Förstår du vad du läser? Dag 43 Glädje

10. Saliga är de som är förföljda för rättfärdighets skull, för dem hör himmelriket* till. 2 Tim. 2:12.1 Petr. 3:14. *Ordagrant: himlarnas rike. 11. Saliga är ni, när människorna hånar och förföljer er och lögnaktigt säger allt ont emot er för min skull. Luk. 6:22. 12. Gläd er och jubla, för er lön är stor i himlen, för så förföljde de profeterna som var före er. 2 Krön. 36:16. Matt. 23:34. Luk. 6:23. Apg. 5:41, 7:52. 2 Kor. 4:17. Jak. 1:2, 5:10.

Har svårt att släppa detta ämne, jag blir gripen när jag läser dessa verser. Jesus talar om glädje och jubel! Ordet på grekiska består av två ord som betyder “hoppa av glädje”! De första kristna visste vad det handlade om ” Apg 5:40… och kallade in apostlarna, lät prygla dem och befallde att de inte skulle tala i Jesu namn, och lät dem gå. 41. Och de gick från Stora rådet, glada över att de ansetts värdiga att lida vanära för hans* namns skull.” Så när man får lida för namnet Jesus eller rättfärdighets skull, så förbereder det oss för stor lön. En lön som långt mycket mer, uppväger det lidande vi utsatts för här. Paulus skriver i 2 Kor 4:17 ” För vår bedrövelse som varar ett ögonblick och väger lätt, bereder åt oss en evig härlighet, som uppväger den i rikaste mått.” !

Temat känns igen hos Jakob, som menar att detta är bara glädje – ingenting annat! Jakob 1:2 ” 2. Mina bröder, håll det för ingenting annat än glädje när ni råkar ut för olika slags prövningar.”  Detta är ju fantastiskt. Vilket oerhört perspektiv på tillvaron. Att få vandra här med ett inre fyllt av frid och jublande glädje. Övertygad om att det bästa väntar i nästa värld. Att livet här på jorden är som en kort parantes i evighetsperspektiv! Cassie Bernall, en av de unga studenterna på Columbine Highschool befann sig i biblioteket, den 20 april 1999, när en av attentatsmännen, Eric Harris, kom in och satte en pistol mot hennes huvud, och frågade om hon trodde på Gud? Cassie som endast några veckor tidigare lämnat sig till Jesus valde att frimodigt säg “Ja”! Det blev hennes sista ord i denna värld, Eric Harris tryckte av och den 17 åriga studenten dog omedelbart. Hennes familj, vännerna i kyrkan, kunde dock mitt i sin sorg, glädja sig över att Cassie nu gått vidare till en bättre värld. De skrev också snart en bok om hennes öde. Evangeliet ger glädje även i döden.

Cassie Bernall, kunde ju valt att säga nej. Det är många som förnekat sin tro inför mycket mindre hot. Kanske någon frågat inför de ofrälsta kompisarna på skolan, eller på arbetsplatsen och man valt att släta över det eller komma med en liten lögn. Allt för att bli socialt accepterad. I våra dagar hör vi de mest fruktansvärda historierna om vad kristna utsätts för både i Syrien, Irak och Afrika. Temat är detsamma – Islamisterna delar upp folket i två grupper – de som är muslimer skonas – de kristna mördas, oftast på ett grymt bestialiskt sätt… Trots att många av dessa kristna är det endast till folkgrupp och tradition, så när det verkligen gäller, så uttalar man sin tro på Jesus även inför hot om död eller tortyr. Hur mycket mer förberedda ska då inte vi vara! Vi som hört predikningar så att det rinner ur öronen på oss, som har rader med biblar och kristna böcker på våra hyllor och ingenting hotar om vi går offentligt i kyrkan.

Vi ska glädja oss...för vi ställer oss i samma led som profeterna!  Om man fick välja skulle jag vill ha samma öde som Elia, som togs upp till himlen med Herrens hästar och vagnar. Men det var inte fallet för alla. Hebreerbrevets författare skriver i 11 kapitlet om trons hjältar, om allt de fick gå igenom för sin tros skull. Hebr 11:35ff “Andra tortera­ des och accepterade ingen befrielse för att de skulle få en bättre uppstån­delse. 1 Kon. 17:23. 2 Kon. 4:36. 36. Och andra fick utstå hån och gisselslag, och dessutom bojor och fängelse. Jer. 20:2. Apg. 22:25. 2 Kor. 11:25. 37. De blev stenade, söndersågade, satta på prov*, dödade med svärd. De gick omkring i fårskinn och getskinn, led brist, blev plågade och misshandlade. Det sägs att Jesaja blev ihjälsågad med svärd, Johannes döparen halshöggs, Jesus korsfästes likaså Petrus. Listan kan göras lång över vad de heliga fått gå igenom.

Detta är en ganska besk sida av lärjungaskapet. Alla behöver kanske inte bli martyrer rent fysiskt, men alla blir dock ställda inför valet nu och då – att frimodigt bekänna sin tro eller i feghet förneka sin Herre. Jag tror att det är bra att vara förberedd. Att tänka igenom hur man ska gensvara på utmaningen. Vi lever våra liv här på jorden en kort tid. Men vi lever inför ögonen på både änglar, demoner, Gud och djävul. Ibland utsätts vi för prövning. Det är Gud som tillåter det. Satan begärde att få sålla lärjungarna som vete. Han begärde att få pröva Job.. Gud hade sådan tilltro till både lärjungarna och Job att Satan fick tillåtelse att testa dem. Hoppas han har en sådan tilltro till din förmåga att stå när det verkligen gäller. Hoppas jag kommer stå när den dagen kommer…

Fortsättning följer…Stefan Hallman www.ctvc.se