Matt 5:38. Ni har hört att det är sagt: Öga för öga och tand för tand. 39. Men jag säger er, att ni inte ska stå emot det onda, utan vem som än slår dig på din högra kind, så vänd också den andra åt honom. 40. Och om någon vill gå till rätta med dig och ta din livklädnad*, så låt honom få din mantel också. 41. Om någon tvingar dig att gå en mil*, så gå två med honom. 42. Ge åt honom som ber dig, och vänd dig inte bort från honom som vill låna av dig.
”…men han slog mig först..” kunde man höra nästan varje dag i mitt hem när jag växte upp. Det var bråk mellan oss sex bröder och det var alltid någon som gav sig på den andre och sen när man slog tillbaka sprang han till mamma för att få hjälp. Det enda försvar man hade då var just att man indignerat, i rättvisans namn hänvisade till ”..men han slog mig först…” Precis som om det vore en bindande lag, att om jag bara hade en orsak så fick jag hämnas! Det gjorde det också. En lag som ligger nedbäddad djupt i människans fallna själ och som genom årtusenden orsakat blodshämnder, släktfejder, krig och mord mm. Denna lag har fått en beteckning, den kallas ”Lex Talionis” och är en av de äldsta lagarna i världen.
Den äldsta varianten av denna lag finns i ”Hamurabis lag”. Hammurabi regerade i det gammal babyloniska riket c:a 2285 -2242 f.kr. Här görs en intressant uppdelning mellan gentlemen och arbetare. ”Om en gentleman skadar en annan gentlemans öga, får han betala genom att få ögat skadat, men om en gentleman skadar en arbetares öga får han betala en mina silver” . Och så fortsätter det att räkna upp alla möjliga olika situationer och detaljer hur man reglerar oförätter och skador emellan människor. Regeln är uppenbar; om någon tillfogar någon annan får han betala med att få en likadan skada tillfogad sig.
Denna lag finns också i bibeln. I 2 Mos 21:23. Men om det sker någon skada skall liv ges för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, . 25. brännskada för brännskada, sår för sår och blåmärke för blåmärke.
3 Mos 24:19. Om en man skadar sin nästa, skall man göra med honom som han har gjort:20. skada för skada, öga för öga, tand för tand. Samma skada han har vållat en annan skall tillfogas honom själv.
5 Mos 19:21. Visa honom inget medlidande: Liv för liv, öga för öga, tand för tand,hand för hand, fot för fot.
Helt klart blir man upprörd när man läser detta, men innan vi börjar döma låt oss bara se några saker: För det första behöver vi förstå att denna lag ”Lex Talionis” är början på ett försök att begränsa bestraffningarna. Detta var från början en lag om hämnd. I den värld av stamkrig och blodshämd som härjade i mellanöstern behövdes detta. För om en person från en stam blev skadad av en man från en annan stam, sade blodshämnden att man skulle bestraffa alla i den andres stam. Straffet var oftast inget mindre än döden!
För det andra begränsade denna lag bestraffningen. En person kunde själv inte iståndsätta någon hämnd eller bestraffning utan det var alltid en domares sak att utdöma bestraffningen.
För det tredje, så följdes aldrig, åtminstone bland judarna, denna lag bokstavligen. Man hade en utformat en tillämpning av denna lag, Baba Kamma, vilken man hade som riktmärke när man utdömde bestraffning. Om en man blev skadad av någon annan så utdömdes bestraffningsansvar utifrån fem olika kategorier; 1) För skadan. Här såg man på hur skadan hade fått en slavs värde att minska på marknaden och så fick man betala mellanskillnaden.2) Smärta. Vilket belopp, ansåg den skadade att han kunde acceptera som kompensation för sin smärta? 3) Läkedom. Här fick den som orsakat skadan stå för alla kostnader i samband med läkarvård och medicin osv. 4) Tidsförlust. Hur mycket förlorade den skadade pga att han inte kunde arbeta? Men det utdömdes också 5) ett straff för kränkning, till ett belopp som den skadade accepterade.
För det fjärde, måste det sägas att denna lag inte på något sätt uttrycker fullheten av gamla testamentets etik. Man måste också se andra uttryck för vad GT säger i dessa frågor, t.ex. 3 Mos 19:18. Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa så som dig själv. Jag är HERREN.
Ord 25:21Om din fiende är hungrig, ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka.
22Då samlar du glödande kol på hans huvud, och Herren skall belöna dig.
Ord 24:29 Säg inte: ”Vad han har gjort mot mig skall jag göra mot honom, jag skall ge var och en vad han förtjänat.”
Så när det gäller denna lag, ”Lex Talionis”, så reglerade den bestraffningen och var en nådens lag, Den lät också domaren utdöma bestraffningen. Den utfördes inte heller, tack och lov aldrig bokstavligt, utan reglerades med ekonomiska medel. Men när Jesus kom så strök han ett streck över den lagen, han utplånade själva dess princip, därför att själva tanken på hämnd har ingen plats i en kristens liv. Se Rom 12:19”Hämnens icke eder själva, mina älskade, utan lämnen rum för vredesdomen; ty det är skrivet: »Min är hämnden, jag skall vedergälla det, säger Herren.»”
Återigen är Jesu ord revolutionerande och omskakande. Vi minns ju när Jesu lärjungar, Jakob och Johannes, ”åskans söner” ville kalla ner eld från himlen över det samariska folket…; Luk 9:53 Men folket ville inte välkomna honom eftersom han var inställd på att gå till Jerusalem. 54 Hans lärjungar Jakob och Johannes såg det och sa: ˮHerre, vill du att vi ska kalla ner eld från himlen som utplånar dem?ˮ 55 Men han vände sig om och tillrättavisade dem.
Själva grundtonen i evangeliet är att förlåtelse och inte hämnd. Vi blir utsatta för både ett och annat. men bättre lida för goda gärningar för onda. Låt oss lämna över allt i våra liv till Herren. Vi har inte alltid rätt kunskap varken om våra egna liv eller andras. Men Gud är den rättfärdige domaren som vet allt, känner allt och kan utfärda rätta domar. Låt Honom ta hand om ditt ärende…
Fortsättning följer…./Stefan Hallman www-ctvc.se