Förstår du vad du läser? Dag 22 Frestelsen!

Jesus testas!

Matteusevangeliet 4:1-11

Då blev Jesus förd av Anden ut i öknen, för att frestas av djävu­len. Mark. 1:12. Luk. 4:1. Hebr. 2:18. 2. Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han sedan hungrig. 2 Mos. 34:28. 1 Kon. 19:8. 3. Och frestaren kom fram till honom och sa: Om du är Guds Son, så befall att dessa stenar blir bröd. 4. Då svarade han och sa: Det står skrivet: Människan ska inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun. 5 Mos. 8:3. Luk. 4:4. 5. Då tog djävulen honom med sig till den heliga staden och ställde honom på templets högsta plats 6. och sa till honom: Om du är Guds Son, så kasta dig ner, för det står skrivet: Han ska ge sina änglar befallning om dig, och de ska bära dig på sina händer, så att du inte stöter din fot mot någon sten. Ps. 91:11f. 7. Jesus sa till honom: Det är också skrivet: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov. 5 Mos. 6:16. 11 Matteus Evangelium Matt. 5:1 8. Åter tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet 9. och sa till honom: Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och till­ ber mig.10. Då sa Jesus till honom: Gå bort, Satan. För det står skrivet: Herren, din Gud, ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna. 5 Mos. 6:13, 10:20. Luk. 4:8. 11. Då lämnade djävulen honom, och se, änglar kom fram och tjänade honom. Joh. 1:51

I detta avsnitt utsätts Jesus för frestelse. Ofta när vi tänker på ordet frestelse, tänker vi på att det är djävulen som lockar oss för att vi ska synda. Och det är sant ur ett perspektiv. Men ordet för fresta heter på grekiska “peirazein” och betyder mer testa, än fresta. Med det sagt så kan man se Jesu frestelse ur ett annat perspektiv. För Gud frestar aldrig någon till synd.

Berättelsen om Abraham i GT, visar oss vad det handlar om. I 1 Mos 22 finns denna, en av GT:s mest gripande berättelser. “Sedan detta hade skett, satte Gud Abraham på prov och sade till honom: Abraham! Och han svarade: Se, här är jag. 2. Och han sade: Ta nu din son, din ende son Isak, som du älskar, och gå bort till Moria land och offra honom där som brännoffer på ett av bergen, som jag skall säga dig.” (http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln-gamla-testamentet_790)

Tiden hade nu kommit för att Gud skulle pröva Abrahams lojalitet. Precis som metall prövas i elden för att avgöra hur mycket den tål och vad den kan förväntas att bära när det gäller. På samma sätt måste en man testas innan han kan användas till nytta för Gud. Bland judarna finns ett talesätt “Den helige, välsignat är hans namn, upphöjer inte en man till värdighet förrän han först har testat och utforskat honom och om han är ståndaktig i testen upplyfter han honom till värdighet.” 

I detta ligger en stor sanning; det vi kallar prövning vill inte få oss att synda, den är för oss ett medel att besegra synden! syftet är inte att göra oss onda utan syftet är att göra oss goda! Den vill inte göra oss svagare, den vill göra oss starkare, och finare och ädlare! Prövningen är inte ett straff för att vi är människor, Prövningen är människans ära! För genom Prövningen kan vi bli de människor Gud tänkt! Det är med detta perspektiv vi ska se på Jesu frestelse!

Låt oss nu se på några detaljer:För det första så ser vi att “Då blev Jesus förd av Anden ut i öknen, för att frestas…” Mycket viktigt att komma ihåg detta. Det är Guds vilja att vi testas nu och då. Och många gånger sker det efter stora andliga upplevelser. Så vad det för Jesus så är det för oss. Testas är en sak, frestas är en annan.

Testen kommer från Gud, det beskriver Jakob i sitt brev 1:2-3 “2. Mina bröder, håll det för ingenting annat än glädje när ni råkar ut för olika slags prövningar. 3. Ni vet, att när er tro prövas, så leder det till uthållighet”. Satan kan begära att vi ska frestas, och Gud kan ge sin tillåtelse att vi prövas. I Luk 22:31 säger Jesus till Petrus ” 31. Och Herren sa*: Simon, Simon, se, Satan har begärt att få sålla er som vete…” Här var bilden, “sålla vete” alltså att först krossa vetekornen och sen kasta dem upp i luften för att skalen ska blåsa bort”. Dvs få fram det innersta och användbara i vetekornet. Som sen blir till bröd för folket att äta. Så går en test från Gud till. Gud ger tillåtelse till satan att utsätta oss för prövning. Vi vet ju hur Petrus testades angående sin bekännelse. Han som frimodigt bekänt sin tro på Jesus som Messias och lovat minsann att han aldrig skulle svika Jesus, faller pladask, efter Jesus blivit fängslad. Han förnekar Jesus tre gånger. Men detta blev Petrus räddning. Han skämde ut sig visserligen, men han krossades och den onyttiga agnen, det yttre skalet, blåste bort, och han blev färdig för tjänst. Ödmjuk i hjärtat pga sin tidigare synd. Hela berättelsen om Job i GT är ju ett ypperligt exempel på detta.

Men frestelsen till att synda har ett annat ursprung: det beskrivs också av Jakob 1:” 13. Ingen som blir frestad får säga: Jag blir frestad av Gud. För Gud kan inte frestas av det onda och frestar inte heller någon.14. Utan var och en frestas, när han dras bort och lockas av sitt eget begär.” Här talar han om när begären väcks till att synda. Dessa finns inom oss och Herren vill hjälpa oss att besegra dem. Vi kan ställas i situationer, omständigheter som gjort oss svaga som får oss att fatta dåraktiga beslut. Vi kanske har misskött vårt andliga liv så att köttet får utöva sin orena makt i vårt sinne. Då kan begären väckas. Begär efter att bryta mot Guds bud. Det är nämligen den gamla Adamsnaturen som väcks till liv. Den vill vara oberoende av Gud och lockar alltid med “skulle Gud ha sagt”, de ord som satan frestade Eva med. Så börjar striden inom oss.

Två olika viljor börjar tvista. Den ena vill följa Gud, den andra vill gå sin egen väg. Frestelserna är av olika slag, men alla bryter de mot 10 Guds bud. Allt från att missbruka Herrens namn (svordomar) till  att förbanna sin nästa (mord enligt Jesus) begå äktenskapsbrott i tanken (lusta, orena sexuella tankar, onani) eller ännu värre, begå äktenskapsbrott i verkligheten! Eller stöld (även den minsta sak är synd) osv…listan kan göras lång, den gamle Adam är uppfinnings rik...! Dessa tankar kommer som sagt inte från Gud. Han kan inte synda och skulle aldrig leda dig till att göra det.

Tro aldrig, du som är gift, att Gud skulle leda dig till en annan kvinna. Det finns exempel på äkta män eller hustrur som fått för sig att Gud sett ut åt dem någon annan och att nu ska man skilja sig och gifta om sig med en ny människa. Detta är helt sjukt, men tyvärr verklighet för en del. Man kan bli helt förvirrad om man inte håller sig till skriften, fantasierna tar över och snart är fallet där. Jakob fortsätter “15. Därefter, sedan begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullmogen föder den död.”….

Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se