Idag läser vi Matt 5:17-20, texten är från reformationsbibelns översättning den finner du på nätet (http://www.bibel.se/bibeln/reformationbibeln-nya-testamentet_787).
17. Tro* inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att fullborda. 18. För sannerligen säger jag er: Förrän himmel och jord förgås, ska inte en minsta bokstav* eller en enda prick** i lagen förgås förrän allt har skett.Matt. 24:35. Luk. 16:17, 21:33. (*Grek. iota, som är den minsta bokstaven i det grekiska alfabetet. **Det minsta strecket i en hebreisk bokstav.) 19. Därför, den som upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, ska kallas den minste i himmelriket, men den som håller dem och lär så, ska kallas stor i himmelriket. Jak. 2:10. 20. För jag säger er, att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, så ska ni inte alls komma in i himmelriket.
Det är intressant att Jesus säger att han kommit för att fullborda lagen. Han själv bröt ju flera gånger mot lagens bud! Han iakttog inte de noggranna handtvättnings reglerna. Han bröt mot sabbatsbudet då han helare sjuka på sabbaten, vilket var förbjudet enligt lagen. Faktum är att han dömdes och dog som en lagöverträdare. Trots det så talar han här om lagen med en oerhörd respekt och betonar att inte minsta prick eller minsta bokstav i lagen ska förgås förrän allt har skett. Minsta bokstaven är jota och minsta pricken är ju endast en litet streck av en hebreisk bokstav. Han talar också om konsekvensen av att ifrågasätta och förminska lagens bud.
Nu måste vi reda ut begreppen lite om vi ska få fason på det här. Judarna hade nämligen olika betydelser när de talade om lagen; 1) De menade De tio budorden, 2) De menade de fem Moseböckerna (Pentateuchen=de fem bokrullarna) Vilket var de absolut viktigaste för judarna 3) De talade om lagen och profeterna, vilket oftast var ett uttryck för hela Gamla testamentet. Men framförallt menade de 4) Den muntliga lagen, eller de skriftlärdas lag. Det var framförallt denna lag som användes så flitigt av fariséerna och de skriftlärde som både Jesus och Paulus fördömde med kraft.
Så vad var då denna muntliga lag för något? Jo, faktum är att i gamla testamentet finner man inte så väldigt detaljerat påbud och lagar för den enskildes liv. I de tio budorden finner man vägvisning i stora drag, där varje människa har att leva i relation till de enskilda buden. Alla buden är var och ett, ett uttryck för Guds principer för våra liv här nere. Men det är inga detaljer skrivna. Inga tolkningar hit och dit som ska reglera alla aspekter av våra liv. Det är den stora bilden vi ser i budorden och det är den som Jesus kommit för att fullborda. Men för judarna så var inte detta nog. De ville absolut ha alla detaljer klara för sig. De menade att om något inte fanns beskrivet tydligt i texten så måste själva meningen med texten sökas implicit. Dvs att sanningen fanns där men man måste söka och bedja och diskutera med de lärde tills man hittade en lösning på livets olika problem och frågeställningar. Det är ut ur detta arbete som själva gruppen av skriftlärda växte fram. Genom århundraden ända fram till 300 talet e.kr. så kallades dessa lagar för ”den orala lagen” eller ”de skriftlärdas lag”. Den lagen var alltså ett resultat av kanske 1500 års stötande och blötande, mumlande och diskuterande, bedjande och vädjande av de skriftlärda judarna.
Fariséerna var ju en falang av de skriftlärde som gick allra längst. De överlämnade hela sina liv för att följa denna stränga lag. Här handlar det om flera tusen lagar gällande alla möjliga små detaljer. Vi kan titta på några exempel för att förstå bättre vad det handlar om. I lagen står det att man ska helga vilodagen. Alltså inte arbeta. Men vad menar Gud med arbete? Att bära en börda är arbete. Men vad är då en börda? Så då säger de skriftlärdas lag att ”en börda är mat likvärdig en vikt av ett torkat fikon, det är vin nog för att fylla ett glas, mjölk nog för en man att svälja, honung tillräckligt för att lägga på ett sår,vatten nog för att tvätta ögonen, papper nog för att kunna skriva ner en notis, tillräckligt med bläck att skriva två bokstäver, vass nog för att kunna göra en penna osv. Så fortsatte det i oändlighet.
Det var dessa lagar som Jesus gick så hårt emot. Han fördömde fariséerna, se t.ex. i det 23 kapitlet hos Matteus: Matt 23:23. Ve er, skriftlärda och fariseer, hycklare, som ger tionde av mynta och dill och kummin men försummar det viktigaste i lagen: domen*och barmhärtigheten och tron. Detta borde ni göra utan att försumma det andra. 3 Mos. 27:30. 4 Mos. 18:21. Mik. 6:8. Luk. 11:42, 18:12. *Alt. övers.: rättvisan. 24. Ni blinda ledare, som silar bort myggen men sväljer kamelen. Inte underligt att Jesus var hård mot fariséerna, Jesus menade att deras bud och livstil t.o.m. stängde själva himlen för folket.
På 300-talet samlade man dessa lagar i olika böcker, kallade Mishna. De utgör 63 olika lagsamlingar och skrivna i en bok blir det 800 sidor! Men sen kom man på att dessa lagar måste ju också förklaras och så blev det ett stort verk till kallad Talmud. Det finns 80 olika utgåvor av Talmud. Så nog har de ortodoxa judarna mycket att följa och diskutera!
Men det var ju inte dessa lagar Jesus kom för att fullborda. Han kom och fullbordade lagen som helhet, Jesus visade oss hur en människa som lever helt efter lagen ska leva. Lagens fullhet är nämligen kärlek till Gud och människan. Jesus visade oss den perfekta kärleken, den utgivande, självuppoffrande kärleken som t.o.m ger sitt liv för sina vänner. Som visar lydnad ända in i döden.
Om du vill följa Guds lag, stirra dig inte blind på alla mänskliga måsten och bud. Se på Jesus, han har visat vägen. Det är honom vi ska följa och efterlikna. Gör du det så går du rätt. Kom ihåg den rike mannen som kom till Jesus. Han menade sig hållit buden sen sin ungdom. Men ett fattades honom – sälj allt och kom sedan och följ mig, sa Jesus. Det är att hålla buden. Följ Jesus. Älska Herren av hela din själ och ande och av all din kraft. Gud är god och värd att älska. Se på Jesus varje stund. Där har vi lösningen.
Fortsättning följer…../Stefan Hallman www.ctvc.se