Förstår du vad du läser? Dag 70

Rätt och fel givande….Hur man inte ska ge.

Vi läser från Matt 6:2-4 från reformationsbibelns översättning (http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln-nya-testamentet_787)

2. Därför, när du ger en gåva, så låt inte stöta i basun för dig, som hycklarna gör i synagogorna och på gatorna, för att de ska bli prisade av människorna. Sannerligen säger jag er: De har fått ut sin lön. 3. Men när du ger en gåva, så låt inte din vänstra hand veta vad den högra gör4. så att dina gåvor förblir i det fördolda, och din Fader, som ser i det fördolda, ska själv belöna dig synligt*.

För judarna var allmosegivandet den heligaste av alla religiösa plikter. Det förtydligas av det faktum att man använde samma ord ”tzedakah” både för rättfärdighet och allmosegivande. Det var alltså samma sak, att ge allmosa och vara rättfärdig. Man ansåg att man skapade förtjänster hos Gud när man gav allmosa och att man t.om. vann försoning och förlåtelse när man gav.

Det fanns ett rabbinskt talesätt ”Större är den som ger allmosor än den som offrar offer”. Allmosan stod högst på listan Den högsta undervisningen hos rabbinerna när det gäller givande var samma som hos Jesus. Man förbjöd att ge skrytsamt. Men den som gav i hemlighet var lika stor som Mose.Det fanns rabbiner som släppte gåvor över axeln för att de inte skulle se vem som tog upp gåvan.

Det fanns också en speciell plats i templet som kallades ”Tystnadens kammare”, dit folk som ville få försoning för sina synder la pengar i hemlighet. Dit kunde familjer som förlorat sin ställning i samhället smyga sig för att hämta pengar för sina behov. Men som allt annat så med tiden förvanskades även detta och det blev en vana att i synagogans gudstjänst ta upp kollekter för de fattiga och då var det de som var mycket noga med,  att alla kunde se vad de gav.

Det fanns en sed i mellanöstern under antiken då vatten var mycket sällsynt, och man var tvungen att köpa det. När en man ville göra en god gärning, och få välsignelser för sin familj, så gick man till vattenförsäljaren och sade med hög röst: Ge vatten till de törstiga! Varvid vattenförsäljaren tog sin skinnlägel och gick till torget. Där ställde han sig och ropade ”O ni törstiga kom och drick av detta offer”. Givaren stod vid sidan av honom och sade till de törstiga som kom ”Välsigna nu mig som gav dig denna dryck”.

Det är detta skrytsamma hycklande Jesus vänder sig emot. Ordet för hycklare på grekiska är ”hypokrites” och är hämtat från teatervärlden, där den som uppträdde med en mask för ansiktet kallades detta.

Här har vi mycket att lära. Ärlighet varar längst. Också inför Gud.

 

Fortsättning följer…./Stefan Hallman www.ctvc.se