BIBELN 365 DAGAR – DAG 98

DAGENS TEXTER; Rut 1, 2, 3, 4 och Luk. 11:29-54

Rut. 1; Ruts bok är den enda boken som har fått sitt namn efter en kvinna. Detta betyder så mycket och bevisar om och om igen hur den kristna religionen skiljer sig från alla andra religioners kvinnosyn. Vår kristna tro på en levande treenig Gud, Gud Fader, Gud Sonen och Gud den Helige Ande älskar kvinnan och det finns inget av förtryck, förnedring och hat mot kvinnan. Jesus älskar kvinnorna MEN DET BETYDER INTE ATT KVINNAN KAN GÖRA VAD SOM HELST, KVINNAN SKA TEX. UNDERORDNA SIG MANNEN DETTA ÄR INGEN FÖRBANNELSE DETTA ÄR EN VÄLSIGNELSE, ETT BESKYDD, EN OERHÖRD KÄRLEK SOM VISAS KVINNAN. Hon har regler och lagar att följa som alla andra. Männen har sina uppgifter och kvinnan har sina uppgifter och dessa två olika skapelser utgör en helhet och en harmoni där nästa generation frodas och växer upp.

Ruts bok utspelas under tiden av domartiden. Den skildrar hur moabitiskan Rut kommer att bosätta sig i Betlehem Kap. 1: 1-22, hur hon möter sin blivande man Kap.2:1-23 och blir hans hustru Kap. 3:1-4:17 och därmed blir stammoder till David Kap. 4:18-21. Och David är stamfader till Jesus i nerstigande led. Matt.1:1-17 Jesu släkttavla; Detta är berättelsen om Jesus Kristus, Davids son…..

En fantastisk berättelse; Här omtalas 3 kvinnonamn av 153 kvinnonamn i hela bibeln. Noomi, Rut och Orpa. Alla tre blev änkor och Rut ville inte släppa sin svärmor. Läs och begrunda!

“Men Rut svarade: “Tvinga mig inte att lämna dig och vända tillbaka från dig. Ty dit du går vill också jag gå, och där du stannar vill också jag stanna. Ditt folk är mitt folk och din Gud är min Gud.  Där du dör vill också jag dö, och där vill jag bli begravd. Herren må straffa mig både nu och senare om något annat än döden skulle skilja mig från dig.”  När hon såg att Rut var fast besluten att gå med henne, talade hon inte mer med henne om det.” Rut.1:16-18

Rut. 2; Ytterligare ett kapitel som gör mig så gripen. Hur denna moabitiskan blir behandlad med värdighet. Men hon är inte lat och hon är helt överlåten till Herren Gud och till sin svärmor Noomi. Moabiterna låg i ständig konflikt med Israliterna och de var så ogudaktiga att de offrade människor till sina gudar. Från detta avskydda land kom Rut ifrån och ändå blev behandlad av denne mäktige Boas från Elimeleks släkt, varför ? därför att Rut följde inte sitt lands avgudar utan valde att tro på Israels Gud. Detta välsignade henne och hennes händer verk var välsignat och hon hade favör var än hon gick. Läs och begrunda!

Rut. 3; Ytterliga ett gripande kapitel. Rut gjorde i allt som hennes svärmor Noomi befallde att hon skulle göra. I och för sig väldigt utmanade för en man att klara den situationen. En skönhet ligger vid hans fötter under bar himmel. Men här talar det om vilken karaktär Boas hade och att han var en man med integritet. Han till och med sa; vill du har en yngre man så låt bli så. Men Rut visste att Boas var hennes återlösare. Läs och begrunda!

Rut. 4; Vilken kärlekshistoria. Boas tar den unga vackra moabitiskan Rut till hustru. Rut och Boas blir föräldrar till en son Obed. Obed blev far till Isai och Isai blev far till David. Läs och begrunda!

Luk. 11:29-54; Jesus talar om Jonas tecken. Jonas tre dygn i fiskens buk är en förebild till Jesu tre dygn i graven före hans uppståndelse från de döda. Liksom Jona blev ett tecken för nineviterna, skall Jesus, Människosonen, vara ett tecken för detta onda släkte. Eftersom Nineves folk vände om vid Jonas predikan, blir de till dom för det släkte, som hört vad som är mer än Jona, dvs. den fullkomliga gudsuppenbarelsen i Jesus Kristus. Genom sin förkunnelse för hedningarna, ickeisraeliter, står profeten Jona som en förebild till den kristna hednamissionen. Han har därför stundom blivit kallad G.T.´s hednamissionär.

Nineves grundläggare var Nimrod, sonson till Noa. Staden Nineve var huvudstad i Assyrien, idag ligger staden Mosul i norra Irak på samma plats. Och man har gjort arkeologiska utgrävningar av Nineve som bevisar dess existens. På 1800-talets senare hälft har dessa arkeologiska utgrävningar lett till sensationella upptäckter.Man har gjort ett oerhört betydelsefullt fynd när man har utgrävt Nineve, man har hittat något som man kallar Assurbanipal biblioteket som innehåller 10000 tättskrivna kilskriftstavlor som beskriver Nineve. En förut föga känd forntidsvärld har därmed lyfts upp i historiens ljus. Under dess storhets tid var  Sanheribs regeringstid 705-681 f. Kr. då staden genomgick en stor om- och utbyggnad värdig dess ställning som huvudstad i ett vidsträckt världsvälde. Det omgavs med väldiga murar och vattenförsörjning tillgodosågs genom ett system av kanaler. Praktfulla tempel och palats uppfördes. Väggarna i sitt nya konungapalats lät Sanherib pryda med reliefer som skildrade hans krigiska bedrifter. Mitt i Nineves storhetstid kallade Herren  profeten Jona att predika omvändelse till Nineves folk, från sina avgudar och moraliskt förfall. Jag förstår att han var ovillig, det är i jämförelse att Herren kallar någon av oss att gå upp till Stockholm och predika. Men till slut blev Jona villig och det  lyckades, Nineves folk omvände sig och de fick en tid av nåd innan babylonierna och medierna förstörde och störtade staden Nineve 612 f. Kr. Efter detta  har staden aldrig mer blivit uppbyggd. Profeterna Nahum och Sefanja förutsåg denna utveckling och varnade dem. Nineve kommer förvandlas till en öken och ödemark. Jag kan inte hjälpa att tänka på vår huvudstad Stockholm, likasom Nineve kan Stockholm bli en öken och en ödemark. Omvänd Er medans tid är; IDAG ÄR FRÄLSNINGENS DAG!

Läs vidare om; Ögat är kroppens lykta och Jesu ord mot fariséer och laglärda. Jesus säger 6 gånger till fariséerna och de läglärda i denna bibeltext vilka de är och va de håller på med. Läs och begrunda! 1. vers 39;  Ni fariséer….
Fariséer (lat. pharisæ|us, -i, av hebr. פרושים, perushim, från פרוש, parush, de avskilda), var ett judiskt parti som verkade vid tiden runt Kristi födelse. Fariséerna var kända för sin traditionalism och noggranna efterlevnad av Mose lagar och de äldstes stadgar. I Nya Testamentet används de för att illustrera ögontjänande, bokstavstro, lagiskhet, och högmod. Wikipedia. 2. vers 42;  Ni fariséer …. 3. vers 43;  Ni fariséer …. 4. vers 46;  Ni laglärda….5. vers 47; Ni laglärda....6. vers 52; Ni laglärda….

Maria Hallman