Förstår du vad du läser? Dag 25 Förföljelse!

Utsätt oss inte för prövning… 

Matteusevangeliet 4:2. “Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han sedan hungrig. Och frestaren kom fram till honom och sa: Om du är Guds Son, så befall att dessa stenar blir bröd. 4. Då svarade han och sa: Det står skrivet: Människan ska inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun.” (http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln)

Jesus utsattes för tre attacker från fienden i öknen. Alla attackerna besvarades med Andens svärd, Guds ord, och till slut fick djävulen fly. Idag, som alltid i den kristna historien, har utmaningen varit att antingen följa Guds ord och lida förföljelse eller att kompromissa med ordet och lida nederlag.

  I totalitära regimer t.ex som NordKorea och Eritrea, ställs kristna inför val hela tiden som prövar deras överlåtelse.  Inför varje beslut möter de satans frestelse att förneka sin Herre. Det är den ultimata testen på vad som finns inom varje person. Detta är en del av den kristna efterföljelsens villkor. Vi möts av berättelserna från dagens Irak, Libyen och Syrien, där man rått avrättar de kristna var man möter dem. Såg något lite av propagandavideon där Isis soldater, med ansiktena dolda bakom halsdukar, avrättar 18 kristna soldater. De kristna soldaterna ropar Jesus, Jesus under det att de djävulska, fega mördarna utför sitt blodiga hantverk och skär halsen av våra kristna syskon. Blodet rinner ner från stranden till havet. Havet färgas rött. Detta blev till ett vittnesbörd för hela världen.

“Martyrernas blod är de kristnas utsäde” sa kyrkofadern Tertullianus på 200-talet. Han levde i en tid då Romarrikets förföljelser kunde bryta ut när som helst. Det kom och gick i vågor. De kristna betraktades med misstänksamhet, och alla möjliga lögner spreds om dem. Man anklagade dem för att kidnappa barn och äta dem. Man misstänkte att de konspirerade mot den Romerska staten. Deras omgivning väntade mer eller mindre på att få en anledning att börja plundra, misshandla och mörda dessa underliga människor som vägrade böja sig för den tidens levnadsstil och moral. När man i Rom lät mörda oönskade barn, kastade dem på sophögen, så gick de kristna till soptipparna , letade rätt på de utlämnade bebisarna och räddade dem och tog in dem som sina egna.

I romarriket levde en klass av extremt rika personer, som skott sig på de utplundrade ländernas rikedomar. Det fanns en medelklass av borgare, hantverkare i städerna. De flesta landsgodsen ägdes av romare, som hade en stab av slavar som skötte allt åt dem. Dessa slavar behandlades olika. Men generellt var slaven en ägodel vilken man kunde använda efter behag. Det fanns inget som skyddade en slav, inga lagar, ingen i hela världen brydde sig om slavarna. Förutom Jesus och de kristna. Evangeliet blev verkligen ett glädjebud för slavarna som utgjorde en tredjedel av Romarrikets befolkning! Det var inte ovanligt att förmögna romare höll sig med hundratals eller i vissa fall tusentals slavar. Att äga många slavar var en statussymbol som man gärna skröt med. Det var inte bara statsmakten och överklassen som skaffade sig slavar, även många i medelklassen skaffade sig en husslav. Slavarna, som kom från alla hörn av världen anammade budskapet Jesu kärlek och försoning fullt ut. Så pass att man började kalla den kristna läran för en “Slavreligion”.

När sen det kom en förföljelsevåg, när en maktgalen kejsare plötsligt fick för sig att han skulle utrota denna kristna plåga. Så mördades de kristna i tiotusental på det mest utstuderat grymma sätt. Vattendelaren för de kristna var att de ställdes inför valet att tända rökelse inför en bild av kejsaren, förbanna Jesus, eller torteras och avrättas. Detta mönster har följt kristendomen under 2000 år. Allt ifrån den första martyren Stefanus till dagens kristna i Irak, som får gå igenom ett obegripligt lidande och mördas i hundratal i de byar och områden som behärskas av de av satan besatta Isis krigarna.

Anledningen till att Jesus blev ledd av Anden ut i öknen för att frestas av Djävulen finner vi i Gamla testamentet. I 1 Mos 3, testas Adam och Evas lydnad inför vad Gud sagt till dem. Men de föll för frestelsen att kompromissa med vad Gud sagt, med fruktansvärda konsekvenser som följd. Därför, när nu Jesus kommer, som den andre Adam för att försona synden och återupprätta Gudsrelationen mellan Gud och människa igen, så måste han testas på samma sätt som Adam och Eva. I 5:e Moseboken 8:1-5 finner vi bakgrunden till frestelseberättelsen. “2. Tänk på hela den väg, som HERREN, din Gud, ledde dig under dessa fyrtio år i öknen, för att ödmjuka dig och pröva dig för att lära känna vad som var i ditt hjärta, om du ville hålla hans bud eller inte. 3. Han ödmjukade dig och lät dig hungra, och gav dig manna att äta, som varken du eller dina fäder kände till, för att han skulle låta dig förstå, att människan lever inte enbart av bröd, utan av alla ord som utgår från HERRENS mun”. (http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln)

På samma sätt som Israels barn prövades av Herren i 40 år i öknen för att lära sig förtrösta på Herren, att lita på Hans löften. Så prövas nu Jesus. Men han besvarar Satan med Guds ord. Första prövningen handlade just om detta. Jesus hade fastat i fyrtio dagar. När Jesus blev hungrig kom Satan. Det är när vi har behov, när våra begär väcks, när vi är svagast – då kommer djävulen. Det är då vi testas. T.ex. en människa som är utan pengar, som har stora räkningar att betala, skulle ju vara mer frestad att behålla innehållet i en plånboken som han hittade på bussen, än en som var utan direkta behov. Alternativen – antingen lämna den till polisen eller stoppa den på sig och ta pengarna. Antingen förtrösta på, att Herren kommer förse honom om han följer Guds vägar, eller ta saken i egna händer och stjäla pengarna.

Vi ställs ständigt inför val. Ofta handlar det om att antingen följa den lättaste vägen eller den rätta vägen. Striden och frestelserna utspelas i våra tankar och sinnen. Här gäller det att var fylld med Guds ord. Läsa Guds ord varje dag. På samma sätt som Israels barn prövades genom att varje dag vara hänvisade till att samla manna i öknen för att tillfredsställa sin hunger. I vår sekulariserade västvärld där Sverige är det mest sekulariserade landet i världen, får man betala ett pris om man offentligt hävdar att vi ska följa vad Bibeln säger. Det mediala Sverige hatar allt som har med Jesus att göra. Men man omhuldar Islam, försvarar och t.om. vill hjälpa återvändande Isiskrigare! Men ve den kristen som har mage att påstå att bibelns väg är den rätta. Ve den som säger att Homosexualitet är synd, påstår att det är fel att skilja sig eller att påstå att det endast finns en väg till himlen.

Idag prövas vi om och om igen. Vi pratar om förföljelser i den yttersta tiden. Det är inte något som kommer i framtiden, vi står mitt i det nu. Vägen smalnar och det är dags för församlingen att välja väg. Eller som Elia utmanade Israels barn med – Gud eller Baal – Bestäm er och ta konsekvenserna! 

Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se