BIBELN 365 DAGAR – DAG 93

DAGENS TEXTER; Dom. 10, 11 och Luk. 9:1-36

Dom. 10; Tola, Israels domare i 23 år. Jair, Israels domare i 22 år. Men Israels barn gjorde åter vad ont var i Herrens ögon. Israels barn vände sig till avgudarna och Herrens vrede vände sig emot dem och gav dem till filisteerna och ammoniternas hand i 18 år. Därefter ropade Israels barn till Herren om hjälp. Men då var Herren tjurig emot dem och sa; “Gå och ropa till de gudar som ni har utvalt, må de rädda Er.” Men Israels barn skaffade bort avgudarna och ropade till Herren och då kunde inte Herren se deras lidande mera utan trädde in och gav dem en frälsare JEFTA. Läs och begrunda!

Dom. 11; Femte domaren Jefta 1096 – 1090 f.Kr. mot ammoniterna; Dom. 10:6 – 12:7

Det är märkligt att Herren ska alltid använda män som först är uteslutna, hatade och oftas kommer från fattigdom. Som Jefta, han var son till en sköka, alltså en hora och därför drev halvbröderna honom bort och talade om att Jefta inte skulle få något arv från fadern Gilead. Men när de behövde honom kallade de på Jefta att bli deras anförare därför han var en tapper stridsman. Läs och begrunda!

Luk. 9:1-36; Jesus sänder ut de tolv och gav dem makt över alla onda andar, fick kraft att bota sjukdomar och att predika Guds Rikes lagar. Jesus mättar fem tusen män; Och det gick till på följande sätt, Jesus tog de 5 bröden och de 2 fiskarna och såg mot himlen och välsignade maten, bröt bröden och gav till lärjungar och lärjungarna gav åt folket. Petrus bekännelse; Du är Guds Messias!

I Jesu efterföljd!

“Sedan sade han till alla: “Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och varje dag ta sitt kors och följa mig. Ty den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det.  Vad hjälper det en människa, om hon vinner hela världen men förlorar sitt liv eller själv går förlorad?  Den som skäms för mig och mina ord, honom skall Människosonen skämmas för, när han kommer i sin och sin Faders och de heliga änglarnas härlighet.” Luk.9:23-26

Jesu härlighet uppenbaras genom att ett moln sänktes över Jesus, Petrus, Johannes och Jakob. De ville stanna på berget, bygga hydda, sova, mysa och ha Jesus för sig själva. Hur som helst detta var inte anledningen till att Jesus hade tagit med dem upp på berget, anledningen var att de skulle bli förvandlade i hjärtat, för att möta och betjäna folkskarorna nedanför berget. Gå ut och gör alla folk till lärjungar!

Bibeln är en manlig bok, för det mesta talar Herren till männen. Det går som en röd tråd från skapelsen till uppenbarelseboken. Gud skapade Adam och Gud talade till Adam vilka regler som fanns i lustgården. Adam undervisade Eva om vilka regler som fanns i lustgården. Jesus väljer ut 12 män apostlar/lärjungar inte 12 kvinnor eller 6 av varje. Jesus talar till apostlarna vad de ska göra i tre steg 1. driva ut onda andar, 2. bota sjuka, 3. predika om Guds rike. Detta är först och främst männens uppgift. Och det är intressant hur Jesus bemöter folkskarorna, han snackar inte så mycket om “onda andar”  “heladeunder” han driver ut onda andar och gör folket friskt. För det tredje; talar han om Guds Rike i Liknelser, han utrustar och helga folket. inte tvärtemot. Jesus frågar Petrus; Vem är jag ? Jesus tar med tre lärjungar upp på berget för att de ska bli förvandlade inifrån och ut. Männen inte tre kvinnor! Jesus älskar kvinnorna, änkorna och står på den faderlöses sida, men vi måste acceptera att Gud har skapat oss olika, för olika uppgifter. Försöker vi göra männen till kvinnor och kvinnor till män, lider hela samhället; familjen, församlingen och regeringen!

Detta betyder inte att Herren inte använder kvinnan att göra både stora och små insatser i Guds rike. Låt mig påminna Er om några stycken; För det första har kvinnan fått den stora gåvan att föda barn och att vara mamma till Abraham, Mose, Josef, Jesus, Petrus och Paulus m. fl. vilken uppgift, oersättlig, du kan aldrig byta ut mamma med pappan. För det andra använde Herren kvinnan tex. Rahab gömmer spejarna, Jael dödar den onde befälhavare Sisera med en tältplugg, en annan kvinna kastade ner en kvarnsten på Abimeleks huvud och listan kan bli lång om jag bara hade tiden.

Maria Hallman