BIBELN 365 DAGAR – DAG 99

DAGENS TEXTER; 1 Sam. 1, 2, 3 och Luk.12:1-34

1 Sam. 1; Samuelsböckerna; De här två böckerna i grundtexten är en enda bok. De omspänner tiden mellan Samuels födelse omkring år 1100 f. Kr. till slutet av kung Davids regeringstid år 970 f. Kr. I första Samuelsboken möter vi den siste domaren i Israel, Samuel och  Israels förste kung, benjamiten Saul, unde ett dramatiskt skede i Israels historia. Andra Samuelsboken domineras av Sauls efterträdare från Juda stam, kung David och Israels expansion med Jerusalem som huvudstad.

1 Sam.1; Här möter vi två kvinnonamn till Hanna och Peninna utav 153 kvinnonamn i hela bibeln, men tusentals namn på män i bibeln. Här ser vi en god och en ond kvinna. Hanna blev mobbad utav Peninna. Peninna som var ond och hade många söner och döttrar. Hanna som bad och fruktade Herren var barnlös. Det skulle ju egentligen varit tvärtemot. Vi kan se detta flera gånger i Bibeln, flera gudsmän som skulle bli använda speciellt av Herren  blev födda utifrån ett mirakel. Sara var ofruktbar men genom ett mirakel och ett löfte från Gud födde hon Isak. Rakel var ofruktbar men genom ett mirakel och ett ord från Gud födde hon Josef och Benjamin. Elisabeth var ofruktbar men genom ett mirakel och ett löfte från Gud födde hon Johannes Döparen. Hanna var ofruktbar med genom ett mirakel och ett ord från Gud födde hon Samuel. Hanna överlämnar Samuel åt Herren och infriade sitt löfte att Samuel skulle för alltid tillhöra Herren och växa upp i templet.

1 Sam. 2; Hannas lovsång! Det märks genom denna text att Hanna hade lärt känna sin Herre Gud. Många gånger ser det ut som fienden och den ogudaktige har rikedomarna och allt går på räls, men vi som vi tjäna Herren är fattiga och ofruktbara. Det är genom många lidande som vi träder in i Guds Rike MEN VI VET SLUTET. Herren har sista Ordet i varje situation, förtröstar vi på Herren ger han oss en härlig seger. Hanna fick 3 söner och 2 döttrar efter Samuel. 1 Sam.2:21 Halleluja GE INTE UPP, Herren är den som ödmjukar och upphöjer!

Hanna bad och sade:
“Mitt hjärta fröjdar sig i Herren,
mitt horn är upphöjt genom Herren.
Min mun är vidöppen mot mina fiender,
ty jag gläder mig i din frälsning.
Ingen är helig som Herren,
ty ingen finns utom dig.
Ingen klippa är som vår Gud.
Tala inte så högmodigt,
låt inte fräcka ord komma från er mun.
Ty Herren är en Gud som vet allt,
och hos honom vägs gärningarna.
Hjältarnas bågar är sönderbrutna,
men de stapplande rustar sig med kraft.
De mätta måste tjäna för bröd,
men de hungriga hungrar inte mer.
Den ofruktsamma föder sju barn,
men den som fick många söner tynar bort.
 Herren dödar och gör levande,
han för ner i dödsriket och upp därifrån. 

Herren gör fattig och han gör rik,

han ödmjukar och han upphöjer.

Han reser den ringe upp ur stoftet,
ur dyn lyfter han upp den fattige
för att sätta honom bland furstar.
Ja, han låter honom ärva härlighetens tron.
Ty jordens grundpelare är Herrens,
och på dem har han byggt världen.
Sina frommas fötter bevarar han,
men de ogudaktiga tystas i mörkret,
ty av egen kraft är ingen stark.
De som strider mot Herren
blir krossade,
mot dem dundrar han i himlen.
Herren dömer jordens ändar
och ger makt åt sin konung.
Han upphöjer sin smordes horn.”
Elkana gick hem igen till Rama. Men Samuel gjorde tjänst inför Herren under prästen Eli.” 1 Sam.2:1-11

1 Sam. 3; Så starkt. Herren uppenbarar sig för Samuel. Tre gånger ropade Herren på Samuel och Samuel trodde det var prästen Eli som ropade. Eli fick hjälpa Samuel att förstå Herrens röst. Fjärde gången Herren ropade på Samuel sa han; “Tala Herren din tjänare hör.” Det var tuffa ord Samuel fick ta emot; Prästen Eli blir bestraffad för att han inte tillrättavisat och uppfostrat sina söner Hofni och Pinehas.

“Då sade Herren till Samuel: “Se, jag skall i Israel göra något som kommer att ge eko i båda öronen på var och en som får höra det.  På den dagen skall jag låta komma över Eli allt vad jag har talat mot hans hus, från det första till det sista. Jag har kungjort för honom att jag skall döma hans hus till evig tid på grund av den synd han kände till, nämligen att hans söner drog förbannelse över sig, utan att han tillrättavisade dem.  Därför har jag också med ed betygat om Elis hus att dess missgärning aldrig någonsin skall försonas, vare sig med slaktoffer eller med någon annan offergåva.” Samuel låg kvar till morgonen då han öppnade dörrarna till Herrens hus. Han var rädd för att berätta synen för Eli.  Men Eli ropade på Samuel; ” 1 Sam. 3:11-16 Läs och begrunda!

Luk. 12:1-34; Varning för hyckleri. Lägg märke till att det står att det var 10.000 tals människor som ville höra Jesus. De var rädda för att någon skulle bli skadad och att de trampade ner varann. Jesus var populär och fariséerna var avundsjuka på denna framgång. Det första Jesus talar om är “HYCKLERIET” Just vid detta tillfälle botar han inga sjuka, här talar han omvändelse på djupet av deras själ och ande.

“Ingenting är dolt som inte skall bli uppenbarat, och ingenting är gömt som inte skall bli känt. Därför skall allt vad ni har sagt i mörkret höras i ljuset, och vad ni har viskat i örat inne i kammaren skall ropas ut på taken.” Luk.12:2,3

När man läser denna vers, vill man ta handen för munnen, tala är silver men tiga är guld. Samtidigt tänker jag på övervakningskamror, telefonen, datorn, TV och Satelliter, både på gott och ont. Allt är uppenbarat inför Herren Gud utan några hjälpmedel men djävulen behöver alla typer av hjälpmedel för att kolla upp oss.

Sann Gudsfruktan! Var inte rädda för människorna.

Jesus säger vidare; “Var inte rädda för dem som dödar kroppen men sedan inte kan göra något mer.  Jag vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna. Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta. Luk.12:4,5

Om jag någonsin blir betrodd av Herren och människor att ha evangelistiska möten ska jag aldrig mera avsluta ett möte utan ge möjlighet att bli frälsta. Frälsningsinbjudan; 1. predika himmel och helvete. 2. alla böjer sina huvuden och blundar. 3. de som vill bli frälsta räcker upp sin hand som ett tecken på att man vill ta emot. 4. Alla i hela lokalen reser sig upp. 5. ALLA SOM VILL BLI FRÄLSTA KOMMER FRAM TILL PLATTFORMEN. 6. Vi ber offentligt frälsningsbönen med dem. 7. Vi jublar och glädjs och tackar Jesus. 8. Förebedjar team tar med dem till en sidolokal där de får deras namn och adress. 9. De ber för var och en ännu en gång och de får en bok, de första stegen i tron. 10. De kontaktas för församlingstillhörighet och troendedop.

Ursäkta mig; många beder frälsningsbönen och det är jättebra men sen da ? Nedan har vi en bibelvers som jag älskar och speciellt i Sverige behöver vi praktisera denna vers offentligt och privat. Bekännelsen är en del av frälsningen!

Jesus säger er: “Den som bekänner mig inför människorna, honom skall också Människosonen bekänna inför Guds änglar.  Men den som förnekar mig inför människorna skall bli förnekad inför Guds änglar.” Luk.12:8,9

Läs och begrunda! Den rike dåren! Gör er inte bekymmer!

” Ty där er skatt är, där kommer också ert hjärta att vara.” Luk.12:34

Maria Hallman