märke till att det finns inga kvinnor i bibeln som vi känner vid namn som lägger händerna på någon och de blir friska ? Alltså kvinnlig helandetjänst finns inte i bibeln ? däremot finns det många kvinnor som blir helade själva och hjälpta utav Jesus och apostlarna. Läs och begrunda!

Maria Hallman