Förstår du vad du läser? Dag 33 Glädje!

Jag fortsätter min bibel blogg där jag just nu studerar Matteusevangeliet, Dag 33. Jag har precis kommit till kapitel 5. Bergspredikan. För att göra det än mer intressant använder jag reformationsbibelns översättning. Den finner du på webben – http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln-nya-testamentet_787

Matt 5:3. Saliga* är de som är fattiga i anden, för dem hör himmelriket** till.

I översättningen har man markerat ordet “är” med kursiverad stil. Det betyder att i grekiskan eller hebreiskan finns inget likvärdigt ord att översätta det med. Jesus predikade ju inte bergspredikan på grekiska utan på arameiska, en form av hebreiska som var vardagsspråket på sin tid. Enligt språkkunniga forskare så är inte saligprisningarna enkla uttalanden utan kraftfulla proklamationer ; ungefär som att säga “Vilken underbar välsignelse som hör till de fattiga i anden”!

Detta är viktigt, för det betyder att det är inte något fromt hopp, om vad som en gång skall komma. Det är inte en profetisk utsaga om en kommande härlighet i himlen. Nej detta är mycket bättre än så – detta är gratulationer för det som inträffat nu. Härligheten och välsignelsen ligger inte i framtiden endast. Jesus gratulerar de kristna till den glädje som de har tillgång till här och nu! Detta är inte en tillfällig glädje. I denna värld är människors glädje beroende av omständigheter och situationer. Man kan glädja sig över många saker, men de är av övergående art. Man gläder sig över solens sken men snart kommer skuggan. Man gläder sig över att man har pengar men snart är plånboken tom. Man gläder sig över hälsan, men det kommer tider av svaghet och sjukdom osv. Men den glädje som Jesus talar om den är evig och konstant på djupet av den kristnes hjärta. Den är inte beroende av denna världens omständigheter. Den är från en annan värld. Den flödar från himlen in i den kristnes själ och ande, den är en påminnelse om vad som kommer och en delaktighet redan nu i glädjefesten i himlen!

Uttrycket “de fattiga i anden” handlar om de som valt att i denna värld sätta Gud och hans rike främst. Det handlar om människor som älskar Gud och hans ord. Fromma människor med hjärtat i himlen. Människor som valt sida fullt ut. Dessa är inte endast namnkristna. De är överlåtna och de hämtar sin kraft och glädje från Herren. De vänder sina hjärtan till Jesus och låter honom tillfredsställa sina djupaste begär. Det var “de stilla i landet” (ps 35:20), de som “väntade på Israels tröst”och “på förlossning för Jerusalem” (som Simeon Luk 2:25 och profetissan Hanna Luk 2:38) Deras fattigdom var inte bara materiell. De kände sig också fattiga på alla andliga tillgångar. Det var det som skilde dem från fariséerna . Deras fromhet hade inte gjort dem självsäkra och nöjda utan fattiga och små.

Jesus proklamerar nu att det är för just dessa Guds rike har kommit. Denna världens små och ringaktade har en plats i Guds rike. Där ska de bli tröstade och mättade. Där får de se Gud, där blir de Guds lyckliga barn. Men redan nu är saligheten och glädjen en verklighet inom dem.

“Tänk att få vara ett Guds barn, Tänk att få vila i hans famn, Tänk att få vara viss att han tar hand om mig….” så löd en gammal sång. en annan sångstrof lyder “saliga visshet, Jesus är min, Han är min glädje, fyller mitt sinn…” Underbart att påminna sig och Jesu kärlek och Guds rikets verklighet.

Fortsättning följer…/Stefan Hallman www.ctvc.se