Förstår du vad du läser? Dag 26 Pengar!

Då blev Jesus förd av Anden ut i öknen, för att frestas av djävu­len. Mark. 1:12. Luk. 4:1. Hebr. 2:18. 2. Och när han hade fastat i fyrtio dagar och fyrtio nätter, blev han sedan hungrig. 2 Mos. 34:28. 1 Kon. 19:8. 3. Och frestaren kom fram till honom och sa: Om du är Guds Son, så befall att dessa stenar blir bröd. 4. Då svarade han och sa: Det står skrivet: Människan ska inte leva bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun. 5 Mos. 8:3. Luk. 4:4. 5. Då tog djävulen honom med sig till den heliga staden och ställde honom på templets högsta plats 6. och sa till honom: Om du är Guds Son, så kasta dig ner, för det står skrivet: Han ska ge sina änglar befallning om dig, och de ska bära dig på sina händer, så att du inte stöter din fot mot någon sten. Ps. 91:11f. 7. Jesus sa till honom: Det är också skrivet: Du skall inte sätta Herren, din Gud, på prov. 5 Mos. 6:16. 11 Matteus Evangelium Matt. 5:18. Åter tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet 9. och sa till honom: Allt detta vill jag ge dig, om du faller ner och till­ ber mig. 10. Då sa Jesus till honom: Gå bort, Satan. För det står skrivet: Herren, din Gud, ska du tillbe, och endast honom ska du tjäna. 5 Mos. 6:13, 10:20. Luk. 4:8. 11. Då lämnade djävulen honom, och se, änglar kom fram och tjänade honom. Joh. 1:51.(http://www.bibel.se/objfiles/1/SRBHelaNTandrau_-1247283455.pdf)

Den grundläggande frestelsen låg i detta att Jesus utmanades att missbruka sin ställning som Guds son. Att han skulle falla för frestelsen att demonstrera sin inneboende förmåga att göra tecken och under. Eller att han skulle hamna i försvarsställning. Jesus visste så väl vilka befogenheter han hade och vilka enorma resurser, änglar och Den Helige Andes kraft, som låg redo att gripa in när han så önskade det. Jesus sade i Matt 26:53. Eller tror du inte att jag nu kan be min Fader, och han skulle genast sända till mig mer än tolv legioner*änglar? “ Så himlens änglar finns redo att ingripa den stund fadern befaller det. Men Jesus föddes in i världen, inte för att vara en trollkarl som på någons befallning gjorde tecken. När Jesus står framför Herodes Antipas och denne ställer frågor och vill att Jesus ska demonstrera sin makt, svarar Jesus inte med ett ord, vägrar möta Herodes begäran (Luk 23:8)

Låt oss se närmare på de tre frestelserna. Den första frestelsen handlar om att förvandla sten till bröd. Här finns ju en koppling till Israels vandring i öknen när de endast hade manna att äta 2 Mos 16. Här utsätts Jesus för en liknande prövning ”

2 Mos 16:4. Då sade HERREN till Mose: Se, jag vill låta det regna bröd från himlen åt er, och folket skall gå ut och samla för var dag så mycket som behövs. För att jag må pröva dem, om de vill vandra efter min lag eller inte. Jesus besvarar detta med ett citat från 5 Mos 8:

3. Han ödmjukade dig och lät dig hungra, och gav dig manna att äta, som varken du eller dina fäder kände till, för att han skulle låta dig förstå, att människan lever inte enbart av bröd, utan av alla ord som utgår från HERRENS mun. Så frestelsen handlar om att lyda vad Gud har sagt. Då är det viktigt att veta vad skriften säger, hela skriften, inte bara rycka ett ord här och där och komma fram med en suspekt lära, som har sitt ursprung mer i ditt eget hjärta än Guds! Genom historien har funnits människor som använt Guds ord för sina egna syften. Undervisningen om tiondegivande och offer är viktig. Idag krymper många församlingars arbetsutrymme och verksamhet på grund av brist på pengar. Väldigt få vågar från talarstolen frimodigt utmana församlingen till att lyda bibeln och ge fullt tionde. Man gör det för lätt för folk att låta kollekthåven passera förbi i bänken. Detta är en väckelsefråga. Det har visat sig att när folk börjar offra mer pengar så brukar det hänga ihop med ett nytt andligt skeende i församlingen. Plånboken ligger oftast närmast hjärtat, i den har de flesta sin trygghet. I en väckelseatmosfär blir hjärtat mjukt och tryggheten flyttas från plånboken till Gud och offrandet stiger.

Ett exempel; Min hustru och jag besökte staden Sunderland i England. På väggen på en gammal smutsig Anglikansk stenkyrka satt en plakett. Där stod det “When the fire fell it payed the debt”, alltså när elden föll blev skulden betald. Underbart, när elden föll blev syndaskulden betald, tänkte vi. Men det visade sig att här hänvisade man till en väckelse 1907. När kyrkan var nybyggd och man stod med en enorm skuld till banken, så började man be och fick tanken att bjuda in T B Barrat till en väckelsekampanj. T B Barrat hade precis kommit tillbaka till Norge från sin resa till USA där han blivit döpt i Den Helige Ande. Väl hemma i Kristiania (Oslo) vid första mötet, föll Anden och ryktet spred sig om väckelsen. Kyrkoherden i Sunderland (   ) reste till Norge och tog alltså kontakt med Barrat och inbjöd honom till Sunderland. Barrat kom och stannade i fem veckor. Detta blev storskotet till den engelska pingstväckelsen, många av Englands pingstpionjärer fick sitt andedop i denna väckelse. Bl.a. bröderna Jeffries och Smith Wigglesworth. Mångas hjärtan blev berörda och man började offra. Och så blev kyrkskulden betald!

Det finns dessvärre många exempel på när man i ett väckelseskeende, där Gud börjat röra vid folks hjärtan, utnyttjat atmosfären och det känslomässigt uppskruvade läget, börjat pumpa lyssnarna på deras medel, för att använda dessa för egna syften. Det är inget fel att folk ger generöst, oftast har församlingens medlemmar gett för lite och behöver lära sig att ge. Men det kan bli allvarligt fel. Pengar, sex och makt utgör de allra största frestelserna för pastorer och andliga ledare. När det skett ett fall, när en evangelist eller pastor misslyckats så är det oftast inom dessa områden.

Att förvandla stenar till bröd utgjorde en frestelse till att utnyttja de resurser som Gud givit, för egna syften. Jesus kunde ju satt satan på plats, sträckt på sig, simsalabim, och gjort stenarna till fina brödkakor. Se nu, du djävul att jag är Guds son! Men då hade djävulen skrattat honom i ansiktet och hållit fram bibeltexten och visat Jesus att han syndat i sitt hjärta, att han inte förtröstat Gud fullt ut. I detta ligger en lärdom för oss alla. Gud har gett oss gåvor att förvalta. Men börjar vi använda dessa gåvor för egna syften, utnyttja gåvan för att sko oss på den, då är det något fel. En sångare som endast ställer upp att sjunga om han får betalt, bör tänka en gång till om han förvaltar sin gåva rätt. Likaså är det med alla gåvor. Det är så lätt att mista fokus. Så lätt att börja förvandla sin gåva till brödföda. Smörgåspredikant, kallade man en del förr!

Men det måste vara balans. En del blir utnyttjade, får aldrig betalt, blir tagna för givet. Det är väldigt få evangelister eller sångare som har råd att resa på heltid och betjäna församlingarna. Antingen får de skaffa sponsorer eller ha en inkomstkälla vid sidan om.

Här måste till en förändring. En attitydförändring. Det handlar om våra hjärtan.Det är endast en genomgripande väckelse som kan förändra givandet i församlingen.

Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se