Förstår du vad du läser? Dag 48 Skriften!

Innan vi fortsätter att i detalj studera resten av kapitel 5 i Matteus måste vi klargöra en sak. I denna text slår Jesus fast något som är av oerhörd vikt, kanske något av det viktigaste Jesus visade i hela sin tjänst. Nämligen med vilken auktoritet han talade. När Jesus talat färdigt var reaktionen bland folket “ Matt 7:28. Och det hände sig, att när Jesus hade avslutat detta tal, var folket mycket häpna över hans undervisning. 29. För han undervisade dem med makt, och inte som de skriftlärda.” Så uttrycker också Markus i sitt evangelium om Jesu auktoritet “Mark 1:22. Och de blev mycket förvånade över hans lära, för han undervisade dem så som en som har auktoritet och inte så som de skriftlärda”.

Det är svårt för oss att förstå med vilken chock Jesu anspråk, måste ha drabbat judarna. I detta avsnitt och genomgående i NT, så säger Jesus att han har auktoritet att omtolka skriften. Uttrycket…”Ni har hört…Men Jag säger er…” ett uttryck som kommer i flera varianter på många ställen i NT, är egentligen oerhört. En man som kommer och sätter sig över skriften måste antingen vara sänd av Gud eller en sinnessjuk galning! Judarna höll skriften för att vara absolut helig och absolut gudomlig, man kan inte överdriva den vördnad de hade för skriften. Rabbinerna sa “Den som förnekar att lagen är från himlen har ingen del i den kommande världen”. De sade också “Att om någon säger att skriften är från himlen, men ifrågasätter någon liten vers och påstår ;”att där var det Mose som talade med egen mun och inte Gud”. Då drar han på sig Guds dom. Han har förnekat Guds ord, han har visat förakt för det heliga vilket slutar med själens förintande”

Varje synagogsgudstjänst började med att man högtidligt tog fram bokrullarna ur skåpet, som kallas arken, och bar dem runt församlingen i lokalen, och församlingen visar sin vördnad för skrifterna. Så högt värderar judarna skrifterna. Men där står Jesus och citerar skriften och säger emot den 5 gånger i detta kapitel. Han går alltså emot den heligaste texten i världen och ersätter den med sin egen undervisning! Jesus hävdar här att han har makt över den lag, som enligt judarna var totalt oberörbar och oföränderlig för evigt. Inte heller diskuterar Jesus eller försöker bevisa att han har rätt att göra så. Han bara gör det. Lugnt och stilla bär han fram det med självklarhet och utan tvivel på att han har rätt.

Ingen har någonsin gjort på detta sätt.Om en rabbin citerade skriften började han alltid med “Så säger HERREN”. Aldrig att han skulle vågat blanda in någon personlig auktoritet överhuvudtaget, han var endast ett språkrör för vad Gud sagt och befallt honom. De skriftlärde och rabbinerna vågade inte ens ha en egen åsikt utan att förankra den i vad någon eller några andra rabbiner sagt i gången tid. Men Jesu ord krävde ingen annan auktoritet än det faktum att det var Han som sa det! Han var sin egen auktoritet. Det fanns ingen någonsin som gjort eller skulle våga göra vad han gjorde. Antingen var Jesus unik eller galen. Antingen hade han storhetsvansinne eller också var han Guds son!

Det finns situationer när en människa inte ens behöver öppna munnen, man vet att den personen är i auktoritet. Det märks på att atmosfären i rummet förändras. Människorna runt omkring en reagerar, det går som ett ohörbart sus genom de församlade. Så var det för Jesus. En man med auktoritet behöver inte kräva den. Antingen har han den eller inte. När presidenten kliver in i rummet, för att möta pressen så tystnar alla journalister. Alla vet att här kommer auktoriteten och vi får spetsa öronen.

Så var det med Jesus. Han tog mänsklighetens högsta visdom och korrigerade den. Detta på grund av att han var den han var! Ingen kan lyssna till vad Jesus säger utan att förstå att detta är Guds ord, och i jämförelse med det är allt annat skrivet meningslöst och alla annan visdom bara dumhet!

Låt oss läsa Guds ord med vördnad och lyssna på vad Jesus säger. Där har vi lösningen!

 

Fortsättning följer…/Stefan Hallman..www.ctvc.se